کد خبر : 8621
تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 - 15:41

رکورد تولید و فروش فصلی شکسته شد ؛

جهش ۴۴ درصدی درآمد فصلی نفت سپاهان در پاییز

جهش ۴۴ درصدی درآمد فصلی نفت سپاهان در پاییز
با پایان دی‌ماه 1402 تکلیف کارنامه 9 ماهه شرکت‌‌های بورسی مشخص شد. یکی از این شرکت‌ها، دومین روانکار پردرآمد بورسی است که در بازه زمانی 9 ماهه 1402 موفق شد سود خوبی شناسایی کند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، به طوری که این شرکت در بازه ۹ ماهه ۱۴۰۲ توانست حدود ۴.۵ همت سود ناخالص شناسایی کند که افزایش ۳۸ درصدی نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۱ داشته است.

تنور داغ تولید نفت سپاهان

برای ارزیابی عملکرد نفت سپاهان در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ در ابتدا باید روند تولیدات این شرکت مورد بررسی قرار گیرد. نمودار زیر مقدار تولید نفت سپاهان را در دوره ۹ ماه سال‌های مختلف نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار قابل ملاحظه است نفت سپاهان «شسپا» در ۹ ماهه سال جاری توانست رکورد تناژ تولید سال‌های گذشته خود را شکست دهد و رقم ۵۶۸ هزار و ۴۲۷ تن را به ثبت برساند. لازم به ذکر است این عدد در مقایسه با تولید ۵۳۶ هزار و ۵۵۶ تنی شرکت در ۹ ماهه سال گذشته حدود ۶ درصد رشد کرده است.

افزایش درآمدزایی نفت سپاهان در ۹ ماهه

در سمت مبلغ فروش نیز همین روند تکرار شد؛ به طوری که نفت سپاهان توانست در ۹ ماهه امسال درآمد حاصل از فروش خود را نسبت به ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ بالا ببرد. بررسی صورت‌های مالی ۹ ماهه ۱۴۰۲ این شرکت نشان می‌دهد، مبلغ فروش نفت سپاهان در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر از ۱۸ درصد افزایش داشته و از ۱۳ هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و ۱۴ میلیارد تومان رسیده است.

سود خالص نفت سپاهان افزایش یافت

همان‌طور که گفته شد درآمد حاصل از فروش نفت سپاهان در ۹ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۱ افزایش داشته است. در سمت دیگر اما شرکت در کنترل هزینه تولید موفق بود و بهای تمام‌شده محصولات فروش رفته نفت سپاهان در این دوره تنها ۱۱ درصد افزایش داشته است. نگاهی به صورت‌های مالی ۹ ماهه این شرکت نشان می‌دهد نفت سپاهان در این دوره بیشتر از ۱۱ هزار میلیارد تومان بابت مواد مستقیم مصرفی خود هزینه کرده است.

همین اختلاف میان رشد درآمد و هزینه تولید سبب شد تا سود ناخالص نفت سپاهان در ۹ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته جهش بیش از ۳۸ درصدی را تجربه کند. به این ترتیب سود ناخالص نفت سپاهان از سه هزار و ۲۰۹ میلیارد تومان در ۹ ماهه ۱۴۰۱ به چهار هزار و ۴۴۷ میلیارد تومان در ۹ ماهه ۱۴۰۲ رسید.

افزایش ۱۵ درصدی سود عملیاتی نفت سپاهان

بررسی صورت‌های مالی ۹ ماهه نفت سپاهان نشان می‌دهد هزینه های عمومی, اداری و تشکیلاتی شرکت به واسطه تورم در یک سال اخیر افزایش داشته و همین موضوع موجب پایین آمدن سودآوری شرکت شده است. به نحوی که این موضوع اندکی از سرعت افزایش سودآوری نفت سپاهان کاست.

همچنین این شرکت در بخش «سایر درآمدهای عملیاتی» دوره ۹ ماهه امسال نیز نتوانست مانند سال گذشته عمل کند. چرا که نوسانات ارز در این مدت سبب شد تا شرکت از محل تسعیر ارز بیشتر از ۱۶۲ میلیارد تومان زیان کند. این موضوع یکی تا حد زیادی مربوط به فعالیت شرکت نبوده و ریسک نوسانات همواره دامنگیر سودآوری شرکت‌های تولیدی بوده است.

در نهایت با وجود تمامی این مشکلات شرکت نفت سپاهان در ۹ ماهه ۱۴۰۲ توانست سود عملیاتی خود را بیشتر از ۱۵ درصد افزایش دهد و از دو هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ به سه هزار و ۱۹۴ میلیارد تومان برساند.

بیشتر بخوانید:  یکه‌تازی پارس در صنعت پتروشیمی بورس امروز/ نفت ایرانول تنها پالایشی سرخ‌پوش بازار بود

 

EPS نفت سپاهان بر مدار صعودی

همان‌طور که گفته شد نفت سپاهان در ۹ ماهه امسال موفق شد تولیدات خود را افزایش دهد و نمره قابل قبولی در این بخش به دست آورد. در بخش فروش نیز درآمد این شرکت افزایش قابل قبولی را به ثبت رساند و سبب افزایش سودآوری آن شد. اما اکنون باید مهم‌ترین بخش صورت‌های مالی این شرکت بررسی شود.

نگاهی به صورت‌های مالی ۹ ماهه نفت سپاهان نشان می‌دهد این شرکت در این دوره موفق شد بیشتر از دو هزار و ۹۸۵ میلیارد تومان (حدود ۳ همت) سود خالص شناسایی کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر از ۱۳.۵ درصد افزایش داشته است. همین موضوع سبب شد تا EPS شسپا از ۴۶ تومان به ۵۳ تومان برسد که رقم خوبی برای این شرکت محسوب می‌شود.

رکورد فروش فصلی شکسته شد

بررسی صورت‌های مالی شرکت نفت سپاهان نشان می‌دهد بخش بزرگی از عملکرد خوب شرکت در ۹ ماهه امسال مربوط به عملکرد شرکت در سه ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۲ بوده است. چرا که در پاییز ۱۴۰۲ نفت سپاهان با جهش تولید روبه‌رو شد و همین موضوع تناژ فروش شرکت را بالا برد. نمودار زیر روند مقدار تولید نفت سپاهان در پنج فصل گذشته نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار مشخص است نفت سپاهان در پاییز امسال موفق شد رکورد تولید فصلی خود را بشکند و رقم ۱۹۵ هزار و ۶۶۲ تن را ثبت کند. لازم به ذکر است این عدد در مقایسه با پاییز ۱۴۰۱ حدود ۶ درصد افزایش داشته است. همین موضوع سبب شد تا نفت سپاهان در پاییز امسال مقدار فروش خود را نیز بالا ببرد و به ۱۸۹ هزار و ۲۷۴ تن برساند. گفتنی است این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود هشت درصد رشد کرده است. همچنین باید گفت این رقم بیشترین میزان فروش شرکت طی پنج فصب گذشته است.

جهش درآمدزایی نفت سپاهان در پاییز ۱۴۰۲

همان‌طور که گفته شد روند تولید و فروش نفت سپاهان در سه ماهه منتهی به پاییز ۱۴۰۲ جهش نسبتا خوبی را به ثبت رساند و رکورد تولید و فروش در این فصل شکسته شد. همین موضوع موجب بالا رفتن درآمد فصلی نفت سپاهان در این فصل شد؛ به طوری که شرکت در پاییز امسال موفق شد پنج هزار و ۷۷۲ میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمدزایی کند. گفتنی است این عدد در فصول گذشته بی‌سابقه بوده است.

همچنین باید گفت درآمد فصلی نفت سپاهان در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته جهش ۴۴ درصدی را تجربه کرده که رقم چشمگیری است.

افزایش سود ناخالص نفت سپاهان نسبت به پاییز ۱۴۰۱

رشد درآمد نفت سپاهان در پاییز امسال سبب شد تا سود ناخالص این شرکت نسبت به پاییز ۱۴۰۱ جهش بیش از ۴۲ درصدی را پشت سر بگذارد از ۹۶۵ میلیارد تومان در پاییز ۱۴۰۱ به هزار و ۳۷۷ میلیارد تومان در پاییز امسال برسد.

در نهایت باید گفت نفت سپاهان در پاییز امسال توانست روند تولید و فروش خود را تقویت کند تا درآمد و سود ناخالص خود را نسبت به پاییز ۱۴۰۱ افزایش دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.