کد خبر : 9161
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1402 - 10:48

کارنامه ۹ ماهه پتروشیمی‌ ها بررسی شد؛

فناوران، خراسان و شیراز درصدر فهرست بیشترین کاهش سود پتروشیمی‌ ها

فناوران، خراسان و شیراز درصدر فهرست بیشترین کاهش سود پتروشیمی‌ ها
بررسی صورت‌های مالی 9 ماهه 22 پتروشیمی بورسی حاکی از آن است که مجموع درآمد پتروشیمی‌ها طی این بازه زمانی، حدود 10 درصد بالا رفته و به 393 هزار و 309 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که مجموع درآمد پتروشیمی‌ها در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به ۶ ماهه نخست ۱۴۰۱ تنها پنج درصد رشد کرده بود.

در طرف دیگر نیز هزینه تولید محصولات پتروشیمی نیز در ۹ ماهه نخست امسال حدود چهار درصد بالا رفت و رقم ۲۸۰ هزار و ۹۵۵ میلیارد تومان را به ثبت رساند. در بخش سودآوری نیز عملکرد ۹ ماهه پتروشیمی‌ها قابل قبول بود؛ به طوری که مجموع سود خالص ۲۲ پتروشیمی بورسی در ۹ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۱ حدود ۹ درصد افزایش داشته است. لازم به ذکر است این رقم در ۶ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به ۶ ماهه ۱۴۰۱ با کاهش داشته، این بدان معناست که عملکرد پتروشیمی‌های بورسی در پاییز امسال قابل قبول بوده است.

بیشترین افزایش درآمد ۹ ماهه نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱

نگاهی دقیق‌تر به صورت‌های مالی ۹ ماهه پتروشیمی‌های بورسی نشان می‌دهد پتروشیمی ارومیه (شاروم) با افزایش ۶۳ درصدی درآمد خود بهترین عملکرد را از لحاظ جهش درآمدزایی در ۹ ماهه امسال رقم زد و درآمد خود را به هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان رساند. پتروشیمی ارومیه در بازه زمانی ۶ ماهه نیز بهترین عملکرد را از نظر درآمدزایی میان پتروشیمی‌ها به ثبت رسانده بود.

همچنین پتروشیمی‌های فارابی و اصفهان نیز دیگر پتروشیمی‌های بورسی بودند که در این دوره افزایش خوبی را در درآمد حاصل از فروش خود به ارمغان آوردند. به نحوی که مبلغ فروش ۹ ماهه پتروشیمی فارابی و اصفهان در این دوره بیش از ۵۷ و ۴۴ درصد افزایش داشته‌اند.

بیشترین کاهش درآمد ۹ ماهه ۱۴۰۲

در طرف مقابل نیز پتروشیمی‌های خراسان و شیراز بدترین عملکرد را از لحاظ درآمدزایی در ۹ ماهه امسال داشتند. به طوری که درآمد ۹ ماهه خراسان و شیراز در این دوره به ترتیب ۱۹ و ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته پایین آمده است. به این ترتیب درآمد ۹ ماهه خراسان به پنج هزار و ۳۵۵ میلیارد تومان و درآمد پتروشیمی شیراز به ۱۵ هزار و ۵۵۹ میلیارد تومان رسید.

بیشترین افزایش هزینه تولید در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

با افزایش تناژ فروش بالا رفتن قیمت مواد اولیه طبیعتا درآمد و هزینه تولید پتروشیمی‌ها بالا می‌رود. در ۹ ماهه امسال نیز این موضوع برای پتروشیمی‌های بورسی رخ داد. به طوری که پتروشیمی فارابی با رشد ۶۴ درصدی بهای تمام‌شده محصولات فروش‌رفته خود بیشترین افزایش را در این بخش به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید:  دولت از مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌عقب نشینی می‌کند؟

همچنین پتروشیمی‌های کرمانشاه و ارومیه نیز دیگر پتروشیمی‌های بورسی بودند که در ۹ ماهه سال جاری جهش سنگینی را در هزینه تولید خود دیدند. به طوری که بهای تمام شده کالای فروش رفته پتروشیمی‌های کرمانشاه و ارومیه به ترتیب ۵۸ و ۴۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزایش داشتند.

بیشترین کاهش هزینه تولید در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

بررسی بیشتر گزارش‌های ۹ ماهه پتروشیمی‌‌های بورسی نشان می‌دهند پتروشیمی‌های بوعلی، جم پیلن و امیرکبیر بیشترین کاهش بهای تمام شده را نسبت به ۹ ماهه سال گذشته تجربه کردند که ناشی از کاهش مقدار مقدار فروش این شرکت‌ها بوده است.

به این ترتیب بهای تمام شده کالای فروش رفته بوعلی، جم پیلن و امیرکبیر به ترتیب ۱۳، ۹ و  هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته‌اند.

نوری و آبادان ۲ روی سودآوری و زیان‌دهی

در ابتدا باید گفت از آنجایی که پتروشیمی نوری بزرگترین پتروشیمی بورسی‌ست باز هم پرسودترین شرکت پتروشیمی ۹ ماهه سال جاری لقب گرفت و سود خالصی معادل ۱۴ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان در این دوره شناسایی کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۶ درصد رشد کرده است.

در مقابل اما تنها یک پتروشیمی بود که در نیمه نخست سال جاری به زیان نشست و آن هم پتروشیمی آبادان بود. نکته‌ای که باید در رابطه با این پتروشیمی گفته شود افزایش ۴۰ درصدی زیان خالص این شرکت است. به این ترتیب زیان خالص شپترو از ۵۹۱ میلیارد تومان در ۹ ماهه سال گذشته به ۸۲۳ میلیارد تومان در ۹ ماهه امسال رسیده است.

بیشترین افزایش سود خالص نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۱

بررسی صورت‌های مالی پتروشیمی‌های بورسی نشان می‌دهد پتروشیمی اصفهان توانست جایگاه نخست این بخش را در اختیار بگیرد. چرا که سود خالص پتروشیمی اصفهان در ۹ ماهه سال جاری ۲۲۳ درصد افزایش داشت و به ۶۲۹ میلیارد تومان رسید. تندگویان و ارومیه نیز دو پتروشیمی دیگر بودند که توانستند جهش بزرگی در سود خالص خود به عمل بیاورند. به طوری که سود خالص تندگویان و ارومیه در ۹ ماهه امسال ۱۳۴ و ۱۰۶ درصد افزایش داشته‌اند.

بیشترین کاهش سود خالص نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۱

در مقابل اما سه پتروشیمی فناوران، خراسان و شیراز بازنده‌های بزرگ سودآوری در ۹ ماهه ۱۴۰۲ بودند. به طوری که سود خالص فناوران ۶۳ درصد، خراسان ۴۴ درصد و شیراز ۴۱ درصد کاهش داشته‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.