کد خبر : 10987
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 اسفند 1402 - 14:46

بورس تهران روز دور نوسان؛

نفت ایرانول، بهران و شیراز، تنها نمادهای پالایشی صعودی بودند

نفت ایرانول، بهران و شیراز، تنها نمادهای پالایشی صعودی بودند
بازار سهام روند نوسانی معاملات خود را در بازار امروز ادامه داد و با افت شاخص‌های اصلی به استقبال هفته آتی رفت. تعداد نمادهای نزولی در صنایع پتروپالایشی نیز افزایش یافت.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، معاملات بورس که در روزهای اخیر روندی نوسانی را در پیش گرفته است، امروز هم به روند خود پایبند بود و پس از صعود قدرتمند روز گذشته، با لباس سرخ به معاملات امروز پایان داد. این در حالیست که با وجود همسو شدن نمادهای صنعت فرآورده‌های نفتی با کلیت بازار در افت امروز، شاخص صنعت شیمیایی و پتروشیمی توانستند رشد روز گذشته خود را ادامه دهند.

 

شاخص کل بورس تهران معاملات امروز را با افتی ۶ هزار و ۴۸۹ واحدی معادل ۰.۳ درصد به پایان رساند و روی پله دو میلیون و ۱۶۵ هزار واحدی به استقبال معاملات هفته آینده رفت. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز در بازار امروز نزولی شد و ۰.۱۵ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.
دیگر نکته قابل توجه بازار امروز، افت قابل توجه ارزش معاملات خرد بود. طوری که با جابجایی ۷.۴ میلیارد برگه سهم و حق تقدم، ارزش معاملات خرد بورس امروز معادل سه هزار و ۷۰۶ میلیارد تومان رقم خورد که بیش از هزار میلیارد تومان کمتر از روز گذشته بود. همچنین خالص رقم ورود پول حقیقی به بازار امروز بار دیگر منفی شد تا ۶۷.۵ میلیارد تومان پول حقیقی از معاملات خارج شود.
پتروشیمی دهدشت بیشترین افت قیمت این گروه را رقم زد
معاملات پتروشیمی‌ها در بورس امروز در شرایطی به پایان رسید که نمادهای این صنعت وضعیت متعادل داشتند. در معاملات روز جاری، ۱۲ نماد پتروشیمی شاهد بازدهی مثبت بودند و ۱۵ نماد نیز منفی خوردند. دو نماد پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) و صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) نیز بدون تغییر قیمت معاملات امروز را به پایان بردند.
سه شرکت پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر)، پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) و پتروشیمی گلستان (شستان) با رشد به ترتیب ۴.۹۵ درصد، ۴.۳۸ درصد و ۱.۶۵ درصدی بیشترین رشد قیمت در میان نمادهای پتروشیمی را به خود اختصاص دادند و در طرف دیگر بازار، نماد شرکت‌های پتروشیمی دهدشت، آبادان و ارومیه بیشترین افت قیمت را رقم زدند؛ دهدشت ۱.۹۷ درصد ریخت، شپترو ۱.۹۶ درصد افت کرد و شاروم نیز با کاهش قیمت ۱.۵۶ درصدی مواجه شد.
بررسی معاملات پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین ورود پول حقیقی در بازار امروز این صنعت به نماد سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) اختصاص یافت و ۷.۳ میلیارد تومان پول حقیقی در معاملات این نماد تزریق شد. نماد پتروشیمی پارس (پارس) نیز با سه میلیارد تومان، بیشترین خروج پول حقیقی را رقم زد.
کدام نمادهای پالایشی مثبت خوردند؟
معاملات امروز صنعت فرآورده‌های نفتی همچون کلیت بازار نزولی بود؛ طوری که پس از رشد قیمت تنها سه نماد و افت ۹ نماد، شاخص این صنعت با کاهش ۰.۷ درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات این صنعت ۴۷۵ میلیارد تومان بود و حقیقی‌ها ۴۹.۲ میلیارد تومان پول حقیقی در معاملات این صنعت تزریق کردند.
نمادهای نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۶۷ درصد، نفت بهران (شبهرن) با ۰.۵۹ درصد و پالایش نفت شیراز (شراز) با ۰.۲۴ درصد، تنها نمادهای پالایشی با بازدهی مثبت در بورس امروز لقب گرفتند. در مقابل، بیشترین کاهش قیمت در این صنعت به سهام سه شرکت نفت پاسارگاد (شپاس) با ۴.۳۸ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۳.۱۵ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۲.۱۹ درصد افت رسید.
به علاوه اقبال سهامداران حقیقی به سهام شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) در بازار روز جاری نیز ادامه پیدا کرد و این نماد، ۴.۶ میلیارد تومان پول حقیقی جذب کرد. این در حالیست که بیشترین خروج پول حقیقی در سهام شرکت پالایش نفت شیراز (شراز) و با رقم ۶.۲ میلیارد تومانی رخ داد.
تداوم خروج پول حقیقی از نماد شگستر
بررسی تابلوی بورس در نمادهای شیمیایی نشان از افزایش تعداد نمادهای سرخ‌پوش این گروه دارد. با این وجود شاخص گروه محصولات شیمیایی پس از معاملاتی به ارزش ۲۵۴ میلیارد تومان، ۰.۱۵ درصد رشد کرد. همچنین در معاملات امروز شیمیایی‌ها، در مجموع ۵.۲ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد.
امروز ۲۱ نماد شیمیایی رشد قیمت داشتند و ۳۲ نماد در طرف نزولی بازارحرکت کردند. در بین نمادهای صعودی، بیشترین بازدهی قیمت مربوط به سه نماد ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۴.۶۴ درصد، صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۹۷ درصد و پلی اکریل ایران (شپلی) با ۱.۳۹ درصد بود. سهامداران شرکت‌های صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۳.۹۹ درصد، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۳.۷۹ درصد و شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۸ درصد افت قیمت نیز متحمل بیشترین زیان شدند.

بیشتر بخوانید:  پیشتازی قائدبصیر در گروه پتروشیمی بورس

روند خروج پول حقیقی از سهام گسترش سوخت سبز زاگرس در بازار امروز نیز تداوم داشت و ۱.۵ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد شگستر خارج شد. در سوی دیگر اما نماد زنجان با جذب دو میلیارد تومان پول حقیقی، پیشتاز گروه خود از این لحاظ بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.