کد خبر : 3819
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مهر 1402 - 13:04

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

منتقدان طرح «تأمین قیر رایگان» اگر فسادی دیدند اعلام کنند!/ نمی‌توان به خاطر ضعف نظارتی اجرای قانون را معطل گذاشت

منتقدان طرح «تأمین قیر رایگان» اگر فسادی دیدند اعلام کنند!/ نمی‌توان به خاطر ضعف نظارتی اجرای قانون را معطل گذاشت
عبدالعلی رحیمی مظفری درباره طرح «تامین قیر رایگان» گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید که تخصیص ۱۰۰ درصدی را اعلام کنیم اما این کار قابلیت اجرایی شدن ندارد؛ چراکه کل قانون بودجه را باید اصلاح و ردیف جدیدی به آن اضافه کنیم که با این کار هم مجددا بحث تامین منابع به وجود می‌آید.

به گزارش انرژی پرس، چندی پیش مجمع تشخصی مصلحت نظام با تخصیص قیر رایگان به پروژه‌های عمرانی مخالفت کرد. عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره‌ی آخرین وضعیت طرح تأمین قیر رایگان به «انرژی پرس» گفت: من از مخالفان این طرح که مساله فساد را مطرح می‌کنند سوالی دارم که اگر فسادی وجود دارد، چند پرونده تاکنون در این زمینه تشکیل شده است؟ مخالفین مگر نمی‌گویند در تأمین «قیر رایگان» فساد وجود دارد، پس شفاف کنند و بگویند چه تعداد پرونده تشکیل شده و چه مشکلاتی منجر به ایجاد فساد شده است. اگر «قیر» زمینه ایجاد فساد را دارد، پس آیا پول زمینه ایجاد فساد را ندارد؟ درحالی که اگر «قیر رایگان» را اختصاص دهند، به ازای هر متر، کار مشخصی را درخواست می‌کنند اما هنگامی‌که پول تحویل بدهند، اعلام می‌کنند که باید طبق مناقصه، کار را انجام و تحویل دهید. بنابراین نمی‌توان گفت نقدینگی منجر به فساد نخواهد شد.

وی ادامه داد: عده‌ای از منتقدین هم اعلام می‌کنند که «ممکن است دریافت‌کنندگان قیر، آن را صادر و یا در جای دیگر مصرف کنند» در حالی که پاسخ من به این منتقدین هم این است که به خاطر ضعف نظارتی نمی‌توان اجرای قانون را معطل گذاشت؛ بنابراین نمی‌توان همه کارها را به بهانه ایجاد فساد تعطیل کرد. من فکر می‌کنم این مسالی که مطرح می‌شود، بیشتر بهانه هایی است که به هر صورت وجود دارد درحالی که با توجه به جمیع شرایط، مجلس صلاح دیده است که این طرح اینگونه اجرا شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید که تخصیص ۱۰۰ درصدی را اعلام کنیم اما این کار قابلیت اجرایی شدن ندارد؛ چرا که کل قانون بودجه را باید اصلاح و ردیف جدیدی به آن اضافه کنیم که با این کار هم مجددا بحث تامین منابع به وجود می‌آید و چگونه می‌توانیم منبع این ردیف را جدا کنیم و بگوییم آن را ۱۰۰ درصد تخصیص دهید! جز «حقوق» و «بیمه» که در قانون باید به صورت کامل داده شود، ولی بقیه بقیه ردیف‌ها به شرط تحقق تخصیص داده می‌شود که اگر شرط تحقق هم برداریم مجددا ایراداتی خواهند گرفت مبنی بر اینکه برای تهییج مردم و جمع آوری رأی این کار را انجام می‌دهید.

بیشتر بخوانید:  تراز منفی برق چه زمانی صفر می شود؟

رحیمی مظفری در ادامه افزود: ما سوالی از مجمع تشخیص داریم که ایا همه قوانین ما در حال جرایی شدن است؟! اگر با این دیدگاه بخواهیم نگاه کنیم من می گویم تمام سفرها هم غلط است؛ اگر قانون داریم و بودجه را هم مجلس تصویب می‌کند؛ زیرا وقتی مجلس می‌نویسد پول در کجا تخصیص پیدا کند پس چطور یک نفر و هیات دولت می‌تواند تصیم بگیرد که به کجا پول دهند و به کجا ندهند! بنابراین وقتی بر اساس مقتضیات تصمیم می‌گیریم و اعلام می‌کنیم در شرابط فعلی این راه پیموده شود، کار کاملا منطقی است.

رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تاثیر بلاتکلیفی طرح «قیر رایگان» بر پروژه‌های عمرانی، اظهار داشت: قطعا با ادامه این روند، پروژه‌های عمرانی کشور با مشکل مواجه خواهد شد؛ یکسری از برنامه ریزی های ما بر اساس روند جاری کشور انجام می‌شود بنابراین در شرایطی که ۶ ماه از سال می‌گذرد، اگر طرحی را بدون تکلیف بگذاریم اشتباه است زیرا وزارت راه، بنیاد مسکن و سایر وزارتخانه‌هایی که مصرف کننده قیر هستند، نمی‌توانند معطل بمانند و مجبور هستند بر مبنای زمینه ای که در حال حاضر طراحی شده و در حال حاضر صرفا آیین نامه آن باید ارائه می‌شد، تصمیم بگیرند؛ طرحی که الان به آن رأی دادیم سال گذشته رأی آورده بود پس مخالفان این طرح بگویند سال گذشته فلان فسادها در این طرح رخ داده و این راه‌ها را ببندید، نه اینکه کل صورت مساله را پاک کنند.

وی افزود: همه اصرار دارند که این کار انجام شود ولی این طرح همراه با چند مصوبه مهم دیگر مجلس، از جمله بیمه کارگران ساختمانی و واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.