کد خبر : 6707
تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 - 15:22

صعود اندک شاخص کل بورس در هفته آغاز هفته جدید/ عقب‌نشینی سهام پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان

صعود اندک شاخص کل بورس در هفته آغاز هفته جدید/ عقب‌نشینی سهام پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان
بورس تهران در آغاز معاملات هفته جدید با رشدی نسبی همراه شد و بخش عمده نمادهای پتروپالایشی نیز توانستند به روند صعودی خود بازگردند.

به گزارش انرژی پرس، معاملات بازار سهام تهران در نخستین روز از هفته آخر پاییز با صعود شاخص‌های اصلی بازار دنبال شد. این در حالیست که بورس در هفته گذشته، معاملاتی اغلب سرخ‌پوش را شاهد بود و حالا باید دید که صعود امروز شاخص‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. همچنین صنایع شیمیایی، پتروشیمی و پالایشی نیز توانستند تا حدودی به معاملات خود سروسامان داده و صعودی شوند.

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در بازار امروز ۱۳ هزار و ۷۳۶ واحد معادل ۰.۶۴ درصد صعود کرد و در سطح دو میلیون و ۱۷۱ هزار واحدی قرار گرفتند. شاخص کل هم‌وزن نیز صعودی شد و در پایان معاملات امروز، ۰.۵۴ درصد به ارتفاع خود اضافه کرد.

در بازار امروز، مجموعه ۷.۶ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین معامله‌گران دست به دست شد و به این ترتیب، ارزش معاملات خرد به رقم چهار هزار و ۵۰۴ میلیارد تومان رسید. این در حالیست که حقیقی‌های بازار سهام نیز حدود ۸۵ میلیارد تومان پول تازه نفس در این بازار تزریق کردند.

خروج پول حقیقی‌ها از پتروشیمی پردیس

نمادهای پتروشیمی در اولین روز هفته جدید بهبودی قابل توجه را تجربه کردند. طوری که در معاملات امروز، ۱۹ نماد این صنعت افزایش قیمت را رقم زدند و ۱۱ نماد نزولی بودند. در این بین نمادهای صعودی نیز صنایع پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۴.۰۱ درصد، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۱.۸ درصد و پتروشیمی فن آوران (شفن) با ۱.۰۹ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

از سوی دیگر اما سهامداران سه نماد پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۲.۶۲ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۶۹ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۱۹ درصد، شاهد بیشترین بازدهی منفی بودند.

از سوی دیگر، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که نماد شفن با ورود پول حقیقی حدود پنج میلیارد تومانی، از این منظر پیشتاز گروه خود بوده است. با این حال، سهامداران حقیقی پتروشیمی پردیس (شپدیس) بیشترین خروج پول به مبلغ ۸.۷ درصد را به نام خود زدند.

پیشتازی نفت پاسارگاد در گروه پالایشی

صنعت فرآورده‌های نفتی پس آنکه افت‌های متوالی در هفته گذشته، امروز معاملات قابل قبولی را سپری کرد. با این وجود شاخص این گروه پس از معاملاتی به ارزش ۱۳۴.۵ میلیارد تومان، باز هم نزولی شد و افتی ۰.۰۶ درصدی را شاهد بود. به علاوه، سهامداران حقیقی نمادهای پالایشی حدود ۱۱ میلیارد تومان پول وارد این صنعت کردند.

بیشتر بخوانید:  چه بازاری برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟

در بازار امروز، پنج نماد پالایشی صعودی بودند، چهار نماد متحمل افت قیمت شدند و چهار نماد نیز روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند. سه نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با ۴.۸ درصد، سرمایه گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۳۶ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۲درصد رشد قیمت، بیشترین بازدهی مثبت را داشتند و نمادهای پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۳۵ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۲۴ درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۰۸ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت پایانی را به خود اختصاص دادند.

بررسی معاملات حقیقی و حقوقی‌های پالایشی حاکی از آن است که نماد شپاس با ورود پول حقیقی ۱۵.۵ میلیارد تومانی، از این حیث نیز در گروه خود یکه‌تاز بود اما در مقابل، سهام پالایشگاه اصفهان با خروج پول ۱۴.۴ میلیاردی حقیقی‌ها مواجه شد.

بهبود معاملات در گروه شیمیایی

در بورس امروز بخش عمده سهام‌ شرکت‌های شیمیایی نیز صعودی بودند و شاخص این گروه با رشد ۰.۴ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه، ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز از ۳۰۵ میلیارد تومان گذر کرد. حقیقی‌های بورس اما بیشتر از ۴۶ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

در بازار امروز، ۳۷ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار ایستادند و ۲۴ نماد منفی خوردند. بیشترین بازدهی مثبت به نماد صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با رشد ۵.۳۴ درصدی قیمت رسید و نمادهای لعابیران (شلعاب) با پنج درصد و پلی اکریل ایران (شپلی) با ۲.۹۷درصد نیز به دنبال آن قرار گرفتند.

بیشترین کاهش قیمت اما در سه نماد صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۸۴ درصد، کلر پارس (شکلر) با ۱.۱۷ درصد و صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۱.۱۷ درصد افت رخ داد.

همچنین بیشترین خروج پول حقیقی در صنعت شیمیایی به سهام شرکت کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) اختصاص یافت که حقیقی‌ها ۵.۸ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمد یکشنبه , ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷

شپنا لطف کن دستت را از روی گلوی شصفها بردار
بزار به روند خوب و عالی خودش ادامه بده
لطفن اینقدر کارشکنی نکن.