کد خبر : 13057
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 9:24

قطعی گاز، پتروشیمی‌های اوره ساز را از بازار جهانی حذف می‌کند

قطعی گاز، پتروشیمی‌های اوره ساز را از بازار جهانی حذف می‌کند
جمشیدی مدیرعامل پتروشیمی هنگام گفت:فصل پاییز و زمستان مهم ترین زمان برای فروش اوره پتروشیمی محسوب می شود. قطعی گاز در این روزها باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی ما و تصاحب آن توسط رقبای ما می شود.

به گزارش انرژی پرس، بعد از سالیان سال توقف حالا فاز نخست پتروشیمی هنگام در انتظار افتتاح رسمی است. افتتاحی که غلامرضا جمشیدی زمان آن را آینده ای نزدیک عنوان می کند. البته مدیرعامل پتروشیمی هنگام اولویت اصلی این واحد را بهره برداری از واحد اوره اعلام می کند و می گوید که در صورت داشتن توجیه اقتصادی واحد آمونیاک با صد درصد ظرفیت مشغول تولید خواهد بود.

او با بیان اینکه با بهره برداری از فاز دوم چیزی حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن به ظرفیت تولید اوره کشور، افزوده می شود، گفت: تا حالا حدود ۱۲ کشتی آمونیاک به بازارهای هدف صادر کردیم. امیدواریم که در ماه های آینده شاهد صادرات اوره هم باشیم.

جمشیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قطعی های گاز در نیمه دوم سال، گفت: فصل پاییز و زمستان مهم ترین زمان برای فروش اوره پتروشیمی محسوب می شود. قطعی گاز در این روزها باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی ما و تصاحب آن توسط رقبای ما می شود.

به باور این فعال صنعت پتروشیمی، ثبات در تامین خوراک حتی مهم تر از قیمت خوراک بوده و می تواند سرنوشت مجتمع های تولیدی پتروشیمی را دستخوش تغییراتی کند.

متن کامل گفتگوی بازار با غلامرضا جمشیدی مدیرعامل پتروشیمی هنگام را در ادامه می خوانید:

واحد آمونیاک پتروشیمی هنگام در چه زمان به بهره برداری خواهد رسید؟

رویکرد اصلی هلدینگ خلیج فارس در طول سال های گذشته اتمام طرح های نیمه تمام بوده است. به همین دلیل بعد از سالیان سال با حمایت های علی عسگری مدیرعامل هلدینگ تکمیل و راه اندازی و تولید واحد آمونیاک پتروشیمی هنگام هم در دستور کار قرار گرفت. به زودی افتتاح و بهره برداری رسمی این واحد با حضور رییس جمهور صورت خواهد گرفت. باید اشاره کنم که ظرفیت تولید واحد آمونیاک حدود ۷۰۰ هزار تن است. ما آمادگی تولید با صد درصد ظرفیت را داریم اما باید توجیه اقتصادی این فرآیند هم مد نظر قرار گیرد.

فاز دوم پتروشیمی هنگام هم اکنون در چه مرحله ای است؟ ظرفیت تولید این واحد چقدر است؟

پیش راه اندازی واحد اوره هم استارت خورده است. باید اشاره کنم که از زمان پیش راه اندازی تا بهره برداری رسمی چیزی حدود ۵ الی ۶ ماه زمان برای تست های اولیه تمامی تجهیزات زمان نیاز است. بعد وارد مسیر تولید رسمی شود. امیدوارم که هر چه سریع تر بعد از افتتاح رسمی فاز اول که همان واحد آمونیاک است شاهد راه اندازی فاز دوم پتروشیمی هنگام هم باشیم.

اما درباره ظرفیت تولید واحد دوم باید اشاره کنم که اتمام عملیات راه اندازی واحد اوره شرکت پتروشیمی هنگام منجر به افزایش یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن به ظرفیت اسمی تولید اوره کشور خواهد شد که در کنار نقش بسزای آن در امنیت غذایی می تواند ارزآوری بسیار بالایی را برای ایران به ارمغان داشته باشد.

با توجه به پیش راه اندازی واحد آمونیاک از ماه های گذشته، آیا موفق به صادرات تولید خود هم شده اید؟

نزدیکی به آب‌های آزاد و امکان صادرات و دسترسی به اسکله صادراتی دو مزیت صادراتی پتروشیمی هنگام محسوب می شوند. این در حالی است که پتروشیمی‌های دیگر تولیدکننده اوره و آمونیاک به دلیل بعد مسافت برای صادرات با محدودیت هایی مواجه هستند. ما می‌توانیم به جهت بعد مسافت، این خلأ را برای آنها پرکرده و با سوآپ محصولات پتروشیمی امکان صادرات با هزینه کمتر را برای آنها فراهم کنیم.

باید اشاره کنم که پتروشیمی هنگام به خوبی از این مزیت ها استفاده کرده، طوری که از ابتدای راه اندازی این واحد موفق به صادرات ۱۲ کشتی آمونیاک به بازارهای هدف هم شده ایم. در امسال هم علاوه بر صادرات آمونیاک شاهد صادرات اوره خواهیم بود. در واقع ما به دنبال این هستیم که پتروشیمی هنگام نقش به سزایی در ارزآوری کشور ایفا کند.

نباید فراموش کرد که صنعت پتروشیمی، صنعتی ارز آور محسوب می شود. طوری که در سال گذشته ۴۸ درصد ارز کشو ر از محل صادرات محصولات پتروشیمی تامین شده است. با توجه به رهنمودهای رهبری مبنی بر توسعه پایین دست صنعت پتروشیمی امیدواریم که شاهد توسعه این صنعت در پایین دست و توسعه صادرات در بازارهای هدف باشیم.

با توجه به چالش هایی که در زمینه خوراک در چند سال گذشته وجود داشته، تا چه اندازه رسیدن به ظرفیت کامل تولید را قابل دسترس می دانید؟

همانطور که خود هم می دانید مهم ترین موضوع در صنعت پتروشیمی مساله خوراک است. افزایش مصرف گاز در بخش خانگی در سال گذشته و امسال باعث قطعی گاز هنگام شد. این قطعی های گاز باعث شده که ما نتوانیم به طور کامل از ظرفیت خود استفاده کنیم. شاید اشاره شود که در ماه های غیر سرد پتروشیمی ها می توانند خوراک بیشتری دریافت کنند و به نوعی کسری فصول سرد سال جبران شود. اما این شدنی نیست؛ چراکه دو فصل پاییز و زمستان مهم ترین زمان برای فروش اوره پتروشیمی محسوب می شود. قطعی گاز در این روزها باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی ما و تصاحب آن توسط رقبای ما می شود. البته به دنبال مدیریت آن بوده در ان پی سی هم جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده تا این زمان قطعی ها به حداقل ممکن کاهش یابد.

شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفته که در صورتی که فعالین صنعت پتروشیمی در این صنعت سرمایه گذاری کنند؛ می توانند از خوراک با قیمت های تخفیفی بهره مند شوند. به نظر شما این راهکار تا چه اندازه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی را افزایش می دهد؟

ثبات در تامین خوراک پتروشیمی ها از قیمت آن مهم تر است. بالادست شرکت نفت و شرکت ملی گاز باید به گونه ای مدیریت شود که گاز پتروشیمی های کشور قطع نشود چرا که امروز بازار ارز کشور وابسته به صنعت پتروشیمی است.

منبع: بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.