کد خبر : 4772
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آبان 1402 - 13:00

معاون اول رئیس جمهور:

ظرفیت‌های قابل توجه همکاری‌های اقتصادی با اعضای پیمان شانگهای

ظرفیت‌های قابل توجه همکاری‌های اقتصادی با اعضای پیمان شانگهای
معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: اعضای پیمان شانگهای ظرفیت‌های زیادی برای همکاری‌های اقتصادی دارند که امیدواریم در این سفر درباره مشارکت دوجانبه با کشورهای عضو شانگهای نیز توافق و برنامه‌ریزی شود.

به گزارش انرژی پرس، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، محمد مخبر امروز (چهارشنبه، سوم آبان‌ماه) پیش از سفر به قرقیزستان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای دیدگاه‌های مشترکی با جمهوری اسلامی ایران در زمینه نظم بین‌المللی چند قطبی، مقابله با تحریم‌های آمریکا و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی دارند، اظهار کرد: این اشتراک دیدگاه می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن برای ملت‌های منطقه باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان کشورمان در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، فناوری‌های پیشرفته و انرژی، اظهار امیدواری کرد در این سفر درباره زمینه‌های همکاری و مشارکت دوجانبه با کشورهای عضو نیز توافق و برنامه‌ریزی شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: سیاست دولت سیزدهم و رئیس‌جمهوری مبنی بر ارتقای روابط و همکاری با دولت‌های منطقه را در این سفر نیز دنبال خواهیم کرد و امیدواریم برگزاری موفق این نشست به توسعه همکاری‌های همه‌جانبه به‌منظور حفظ و تقویت صلح و امنیت و ثبات و توسعه اقتصادی منطقه بیانجامد.

در این سفر که با بدرقه رسمی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و جمعی از اعضای هیئت دولت آغاز شد، وزیران نفت و راه و شهرسازی و تعدادی از مسئولان دستگاه‌های مربوطه مخبر را همراهی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  ظرفیت ۳۲۰ میلیارد دلاری در آفریقا برای صدور خدمات فنی و مهندسی

شایان یادآوری است که تصویب برنامه نشست شورای سران دولت‌های عضو و برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی راهبرد توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای و برنامه همکاری‌های چندجانبه تجاری و اقتصادی بین دولت‌های عضو از جمله دستور مهم این دوره از نشست نخست وزیران است.

امضای اسناد نهایی و تصویب بودجه سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۴ و مسائل مربوط به فعالیت‌های مالی و سازمانی اعضای دائمی سازمان همکاری شانگهای از دیگر دستور این نشست به شمار می‌آید.

علاوه بر این پیشنهادهایی درباره توسعه فعالیت‌های ریلی، تدوین سند انرژی و همچنین پلتفرم‌هایی برای تجارت دیجیتال بین کشورهای عضو نیز بررسی می‌شود.

همچنین معاون اول رئیس‌جمهوری با همراهی هیئت بلندپایه ایرانی علاوه بر حضور برنامه‌های اصلی این اجلاس در حاشیه آن حدود ۱۰ نشست دوجانبه نیز با اعضای حاضر پیرامون همکاری‌های متقابل دارد که دیدار با نخست وزیران روسیه، چین، قرقیزستان و تاجیکستان از جمله آنهاست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.