کد خبر : 6754
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 آذر 1402 - 16:10

صعود قابل توجه بورس با بازگشت خریداران به بازار/ استقبال گرم حقیقی‌ها از پالایشگاه تهران

صعود قابل توجه بورس با بازگشت خریداران به بازار/ استقبال گرم حقیقی‌ها از پالایشگاه تهران
شاخص کل بورس در معاملات امروز خود رشدی 35 هزار و 830 واحدی را رقم زد و سطح دو میلیون و 200 هزار واحدی را پس گرفت. پتروپالایشی‌ها نیز حضوری پررنگ در این صعود داشتند.

به گرارش انرژی پرس، پس از آنکه بورس تهران نخستین روز هفته جاری را با رشدی اندک آغاز کرد، پس از وقفه‌ای یک روزه به روند رو به بالای خود ادامه داد و این بار صعودی قدرتمند را رقم زد؛ صعودی که نه تنها با همراهی صنایع شیمیایی، پالایشی و پتروشیمی بورس همراه شد، بلکه برخی نمادهای این صنایع، نقشی قابل توجه را در آن ایفا کردند.

شاخص کل بورس در بازار امروز، رشدی ۳۵ هزار و ۸۳۰ واحدی معادل ۱.۶۵ درصد را رقم زد و با بازپسگیری سطح دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی، روی پله دو میلیون و ۲۰۷ هزار واحدی، معاملات را به پایان رساند. شاخص کل هم‌وزن نیز در بازار امروز صعودی بود و ۱.۱۱۲ درصد به ارتفاع خود اضافه کرد.

رشد بورس امروز با بازگشت حقیقی‌ها به معاملات رقم خورد؛ طوری که ورود پول حقیقی در بازار سهام امروز از ۳۶.۵ میلیارد تومان عبور کرد. از سوی دیگر، با جابجایی ۱۱.۴ میلیون برگه سهم و حق تقدم بین معامله‌گران، ارزش معاملات خرد نیز رشدی قابل توجه را شاهد بود و رقم ۶ هزار و ۳۱۹ میلیارد تومانی را ثبت کرد.

«پترول»؛ گل سرسبد گروه پتروشیمی

امروز نمادهای پتروشیمی در غیاب پتروشیمی فارابی (شفارا) عملکرد قابل توجهی را از خود بجا گذاشتند و ۲۵ نماد این گروه با رشد قیمت به استقبال معاملات فردا رفتند. در این بین نمادهای گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۶.۲۴ درصد، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تبریز (تاپیکو) با ۴.۴۸ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۴.۳۲ درصد، بیشترین رشد قیمت را به نام خود زدند.

از سوی دیگر اما سهامداران پنج نماد پتروشیمی در بازار امروز شاهد افت ارزش دارایی خود بودند که در بین آنها، سه نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۷۵ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹۹ درصد و پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با ۰.۹۵ درصد، بیشترین افت را تجربه کردند.

به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهند که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، سهام پترول علاوه بر بیشترین رشد قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز شاهد بوده؛ به نحوی که حقیقی‌ها ۱۴.۷ میلیارد تومان پول تازه‌نفس وارد معاملات این نماد کردند. این در حالیست که پتروشیمی نوری با بیشترین خروج پول حقیقی معادل ۹.۴ میلیارد تومان مواجه شد.

بیشتر بخوانید:  افزایش نرخ خوراک به بورس اعلام نشد

تنها یک نماد پالایشی منفی خورد

با توجه به بهبود فضای کلی معاملات در بازار امروز، بخش عمده نمادهای پالایشی نیز صعودی شدند. طوری که امروز ۱۲ نماد بازدهی مثبت داشتند و نماد نفت بهران (شبهران) با افت ۰.۲۲ درصدی، تنها نماد نزولی بازار پالایشی‌ها بود.

به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در بورس امروز، رشد ۱.۲۹ درصدی را ثبت کرد. همچنین ارزش معاملات در این گروه به حدود ۲۶۳ میلیارد تومان رسید و معامله‌گران حقیقی، ۹۲ میلیارد تومان وارد معاملات گروه پالایشی کردند.

بیشترین بازدهی مثبت در معاملات امروز پالایشی‌ها به سهام پالایش نفت پاسارگاد با نماد شپاس رسید که رشدی ۳.۱۱ درصدی را شاهد بود. نمادهای نفت سپاهان (شسپا) با ۲.۳۴ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۲.۱۸ درصد رشد نیز در رده‌های بعد جای گرفتند.

بررسی تابلو معاملات پالایشی‌ها حاکی از آن است که در بازار امروز، سهام شرکت پالایش نفت تهران، با استقبال قابل توجه اشخاص حقیقی روبرو شده است. طوری که حدود ۸۳ میلیارد تومان وارد نماد شتران شد و این نماد بیشترین ورود پول در میان هم‌گروهی‌های خود را تجربه کرد.

شیمیایی‌ها در مسیر صعود

در بورس امروز سهام‌ شرکت‌های شیمیایی نیز به روند صعودی خود ادامه دادند و شاخص این گروه با رشد ۱.۶۶ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه، ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز از ۵۶۰ میلیارد تومان گذر کرد. حقیقی‌های بورس نیز حدود ۶ میلیون تومان وارد معاملات این صنعت کردند.

در بازار امروز، ۴۶ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار ایستادند و ۱۵ نماد منفی خوردند. بیشترین بازدهی مثبت به نماد سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با رشد ۶.۵۸ درصدی قیمت رسید و نمادهای نیروکلر (شکلر) با ۵.۵۴ درصد و لعابیران (شلعاب) با ۴.۹۸ درصد نیز به پس از آن قرار گرفتند.

در سوی مقابل اما نمادهای پاکسان (شپاکسا)، صنایع شیمیایی فارس (شفارس) و شیمیایی رنگین (شرنگی) با افت به ترتیب ۳.۴۹ درصد، ۲.۷۸ درصد و ۲.۲ درصدی، بیشترین بازدهی منفی را رقم زدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.