کد خبر : 5592
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آبان 1402 - 15:11

عقب‌نشینی بورس در آخرین روز معاملاتی هفته/ چوب حراج سهامدار عمده به سهام شپنا و شبندر

عقب‌نشینی بورس در آخرین روز معاملاتی هفته/ چوب حراج سهامدار عمده به سهام شپنا و شبندر
بورس تهران معاملات آخرین روز هفته را نیز سرخ‌پوش به پایان رساند و بخش عمده نمادهای شاهد افت قیمت بودند. فروش بخشی از سهام‌ شپنا و شبندر توسط سهامدار عمده نیز از نکات مهم بازار امروز بود.

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام در آخرین روز معاملاتی خود در هفته جاری، باز هم سرخ‌پوش بود و شاخص‌های اصلی بازار به افت خود ادامه دادند. در این میان سهام صنایع شیمیایی، پتروشیمی و پالایشی، با وجود بهبود اندک در مقایسه با روز گذشته، همچنان وضعیت قابل قبولی ندارند. برای نمونه سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) بیشترین اثر منفی را بر بازار امروز از خود بجا گذاشت.

شاخص کل بورس معاملات آخرین روز هفته را با افت هفت هزار و ۱۹۱ واحد  معادل ۰.۳۵ درصدی به پایان رساند و در سطح دو میلیون ۴۵ هزار واحد به استقبال معاملات هفته آینده رفت. شاخص هم‌وزن اما تنها ۶ واحد کاهش یافت و بدون تغییر محسوس نسبت به روز گذشته، در سطح ۴۲۸ هزار واحدی باقی ماند.

معاملات امروز با جابجایی ۶.۱ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین معامله‌گران به پایان رسید و به این ترتیب، ارزش معاملات خرد باز هم رقم ناامیدکننده سه هزار و ۴۲۸ واحدی را به ثبت رساند. خروج پول حقیقی در بازار امروز نیز ادامه پیدا کرد و سهامداران حقیقی به طور خالص حدود ۱۱۰ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

بازگشایی شخارک و توقف شفارا در بورس امروز

مثل روز گذشته، در بورس امروز نیز وضعیت بازار در صنعت پتروشیمی چنگی به دل نمی‌‌زد؛ طوری که تنها هفت نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۲۳ نماد این گروه، در سمت منفی بازار به کار خود پایان دادند. همچنین دو نماد نیز روی صفر تابلو معامله شدند.

سه نماد صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۳۸ درصد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۰.۳۳ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۰.۱۴ درصد رشد قیمت، بیشترین بازدهی مثبت در معاملات امروز شیمیایی‌ها را شاهد بودند. در طرف دیگر بازار نیز سه نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۹۹ درصد، پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۲.۷۷ درصد و پتروشیمی شیراز (شیراز) با ۱.۶۱ درصد کاهش قیمت، شدیدترین افت را تجربه کردند.

بررسی عملکرد معامله‌گران در بازار امروز پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد که در این گروه، نماد شرکت پتروشیمی نوری (نوری) با مبلغ ۵.۴ میلیارد تومان، بیشترین خروج پول حقیقی را رقم زده است.

گفتنی است که در معاملات امروز نماد پتروشمی خارک که پیش‌تر به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف بسته شده بود، در بازار امروز با دستور ناظر بازار بازگشایی شد و معاملات خود را از سر گرفت. در طرف دیگر اما نماد پتروشیمی فارابی (شفارا) در میانه بازار امروز به دلیل افشای اطلاعات گروه الف متوقف شد.

بیشتر بخوانید:  ثبت رکورد تازه عملیات اجرایی طرح صدف خلیج فارس

فروش سهام‌ شپنا و شبندر توسط سهامدار عمده

نمادهای پالایشی که در روز گذشته یک دست سرخ‌پوش بودند، در بازار امروز نیز به روند نزولی خود ادامه دادند و تنها نماد نفت پارس (شنفت) با رشد ۰.۱۲ درصدی موفق شد که صعودی شود.

از سوی دیگر اما ۱۲ نماد پالایشی به روند نزولی خود ادامه دادند و سهام شرکت‌های تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۶۳ درصد، نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۱۸ درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۵۸ درصد، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

در نتیجه شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار امروز با کاهش ۰.۳۲ درصدی مواجه شد. ارزش معاملات این صنعت نیز تنها حدود ۹۰ میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی اما بیشتر از ۳۱ میلیارد تومان از نمادهای پالایشی خارج کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهام پالایش نفت اصفهان مثل روزهای گذشته شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در معاملات امروز گروه پالایشی‌ها بود. به طوری که خالص خروج پول حقیقی از نماد شپنا، به حدود ۱۱.۵ میلیارد تومان رسید. همچنین پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با خروج پول ۱۰.۹ میلیارد تومانی نیز در رده بعد قرار گرفت.

نکته قابل توجه در معاملات امروز شپنا و شتران فروش سهام این دو شرکت توسط یکی از سهامداران عمده آنها بود. طوری که شرکت توسعه سرمایه رفاه که ۱۱.۴ درصد از سهام پالایش نفت اصفهان و ۴.۱۱ درصد از سهام پالایش نفت بندرعباس را در اختیار دارد، در بازار امروز ۶۴ میلیون و ۳۱۰ هزار برگه سهم شپنا و ۴۴ میلیون و ۳۱۲ هزار برگه سهم شبندر را فروخت.

عقب‌نشینی دوباره شاخص گروه شیمیایی

وضعیت گروه شیمیایی در بازار امروز نیز تعریفی نداشت و شاخص این گروه مثل روز گذشته با عقب‌نشینی ۰.۴ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه طی معاملاتی به ارزش ۱۶۴ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی بیش از ۱۳ میلیارد تومان از پول خود در این صنعت را بیرون کشیدند.

مشاهدات تالار شیشه‌ای حاکی از آنند که امروز ۱۶ نماد شیمیایی در طرف سبزپوش بازار ایستادند و ۴۴ نماد منفی خوردند. در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، نیروکلر (شکلر) و مدیریت صنعت شوینده بهشهر(شوینده) با رشد به ترتیب ۶.۵۷ درصد، ۶.۲۳ درصد و ۳.۷۳ درصد شاهد بیشترین بازدهی بودند. از سوی دیگر اما شدیدترین کاهش قیمت به سه نماد تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۲.۷۴ درصد، شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۰۶ درصد و تولی‌پرس (شتولی) با ۱.۹۸ درصد افت رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.