کد خبر : 3629
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 15:25

رئیس هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

هلدینگ خلیج فارس با ۱۵ میلیارد دلار پروژه، نمی‌تواند حداکثر سود سالانه را تقسیم کند+فیلم

هلدینگ خلیج فارس با ۱۵ میلیارد دلار پروژه، نمی‌تواند حداکثر سود سالانه را تقسیم کند+فیلم
بیژن چگنی گفت: هلدینگ خلیج فارس 40 درصد تولید پتروشیمی کشور و بیش از 15 میلیارد دلار پروژه‌ دارد، قطعاً با شرکت‌هایی که می‌توانند حداکثر درصد سود را تقسیم کنند متفاوت است.

به گزارش انرژی پرس، هفته گذشته اعضای هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس انتخاب شدند. تاپیکو توانست یک کرسی در هیئت مدیره این هلدینگ به‌دست آورد اما اهداف در کسب کرسی سوم در هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس ناکام ماند. به زودی مجمع سالانه هلدینگ خلیج فارس  برگزار خواهد شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت اهداف برای پرداخت اقساط خرید سهام هلدینگ خلیج فارس به‌دنبال تقسیم حداکثر سود است اما مدیران هلدینگ مخالف این نظر هستند، به گفته‌ی علی‌عسکری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تقسیم ۴۰ درصد سود عادلانه است و بیش از آن به پروژه‌ها و آینده هلدینگ آسیب وارد می‌کند. بیژن چگنی، به عنوان نماینده شرکت ملی پتروشیمی و رییس هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس درخصوص تقسیم سود، به خبرنگار «انرژی پرس» گفت: ما در هلدینگ خلیج فارس، طرح‌های توسعه و بهبود داریم که سرمایه‌های معینی را لازم دارند که با توجه به هزینه‌ها و درآمدهایمان، باید بالانس داشته باشند، به گونه‌ای که نه طرح‌ها آسیب ببینند و نه سهامداران.

وی افزود: هرکدام از چهار عضو اصلی هیئت مدیره، برنامه‌هایی دارند و تقریباً غیر از شرکت ملی پتروشیمی که شرکت‌ حاکمیتی‌ است، اهداف، تاپیکو و سهام عدالت، هم جنبه‌های توسعه‌ای دارند و هم جنبه‌های پرداخت حقوق به بازنشستگان. در این راستا باید یک تعادلی ایجاد شود که مالکان ما که در واقع صاحبان اصلی سهم هستند، در مدیریتشان به چالش نخورند. بنابراین ما قبل از اینکه به مجمع عمومی برسیم، حتماً با عزیزان و نخبگان مالی مشورت خواهیم کرد تا به شکل مناسبی سود تقسیم شود.

چگنی با بیان اینکه ما در حال حاضر نمی‌دانیم وضعیت مالی شرکت‌های مالک و سهام‌دار هلدینگ، نسبت به سال گذشته چگونه است گفت: دوستان وضعیت مالی‌شان را بررسی می‌کنند و سپس درخواست می‌دهند و در پیش مجمع، نمایندگان شرکت‌ها حضور خواهند داشت تا مشورت ‌کنیم و به عددی برسیم اما این عدد باید به گونه‌ای باشد که رونق بازار بورسشان حفظ شود. باید طوری باشد که پرسنل بازنشسته حتما به حقوقشان برسد. این عدد باید به گونه‌ای باشد که طرح‌هایی که دارند تأمین مالی بشود.

او در پاسخ به این سوال که آیا تقسیم سود ۸۰ درصدی به هلدینگ آسیب خواهد زد یا خیر عنوان کرد: شرکت‌هایی که معمولاً ۸۰ تا ۹۰ درصد سود تقسیم می‌کنند، شرکت‌های ویژه‌ای هستند. شرکتی مثل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، دارای ویژگی‌ها و مؤلفه‌های خاص خودش است و تقریباً می‌توان گفت هلدینگی که ۴۰ درصد تولید پتروشیمی را دارد و بالای ۱۵ میلیارد دلار، پروژه‌ی تعریف شده و فعال دارد، قطعاً با شرکت‌هایی که می‌توانند ۸۰ تا ۹۰ درصد سود تقسیم کنند متفاوت است. بنابراین ما در سال‌های قبلی هم عددمان نزدیک این عدد نبوده اما طوری بوده که سعی کردیم سهامداران را راضی نگه‌ داریم.

بیشتر بخوانید:  تخفیف خوراک پتروشیمی‌ها با توسعه زنجیره ارزش محصولات

چگنی ادامه داد: محور اداره‌ی هیئت مدیره بر اجماع است. ما کم صورت جلسه‌ای داریم که ۵ نفر آن را امضا نکرده باشند. یک سیستم اجماعی-اغنایی داریم که برادرانه و تخصصی کار می‌کنیم. ما با مشورت یکدیگر کارها را پیش می‌بریم. تقسیم سود هم به همین شکل است اما صلاح سهامداران، در مقدار نیاز نقدینگی باید لحاظ شود. ما در این مورد باید سخت‌ترین شرایط سهامدار را در نظر بگیریم و به آن سمت باید تصمیم‌گیری شود.

وی درخصوص کمک‌هایی که صورت می‌گیرد گفت: مثلاً بعد از مجمع سال قبل، برخی هلدینگ‌ها از ما تقاضای وام یا تضمین اوراق سپرده داشتند که کمک کردیم چرا که همه‌ی این اعضا در صنعت پتروشیمی باهم ارتباطات خوبی دارند و به همین دلیل در تقسیم سود نیز به مشکل نخواهیم خورد.

چگنی در ارتباط با ترکیب جدید هیئت مدیره اظهار کرد: در استراتژی هلدینگ خلیج فارس تغییری صورت نگرفته و فقط یک سهامدار اضافه شده است. یک سیت سهام عدالت کم شد و سرک را به دو تای دیگر داد و ترکیب همان است بجز تاپیکو که اضافه شده. شرایط تاپیکو هم مانند هلدینگ‌های دیگر باید بخش عمده‌ای از آن را به حقوق بازنشستگان اختصاص دهند و شبیه اهداف و سهام عدالت است.

وی با بیان اینکه اهداف، عدالت و تاپیکو دارای شرایط مشابه هستند افزود: بعید می‌دانم تغییر راهبردی اتفاق بیفتد. ما پیشتر هم ملاحظه‌ی اهداف و سهام عدالت را می‌کردیم و اکنون هم تاپیکو اضافه شده که ما منافع‌ همه‌ی این‌ها را تأمین خواهیم کرد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.