کد خبر : 4136
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 - 14:56

صعود بی‌رمق بورس؛

ارزش معاملات خرد بورس در کف ۱۰ ماهه/ پالایشی‌ها و شیمیایی‌ها صعودی شدند

ارزش معاملات خرد بورس در کف ۱۰ ماهه/ پالایشی‌ها و شیمیایی‌ها صعودی شدند
پس از رشد روز گذشته شاخص کل، اخبار مثبت پیرامون بازار باعث شد که در معاملات امروز شاخص هم‌وزن نیز وارد مدار نزولی شود. ارزش معاملات خرد اما کاهشی چشمگیر داشت.

به گزارش انرژی پرس، بورس تهران در پی انتشار اخباری مثبت از پیرامون بازار، برای دومین روز متوالی سبزپوش شد و این بار، نمادهای کوچک هم در مدار صعودی به نمادهای بزرگ بازار پیوستند. به این ترتیب، شاخص کل بورس در چهارمین روز معاملاتی هفته، هشت هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان معادل ۰.۴۲ درصد صعود کرد و در سطح دو میلیون و ۱۴ هزار واحدی به استقبال معاملات روز آتی رفت. شاخص هم‌وزن نیز ۰.۷۳ درصد به ارتفاع خود افزود.

امروز احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به جایگاه بورس کالا در اهداف دولت اشاره کرد و به نوعی پرونده خروج سیمان و فولاد از بورس کالا را بست. به علاوه افزایش قیمت خودرو سبب جذاب‌تر شدن معاملات نمادهای خودرویی در بازار امروز شد. همچنین تکذیب دخالت ایران در حمله حماس به رژیم صیهونیستی، سایه جنگ بر سر بازار سهام را تا حدودی کمرنگ کرد.

با وجود صعود شاخص کل در معاملات امروز، این رشد بی‌جان بود و ارزش معاملات خرد با کاهش قابل توجه نسبت به روزهای گذشته به دو هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان رسید. این عدد در حالی رقم خورد که کمترین ارزش معاملات ثبت شده از آذر ماه سال ۱۴۰۱ به این سو محسوب می‌شود. 

به علاوه، معاملات امروز بازار سرمایه بین سهامداران حقیقی و حقوقی، متعادل دنبال شد و خااص خروج پول حقیقی از بازار امروز تنها ۳۱۱ میلیون تومان بود.

بازگشت تعادل به معاملات پتروشیمی‌ها

بهبود فضای کلی بازار سهام سبب شد که معاملات امروز نمادهای پتروشیمی بورس، متعادل‌تر از روزهای گذشته دنبال شود. طوری که ۱۴ نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۱۶ نماد با افت قیمت کار خود را به پایان بردند.

در بین نمادهای صعودی، بیشترین رشد به سهام سه شرکت پتروشیمی ارومیه (شاروم)، پتروشیمی آبادان (شپترو) و پتروشیمی پردیس (شپدیس) اختصاص یافت و این سه نماد به ترتیب هفت درصد، ۲.۴۷ درصد و ۱.۷۱ درصد رشد قیمت را به ثبت رساندند.

از سوی دیگر سه نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با ۴.۹ درصد، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۳۲ درصد و پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۱.۲۹ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود شدند.

در بازار امروز نمادهای پتروشیمی، سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بیشترین خروج پول حقیقی معادل ۱.۵ میلیارد تومان را تجربه کرد.

روی خوش بازار به نمادهای پالایشی

معاملات بورس امروز در صنعت پالایشی به گونه‌ای پیش رفت که هفت نماد این گروه با رشد قیمت همراه شدند و تنها سه نماد منفی خوردند. به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی رشدی ۱.۱۷ درصدی را تجربه کرده و از صنایعی بود که بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد امروز شاخص کل داشتند.

بیشتر بخوانید:  فناوران، خراسان و شیراز درصدر فهرست بیشترین کاهش سود پتروشیمی‌ ها

همچنین ارزش معاملات امروز پالایشی‌ها تنها حدود ۸۵ میلیارد تومان بود و حقیقی‌های بازار سهام، ۸.۷ میلیارد تومان پول تازه‌نفس وارد معاملات صنعت پالایشی کردند.

سهام شرکت‌های نفت پارس (شنفت) با ۰.۲۴ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۱۴ درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۰۹ درصد افت قیمت، تنها نمادهای نزولی گروه پالایشی در بازار امروز بودند. از سوی دیگر اما بیشترین رشد قیمت به نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۹۴ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲.۱۱ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۱۶ درصد افزایش قیمت پایانی رسید.

بیشترین ورود پول حقیقی در معاملات امروز سهام شرکت‌های پالایشی به نماد پالایش نفت تهران (شتران) اختصاص یافت و حقیقی‌های بازار ۶ میلیارد تومان پول به این نماد تزریق کردند. همچنین نماد شپنا که مدت‌ها شاهد خروج پول حقیقی بود، در بازار امروز ورود پول اندک ۷۶ میلیون تومانی را تجربه کرد.

«شکف» بازگشایی شد

صنعت محصولات شیمیایی نیز در بورس امروز، وضعیت خوبی داشتند و بخش عمده نمادهای این گروه در سمت مثبت بازار معامله شدند. به این ترتیب شاخص این گروه پس از معاملاتی به ارزش ۱۸۴ میلیارد تومان، رشدی ۰.۲۷ درصدی را تجربه کرد. خالص ورود پول حقیقی به این صنعت نیز حدود هشت میلیارد تومان بود.

عنوان بیشترین افزایش قیمت سهام در صنعت شیمیایی بورس امروز به نمادهای صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۵.۹۹ درصد، صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۴.۴۲ درصد و کربن ایران (شکربن) با چهار درصد رشد رسید. سهامداران سه شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۷۶ درصد، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۱.۳۳ درصد و پلی اکریل ایران (شپلی) با ۰.۴۲ درصد افت قیمت نیز بیشترین زیان را متحمل شدند.

نگاهی به معاملات حقیقی‌ها در بورس امروز نشان می‌دهد که سهام شسینا علاوه بر بیشترین رشد قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز در بازار امروز شیمیایی‌ها تجربه کرد و میزبان ۶.۹ میلیارد تومان پول تازه بود. بیشترین خروج پول نیز به سهام معدنی املاح ایران (شاملا) با ۱.۴ میلیارد تومان رسید.

لازم به ذکر است که نماد شرکت کف (شکف)، پس از افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب و همچنین انتشار اطلاعیه عدم پاسخگویی ناشر به مکاتبات فرابورس ایرن، در باز امروز و با دستور ناظر بازار بازگشایی شد  به معاملات بازگشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.