کد خبر : 13086
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 11:17

آمارهای غلط جواد اوجی از سوددهی پالایشگاه ابادان

آمارهای غلط جواد اوجی از سوددهی پالایشگاه ابادان
جواد اوجی وزیر نفت در حالی به رئیسی گفته پالایشگاه آبادان را نسبت به زمان دولت قبل سود ده کرده که آمارهای رسمی نشان می دهد در دولت سیزدهم، ضرری بزرگ از سوءمدیریت های پالایشی به کشور تحمیل شده است.
به گزارش انرژی پرس، جواد اوجی وزیر نفت روز گذشته در جلسه هیئت دولت یکبار دیگر کلاهی گشاد بر سر رئیس جمهور گذاشت و گفت پالایشگاه آبادان که به گفته وزیر سابق نفت در سال ۹۴ ضررده بود، در دولت سیزدهم سود ۱۲ هزار میلیارد تومانی داده است.
اوجی این دروغ بزرگ را در حالی به خورد رئیسی و معاونان وی داده که طبق گزارش صورت مالی پالایشگاه آبادان – مندرج کدال- سود عملیاتی این شرکت پالایشی در سال ۱۳۹۹ بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

با توجه به نرخ تسعیر ارز در قانون بودجه ۱۳۹۹ که معادل ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود، سود دلاری پالایشگاه آبادان در سال مورد اشاره نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

کاهش سود پالایشگاه آبادان
اما در سال ۱۴۰۲ چه اتفاقی افتاده است؟ در سال گذشته و به ادعای وزیر نفت این پالایشگاه ۱۲ هزار میلیارد تومان سود داده است که با نرخ تسعیر دلار ۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان، عدد دلاری آن معادل ۲۷۰ میلیون دلار برآورد می شود.

تفریق ۲۷۰ میلیون دلار سود پالایشگاه آبادان از  ۴۰۰ میلیون دلار سود این شرکت پالایشی در سال ۱۳۹۹ به خوبی نشان می دهد سود پالایشگاه آبادان با کاهش ۳۲ درصدی همراه بوده است.

از سوی دیگر، در سال ۹۹ قیمت فرآورده های نفتی به دلیل قرنطینه جهانی – به دلیل کرونا – و کاهش مصرف سوخت بشدت کاهش یافته بود درست برخلاف سال ۱۴۰۲ که فرآورده های نفتی قیمتی بسیار بالاتر از سال ۹۹ را تجربه کرد.

این اختلاف ۱۳۰ میلیون دلاری با قیمت دلار امروز که معادل ۶۲ هزار تومان است، به رقمی بیش از ۸ هزار میلیارد تومان می رسد.

با این وجود مشخص نیست چرا وزیر نفت، اینگونه برای خود دستاورد می سازد و به سادگی گزارش غلط به رئیس جمهور ارائه می کند و رئیسی نیز، بی خبر از ساده ترین اتفاقات وزارت نفت به تمجید از وزیر خود مشغول است!

منبع: میز نفت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.