کد خبر : 11555
تاریخ انتشار : شنبه 11 فروردین 1403 - 13:55

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

مجوز برداشت نفت و گاز از میادین به صندوق توسعه ملی در برنامه هفتم توسعه

مجوز برداشت نفت و گاز از میادین به صندوق توسعه ملی در برنامه هفتم توسعه
عضو کمیسیون انرژی مجلس نسبت به فقدان برنامه برای استخراج بیشتر از میادین مشترک نفت و گاز در قبال کشورهای همسایه‌ای که با آنها میادین مشترک داریم، انتقاد کرد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ شاهد امضای قراردادهای شرکت ملی نفت با چندین شرکت داخلی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار برای افزایش تولید روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام بودیم. قراردادهایی که جزئیات زیادی از آنها منتشر نشده و بسیاری از کارشناسان معتقد هستند این قراردادها یک اقدام نمایشی از وزیر نفت و معاون‌ وزیر در پایان سال بوده است.

رمضان‌علی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در انتقاد به میزان برداشت ما از میادین مشترک نفت و گاز در قبال میزان برداشت قطر از این میادین، در گفت وگو با «انرژی پرس» پیشنهاد ورود بخش خصوصی به میادین مشترک را مطرح کرد و گفت: به اعتقاد من باید بخش خصوصی را به حوزه برداشت از میادین مشترک نفت وگاز وارد کنیم و کسانی که می توانند با شرکت های بزرگ در این زمینه مشارکت داشته باشند را دعوت به همکاری کرده و آنها را به میدان بیاوریم.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس ادامه داد: عقب افتادن از کشورهایی که با ما میادین مشترک دارند، اصلا به صلاح نیست. هرچند که سال های طولانی در این باره از آنها عقب افتاده ایم و آنها به اتکای پول کافی و تجهیزات پیشرفته، در حالی که هیچ محدودیت  تحریمی ندارند، از میادین مشترک گازی و نفتی ما برداشت می کنند.
منتخب مجلس دوازدهم همچنین تصریح کرد: در صورت ادامه این روند، این نگرانی وجود دارد که میادین مشترک نفت و گاز ما با  کشورهای عربی به دلیل برداشت هایی زیاد آنها به پایان برسد؛ در حالی که ما همه تجهیزاتمان را اعم از پتروشیمی، پالایشگاه و … در عسلویه سرمایه گذاری کرده ایم و در این باره مشکل داریم. لذا این امر به خودی خود برای ما ایجاد مسئله می کند.
سنگدوینی طی پیشنهادی به دولت و وزارت نفت بیان کرد: دولت و مشخصا وزارت نفت اگر نمی تواند در این باره بیش از این ورود کند، بخش خصوصی را به سرعت وارد عمل کند یا مثلا بانک ها و کسانی که می توانند در این باره سرمایه گذاری کنند را جهت مشارکت با فراخوان به میدان بخواند.
او ادامه داد: حتی سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور داریم که می توانند در این باره سرمایه گذاری کنند. بنابراین باید روی همه این گزینه ها به طور جدی فکر شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم همچنین اظهار کرد: راه های دور زدن تحریم زیاد است؛ ما می توانیم به روش های مختلف این کار را انجام دهیم، اما باید عجله کنیم و دست روی دست نگذاریم تا بیش از این از قافله عقب نمانیم.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم اضافه کرد: به این منظور در برنامه هفتم توسعه، احکامی آورده ایم تا بخش خصوصی در این موضوع وارد شود. حتی به صندوق توسعه ملی هم اجازه داده ایم در این باره مسیر را طی کند.
او تاکید کرد: به هر حال باید هر شکل ممکن برداشتمان از میادین مشترک را افزایش دهیم، در غیر این صورت شرکای ما، نفت و گاز این میادین را مثل همه این سال ها برداشت می کنند و سرمایه ملی ما را می برند و دستمان به جایی هم بند نیست.
سنگدوینی همچنین اضافه کرد: البته ما در شرایط تحریمی قرار داریم و از نظر تکنولوژی بسیار عقب تر از کشورهای همسایه عربی هستیم که با آنها میادین مشترک داریم. در حالی که کشورهای همسایه با تجهیزات پیشرفته کشورهای اروپایی و آمریکا می توانند به سادگی نفت و گاز ما را استخراج کنند و ما از آنها عقب بمانیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم و منتخب مجلس دوازدهم در پایان افزود: متاسفانه در شرایط سخت با مشکل مواجه می شویم و صنعت ما و حتی بخش های مختلف ما در زمستان و تابستان دچار مشکل هستند. بنابراین باید برنامه های جدی تری را برای استخراج بیشتر از میادین مشترک دنبال کنیم؛ قبل از اینکه خیلی دیر شود و همه چیز را از دست بدهیم.

بیشتر بخوانید:  ماجرای استعفای وزیر نفت به کجا رسید؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.