کد خبر : 4802
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آبان 1402 - 10:02

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس:

واحد اکسیژن پتروشیمی زاگرس ۳۶ ماهه به بهره‌برداری می‌رسد / سرویس‌های جانبی را از شرکت‌های یوتیلیتی تامین می‌کنیم+فیلم

واحد اکسیژن پتروشیمی زاگرس ۳۶ ماهه به بهره‌برداری می‌رسد / سرویس‌های جانبی را از شرکت‌های یوتیلیتی تامین می‌کنیم+فیلم
واحد اکسیژن پتروشیمی زاگرس با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری کلنگ‌زنی شد؛ این پروژه ۳۶ ماهه به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش انرژی پرس، متین دیداری، مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در گفت‌گو با انرژی پرس درباره‌ی تامین مالی این پروژه باتوجه به کاهش سود این شرکت نسبت به سال گذشته گفت: دو عامل اصلی کاهش درآمد وجود دارد که یکی از آن‌ها نرخ گاز بود که برای ما ۷ هزار تومان محاسبه شد که در سال گذشته ۵ هزار تومان بود و یک افزایش ۲ هزار تومانی را داشتیم که افزایش بزرگی است. عامل دوم عدم تأمین اکسیژن از سوی شرکت‌های متولی است که چندین ماه تأمین صورت نپذیرفت و مدتی هم به دلیل نرخ خوراک گاز قطعی به وجود آمد که کاهش درآمد را به وجود آوردند.

او با اشاره به پروژه‌ی تولید اکسیژن بیان کرد: این پروژه در یک دوره‌ی ۳۶ ماهه انجام خواهد شد یک بخشی از آن از محل درآمدهای پتروشیمی زاگرس و بخش دیگر از سایر بخش‌ها باتوجه به رایزنی‌های بانکی انجام خواهد شد.  

دیداری درخصوص منابع این پروژه عنوان کرد: ما بالغ بر ۱۹۵ مگاوات برق تولیدی داریم که از آن منبع برق پروژه را تأمین می‌کنیم.  

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس گفت: با توجه به مکاتباتی که صورت پذیرفته، بخشی از برق و آب‌های صنعتی و خنک‌کننده مورد نیاز  را کماکان از شرکت مبین انرژی خلیج فارس تأمین می‌کنیم.

دیداری درباره‌ی توسعه صنایع پایین دستی متانول در ایران گفت: در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی‌ای وجود دارند که متانول تولید می‌کنند مثل فناوران که قبلاْ‌ هم وارد محصولات پایین دست شدند. در دوره‌ای که می‌گویند پتروشیمی‌ها باید وارد صنایع پایین دست می‌شدند، امکانات وجود نداشت. 

بیشتر بخوانید:  رویای بومی سازی سیستم های انتقال مواد پنوماتیکی ( PCS ) صنایع پتروشیمی محقق شد

او با بیان اینکه در حال حاضر پتروشیمی زاگرس به سمت صنایع پایین دست رفته است اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به نرخ خوراک جهانی و وضعیت بازار شرکت‌هایی که به تازگی وارد مدار تولید شدند و هنوز نتوانستند وام‌هایشان را پاس کنند، با توجه به نرخ بازار جهانی و قیمت تمام شده‌ی محصول، توان رفتن به سمت پایین دست را ندارند.  

به گفته‌ی دیداری، باید فرصتی داده شود تا شرکت‌ها بتوانند وام‌هایشان را پرداخت کنند و بتوانند وارد زنجیره‌ی پایین دست شوند.  

او اضافه کرد: در همین دوران باید بررسی کنند که چه پیشرفت‌هایی حاصل شده و چه اقدامی انجام شده و پس از آن باید با ایجاد جذابیت‌ها و پایین آوردن نرخ خوراک گاز، شرکت‌های متانولی را به سمت توسعه‌ی صنایع پایین دست ببرند.  

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس اظهار کرد: ما این موضوعات را به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، هم در قالب کارگروه و هم در قالب انجمن صنایع پتروشیمی، ارائه کردیم اما تا به امروز پاسخ دقیقی دریافت نشد و فقط در سال ۱۴۰۰ تخفیف نرخ خوراک برای پتروشیمی‌هایی که می‌خواهند به سمت صنایع پایین دست بروند دیده شده بود و امیدواریم که ادامه پیدا کند و عملی شود. نهادهای حاکمیتی و دولتی می‌توانند در یک بازه‌ی زمانی موقعیت را چک و کنترل کنند و این خودش یک ضمانت اجرایی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.