کد خبر : 4704
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1402 - 17:00

افت شدید پالایشی‌ها با کاهش قیمت نفت؛

بورس با لباس سرخ به استقبال آبان ماه رفت/ «نوری» برنده مزایده سهام پتروشیمی اروند شد

بورس با لباس سرخ به استقبال آبان ماه رفت/ «نوری» برنده مزایده سهام پتروشیمی اروند شد
بازار سهام و به‌ویژه گروه پالایشی، تحت تاثیر کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی با افتی سنگین مواجه شد و شاخص کل، بیش از 10 هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داد.

به گزارش انرژی پرس، در حالی که بورس تهران از ابتدای هفته جاری روندی صعودی را آغاز کرده بود، معاملات اولین روز آبان ماه را با اتمام این روند و رو به پایین آغاز کرد. به نحوی که نماگر اصلی بازار سرمایه در پایان معاملات ۱۰ هزار و ۳۱۷ واحد معادل ۰.۵۱ درصد از ارتفاع خود را کاهش داد و در سطح دو میلیون و ۲۱ هزار واحدی قرار گرفت. از طرف دیگر، شاخص کل هم‌وزن نیز در بازار امروز کاهشی شد و ۰.۶۲ درصد افت کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام در بازار امروز با رشدی اندک مواجه شده و معادل سه هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان ثبت شده است. خالص خروج پول حقیقی از بازار امروز نیز به حدود ۳۵۲ میلیارد تومان رسید.

به نظر می‌رسد که یکی از اصلی‌ترین عوامل بازگشت شاخص کل به روند نزولی در بورس امروز، افت قیمت نفت در بازارهای جهانی بوده و این عامل اثر خود را به وضوح در معاملات شرکت‌های نفتی نشان می‌دهد. از سوی دیگر، خبرها حاکی از آن هستند که در جلسه شورای رقابت مبنی بر بررسی اصلاح دستورالعمل قیمت خودروهای داخلی، مقرر شده که حضور این شورا در بازار خودرو تثبیت شود و همین موضوع امید سهامداران خودرویی را نقش بر آب کرد.

معاملات پتروشیمی جم از سر گرفته شد

سهام شرکت‌های پتروشیمی در بورس امروز وضعیت قابل قبولی نداشت و بخش عمده نمادهای این گروه با افت قیمت به کار خود پایان دادند. به طور دقیق‌تر تنها سه نماد پتروشیمی بوعلی (بوعلی) با ۱.۶۸ درصد، پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۱.۵۱ درصد و پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۰.۱۴ درصد رشد، بازدهی مثبت داشتند و ۲۵ نماد نیز منفی خوردند. 

در میان نمادهای نزولی نیز بیشترین افت قیمت متعلق به نمادهای پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۷۱ درصد، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۲.۵۲ درصد و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۲.۱۲ درصد کاهش قیمت بود.

به علاوه، بیشترین خروج پول حقیقی از معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، به سهام پتروشیمی پردیس اختصاص یافت؛ طوری که حقیقی‌ها به طور خالص حدود ۳.۲ میلیارد تومان از معاملات شپدیس خارج کردند.

یکی از نکات قابل توجه در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، توقف سهام پتروشیمی نوری به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف بود. بر اساس اطلاعیه این شرکت که در سامانه کدال منتشر شده، نوری در مزایده خرد سهام پتروشیمی الوند برنده شده و ۲۰ درصد از سهام این شرکت را به قیمت حدود ۱۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خریداری کرده است.

بیشتر بخوانید:  هاشم نجفی اردکانی، رئیس هیئت مدیره پتروشیمی جم منصوب شد

از سوی دیگر نیز در بازار امروز و با دستور ناظر بازار، معاملات سهام شرکت پتروشیمی جم که در روز گذشته متوقف شده بود، از سر گرفته شد.

خروج پول ۳۵ میلیاردی از پالایش نفت بندرعباس

معاملات گروه پالایشی که در روز گذشته با بهبود نسبی همراه شده بود، با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، با افتی چشمگیر مواجه شد و شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی، سقوطی ۲.۱۶ درصدی را در معاملات امروز متحمل شد. این افت در حالی رخ داد که در روز جاری بیش از ۱۶۸ میلیارد تومان سهام در این گروه جابجا شد و حقیقی‌های بازار نیز بیش از ۶۷ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

معاملات پالایشی‌ها به نحوی پیش رفت که در بازار امروز تنها یک نماد پالایشی شاهد افزایش قیمت بود و ۱۲ نماد دیگر با افت قیمت معاملات را به پایان بردند. نفت ایرانول (شرانا) با رشد ناچیز ۰.۰۶ درصدی، تنها سبزپوش گروه خود بود و نمادهای پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۴.۶۷ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۲.۷۸ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۴۵ درصد، بیشترین کاهش قیمت در گروه خود را به ثبت رساندند.

در معاملات روز جاری، خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت بندرعباس از دیگر نمادهای صنعت فرآورده‌های نفتی پیشی گرفت و حقیقی‌ها بیش از ۳۵ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. 

یکه‌تازی «شدوص» در صنعت شیمیایی

امروز در حالی ۱۹۵ میلیارد تومان سهام شیمیایی در بازار سرمایه معامله شد که شاخص این گروه افتی ۰.۱۷ درصدی را شاهد بود. همچنین حقیقی‌ها نیز ۲۹ میلیارد تومان از صنعت محصولات شیمیایی خارج کردند.

در معاملات روز جاری فقط ۱۱ نماد شیمیایی بازدهی مثبت داشتند و ۴۵ نماد منفی خوردند. بیشترین صعود در سهام شرکت‌های دوده صنعتی پارس (شدوص)، کربن ایران (شکربن) و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) رخ داد و قیمت پایانی این نمادها به ترتیب ۶۹۸ درصد، ۲.۵۷ درصد و ۲.۳۷ درصد افزایش یافت.

در سوی دیگر بازار نیز سهامداران سه نماد صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۵.۵۹ درصد، صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با ۴.۲۹ درصد و ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۲.۷۴ درصد بیشترین افت ارزش را در دارایی‌های خود مشاهده کردند.

گفتنی است، نماد شدوص علاوه بر اینکه بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد، با جذب حدود ۳.۳ میلیارد تومان حقیقی در بازار امروز، از این منظر نیز پیشتاز گروه خود بود. این در حالیست که بیشترین خروج پول حقیقی نیز با ۱۰.۵ میلیارد تومان به سهام سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (شیران) رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.