کد خبر : 6921
تاریخ انتشار : جمعه 1 دی 1402 - 15:58

سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با «انرژی پرس»:

وزیر قول داده قطع گاز نداریم/ وزارت خارجه کشورمان اسناد مربوط به میدان گازی آرش را ارائه دهد  

وزیر قول داده قطع گاز نداریم/ وزارت خارجه کشورمان اسناد مربوط به میدان گازی آرش را ارائه دهد  
رمضانعلی سنگدوینی گفت: وعده قطع نشدن گاز در زمستان امسال از سوی وزیر نفت، وعده ای کلی است و می تواند شامل قطع نشدن گاز و سوخت صنایع سبک و سنگین هم بشود.

به گزارش انرژی پرس، ایران با کمبود گاز در زمستان دست و پنجه نرم می‌کند و هر سال این بحران بزرگت‌تر می‌شود. به‌گفته‌ عضو کمیسیون انرژی مجلس، وزیر نفت قول داده که امسال قطعی گاز نخواهیم داشت اما هنوز زمستان آغاز نشده بود که گاز برخی از پتروشیمی‌ها قطع و برخی نیروگاه‌‌ها نیز به‌دلیل کمبود گاز مجبور به مازوت‌سوزی شده‌اند.
رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ درباره دلیل حضور هفته پیش وزیر نفت و معاونان او در حوزه پخش و پالایش نفت و گاز در صحن کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ به «انرژی پرس» گفت: وزیر نفت و معاونان او در حوزه پخش و پالایش نفت وگاز هفته گذشته به صحن کمیسیون تلفیق آمدند و درباره سوخت زمستانه مطالب خوبی را بیان کردند.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم ادامه داد: وزیر نفت در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ درباره تولید گاز و ذخایر سوخت مایع برای نیروگاه ها و صنعت توضیحات خوبی ارائه کرد و نگرانی ها را در بخش سوخت زمستان برطرف کرد.
این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳، خبر داد که وزیر نفت وعده داده است در زمستان امسال قطع گاز نداریم.
سنگدوینی تاکید کرد: شاید همچنان ناترازی در بخش گاز داشته باشیم، اما قرار است این ناترازی را از طریق سوخت مایع جبران کنند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس درپاسخ به اینکه با توجه به وعده وزیر نفت، یعنی در زمستان امسال شاهد قطع گاز صنایع سنگین نخواهیم بود؟ بیان کرد: اینطور که به نظر می رسد طبق وعده وزیر نفت همینطور است. این خبر خوشی بود که وزیر اعلام کرد و توضیح داد تولید گاز را امسال افزایش داده اند.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ همچنین خبر داد: وزیر نفت مردم را تشویق کرد، همانطور که مثل امسال و سال گذشته رقم صرفه جویی قبض برق در قبوض مردم لحاظ می شود، اگر امسال این اتفاق و صرفه جویی در حوزه گاز بیفتد، وزارت نفت این مصوبه را از دولت گرفته است که اگر افراد نسبت به سال گذشته رقمی صرفه جویی داشته باشند، آن رقم در قبوض آنها لحاظ شود.
این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه وعده وزیر نفت نسبت به قطع نشدن گاز در زمستان امسال، درباره قطع نشدن گاز خانگی است یا گاز صنایع سنگین را هم در بر می گیرد؟ اظهار کرد: وقتی صحبت از صرفه جویی در کنار تولید می شود، یعنی این صرفه جویی می تواند صرف خوراک یا سوخت برخی پترشیمی ها شود. بنابراین با صرفه جویی خانگی در این حوزه می توانیم به این سمت حرکت کنیم که یک گام به جلو است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم ادامه داد: وعده قطع نشدن گاز در زمستان امسال از سوی وزیر نفت، وعده ای کلی است و می تواند شامل قطع نشدن گاز و سوخت صنایع سبک و سنگین هم بشود.
سنگدوینی همچنین در توضیح دلیل انفعال دولت و مجلس در قبال تکرار ادعای مالکیت صددرصدی میدان گازی آرش از سوی عربستان و کویت و نادیده گرفتن حق مالکیت ایران، بیان کرد: قطعا باید وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی کشورمان نسبت به این موضوع واکنش مناسبی نشان دهند و اسناد و مدارک مالکیت ارائه دهد تا عربستان و کویت و همه کسانی که در این باره مدعی شده اند، متوجه سهم ایران از این میدان گازی بشوند.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم ادامه داد: قطعا بخشی از میدان گازی آرش متعلق به ایران است و وزارت خارجه و وزارت نفت و حتی خود مجلس و کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی نیز در این باره باید ورود جدی داشته باشند تا مانع نادیده گرفتن حق مالکیت ایران از این میدان گازی شوند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به  اینکه چرا مسئولان مربوطه کشورمان نسبت به این حق مسلم منفعل عمل کرده اند؟ اظهار کرد: اینطور نیست که بگوییم مسئولان کشورمان منفعل بوده اند، آنها قطعا واکنش مناسب را نشان داده و مدارک و مستندات لازم را در این باره ارائه خواهند داد.

بیشتر بخوانید:  قیمت طلای سیاه دوباره کاهش یافت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.