کد خبر : 8011
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1402 - 0:06

رکوردشکنی پتروشیمی اصفهان در سودآوری / در دوره مدیریت احمد هاشمی تولید و فروش به بیشترین میزان رسید

رکوردشکنی پتروشیمی اصفهان در سودآوری / در دوره مدیریت احمد هاشمی تولید و فروش به بیشترین میزان رسید
درامد پتروشیمی اصفهان در دوره مدیریتی هاشمی در 9 ماه از 5200 میلیارد تومان عبور کرد و رکورد درامد این پتروشیمی را در تمام ادوار شکسته است.

صنایع پتروشیمی در ایران به واسطه ارزآوری همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در بازار سهام نیز توجه بسیاری به آن می‌شود. به طوری که با شناسایی تحرکات در سهام پتروشیمی‌ها تا حدودی می‌توان مسیر پیش‌روی بازار را شناسایی کرد.

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای شناسایی سهام خوب، بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها و روند سودآوری آن‌ها است. پتروشیمی اصفهان یکی از شرکت‌های این صنعت بوده که در سال‌های گذشته موفق به افزایش درآمدزایی و سودآوری خود شده است.

درآمدزایی پتروشیمی اصفهان بر مدار صعودی

در ابتدا باید درآمد حاصل از فروش پتروشیمی اصفهان مورد ارزیابی قرار گیرد. نگاهی به صورت‌های مالی پتروشیمی اصفهان طی سال‌های اخیر حاکی از آن است که مبلغ فروش این شرکت همواره روندی صعودی داشته و این موضوع به افزایش سودآوری شرکت کمک شایانی کرده است.

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود مبلغ فروش (درآمد) پتروشمیی اصفهان در پایان سال مالی ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۲۸ درصد رشد کرد و از سه هزار و ۶۹۸ میلیارد تومان به چهار هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان رسید. این روند در سال جدید با قدرت بیشتری ادامه یافت؛ چرا که درآمد پتروشیمی اصفهان تنها در ۹ ماه مجموع درآمد شرکت را در سال ۱۴۰۱ پوشش داد و از آن نیز فراتر رفت.

به نحوی که پتروشیمی اصفهان در ۹ ماهه ۱۴۰۲ توانست درآمد خود را بیشتر از ۱۱ درصد بالا ببرد و به پنج هزار و ۲۸۳ میلیارد تومان برساند. گفتنی است این رقم در سه ماه پایانی سال بیشتر خواهد شد و رقم فروش شرکت در پایان سال مالی جهش مناسبی را نسب به سال ۱۴۰۱ ثبت می‌کند.

افزایش تناژ تولید و فروش پتروشیمی اصفهان

همان‌طور که گفته شد درآمد پتروشیمی اصفهان در سال‌های گذشته افزایش داشته است. حال باید دید علت این موضوع چیست؟ نموداری که در ادامه آورده شده، روند تناژ تولید و فروش پتروشیمی اصفهان را در دوره‌ ۹ ماهه سال‌های قبل نشان می‌دهد.

همان‌طور که مشاهده می‌شود پتروشیمی اصفهان در ۹ ماهه سال جاری توانست رکورد خود را در تولید فروش شکست دهد. به نحوی که این پتروشیمی در ۹ ماهه امسال موفق شد تناژ تولید خود را ۱۵۷ هزار تن برساند که نسبت به ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ افزایش بیش از ۲۴ درصدی داشته است.

در سمت فروش نیز به همین منوال بود و تناژ فروش پتروشیمی اصفهان در ۹ ماهه امسال به بیشترین مقدار خود در دوره‌های گذشته رسیده است. به طوری که مقدار فروش این شرکت در این دوره نسبت به دوره گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش داشت و به مرز ۱۵۰ هزار تن رسید. همچنین این شرکت در ۹ ماهه امسال موفق شد بیشتر از ۵۵ هزار تن از محصولات خود را صادر کند که درآمد هزار ۹۱۰ میلیارد تومانی از آن به دست آورد.

رکورد سودآوری پتروشیمی اصفهان طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سالهای گذشته شکسته شد

 به این ترتیب مشخص می‌شود که پتروشیمی اصفهان در سال ۱۴۰۲ توانست عملکرد خوبی از نظر تولید و فروش به ثبت برساند که همین موضوع درآمد شرکت را صعودی کرد. افزایش درآمد پتروشیمی اصفهان در ۹ ماهه سال جاری در کنار کنترل هزینه‌ها، افزایش سودآوری آن را به همراه داشت. برای اثبات این موضوع کافیست نمودار زیر مورد بررسی قرار گیرد.

همان‌طور که مشخص است سودآوری پتروشیمی اصفهان در سال ۱۴۰۲ جهش بزرگی را به خود دیده است. لازم به ذکر است پتروشیمی اصفهان تنها در ۹ ماه به این ارقام رسیده و در پایان سال مالی ۱۴۰۲ سودآوری شرکت بیشتر از ارقام کنونی خواهد بود.

بررسی صورت‌های مالی پتروشیمی اصفهان در ۹ ماهه امسال نشان می‌دهد شرکت در این دوره توانست سود ناخالص خود را به هزار و ۱۶۷ میلیارد تومان برساند که نسبت به سود ناخالص ۱۲ ماه سال ۱۴۰۱ بیشتر از ۶۷ درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید:  پتروپالایشی‌ها در بورس همچنان در مدار نزول

این جهش در سود عملیاتی و سود خالص ۹ ماهه پتروشیمی اصفهان بیشتر بود؛ به نحوی که سود عملیاتی شرکت به هزار و ۲۱ میلیارد تومان و سود خالص آن به ۶۲۶ میلیارد تومان رسیده‌ که مقایسه آن با ارقام سال مالی ۱۴۰۱ جهش بزرگی را مخابره می‌کند. به طوری که سود عملیاتی پتروشیمی اصفهان در ۹ ماهه ۱۴۰۲ حدود ۲.۲۵ برابر و سود خالص آن حدود ۳.۵ برابر سال مالی ۱۴۰۱ شده است.

روند صعودی حاشیه سود خالص پتروشیمی اصفهان

با افزایش سود خالص پتروشیمی اصفهان، حاشیه سود این شرکت نیز جهش چشم‌گیری را تجربه کرد و از ۳.۸ درصد در پایان سال مالی ۱۴۰۱ به ۱۱.۸ درصد در ۹ ماهه ۱۴۰۲ رسید.

افزایش سود خالص دلاری پتروشیمی اصفهان

نکته‌ای که در بررسی صورت‌های مالی پتروشیمی اصفهان حائز اهمیت بوده این است که شرکت در سودآوری خود متکی به رشد قیمت دلار نبوده است. به نحوی که پتروشیمی اصفهان در ۹ ماهه امسال در صورت حذف اهرم رشد قیمت دلار نیمایی از ۲۵۵۰۰ تومان به ۳۷۷۰۰ تومان نیز سود خالص خود را به خوبی افزایش داده است.

نموداری که در ادامه آورده شده، سود خالص دلاری پتروشیمی اصفهان را در دوره ۹ ماهه سال‌های گذشته را نشان می‌دهد. همان‌طور که گفته شد در این بخش اهرم افزایش نرخ دلار از سودآوری این شرکت برداشته شد و مشخص کرد که این پتروشیمی در ۹ ماهه امسال توانست سودآوری خود را به صورت حقیقی افزایش دهد. به طوری که سود خالص دلاری پتروشیمی اصفهان از ۷.۵ میلیون دلار نیما ( ۲۵۵۰۰ تومان) در ۹ ماهه سال گذشته به ۱۶.۶ میلیون دلار نیما (۳۷۷۰۰ تومان) در ۹ ماهه سال جاری رسیده است.

در نهایت باید گفت پتروشیمی اصفهان در سال ۱۴۰۲ عملکرد مناسبی از خود بر جای گذاشته و با افزایش تولید و فروش موفق به بالا بردن درآمد خود شده است.

تاثیر مدیریت هاشمی بر سودسازی پتروشیمی اصفهان
بدون شک نمیتوان نقش مدیریت هاشمی و تغییر استراتژی های هوشمندانه و توسعه‌ای برای پتروشیمی اصفهان را نادیده گرفت.

دستاوردهای قابل توجهی که از ابتدای سال ۱۴۰۲ با تغییر مدیریت و ورود هاشمی به پتروشیمی اصفهان حاصل گردیده است:

  • افزایش میزان خوراک دریافتی (پلاتفرمیت) از پالایشگاه اصفهان از ۸۵۰۰ بشکه در روز به ۱۲۰۰۰ بشکه در روز و تثبیت آن.(رویایی که سالها به واقعیت نپیوسته بود!)
  • اجرای سریع طرح های Revamp و تغییرات لازم در واحدهای تولیدی جهت افزایش ظرفیت واحد ها به منظور آمادگی کامل برای دریافت و پروسس ۱۲۰۰۰ بشکه در روز و تعریف پروژه های جدید به منظور آمادگی جهت دریافت ظرفیتهای بالاتر تا ۱۵۰۰۰ بشکه در روز در گام بعدی
  • توسعه فضای کسب و کار و بازاریابی و فروش شرکت با حضور فعال و مستمر در نمایشگاههای بین المللی داخلی و خارجی به منظور حذف واسطه ها و ایجاد فضای رقابتی هر چه بیشتر در میان مشتریان اصلی شرکت
  • اجرای سریع و بدون وقفه پروژه های بازسازی و نوسازی زیرساختهای فنی، امنیتی، تاسیساتی و عملیاتی شرکت از جمله مخازن صادراتی جنوب، ارتقا سیستم های DCS واحد ها، تسریع در خرید کاتالیستهای مورد نیاز واحدها
  • اخذ مجوزات لازم و شروع اجرای طرح بهینه سازی مصولات پایین دستی فتالیک انیدرید با تولید پلاستی سایزرها در راستای استراتژی تکمیل زنجیره ارزش محصولات شرکت و توجه ویژه به صنایع پایین دستی
  • اخذ مجوزات لازم و شروع اجرای طرح توسعه ای فنل استن در منطقه انرژی بر پارسیان
  • توجه ویژه به منابع و سرمایه های انسانی شرکت با تسریع در اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و تبدیل وضعیت کلیه نیروهای پیمانکاری به قرارداد مستقیم و اجرای ماده ۱۰ نیروهای رسمی
  • انتخاب پتروشیمی اصفهان بعنوان صنعت برگزیده سبز کشوری از طرف سازمان محیط زیست کشور
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 8 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۸
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

جواد دوشنبه , ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱:۲۱

لطفا اسم نویسنده مقاله را ذکر کنید

پرهام دوشنبه , ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱

فوق العاده ترین مدیر در صنعت نفت.

حسین دوشنبه , ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸

خدا لعنتتان کند که این همه دروغ نوشتید در مورد کارهایی که هاشمی کرده است نابود شده تمام تجهیزات شرکت به دلیل بی توجهی به تجهیزات و پرسنل

علی احمدنیا سه شنبه , ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۳:۱۹

دوست گرامی این بر اساس گزارش مالی کدال است ما چیزی از خودمان ننوشتیم

مریم سه شنبه , ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰:۳۵

نیرو نمیخواد ما فقیر فقرا چطور میتونیم جذب بشیم با مدرک کاردانی کامپیوتر کارشناسی HSE و ارشد مدیریت بازرگانی
۰۹۱۷۵۴۳۶۶۴۵

رفتار غیرانسانی پالایشگاه اصفهان سه شنبه , ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۹:۰۰

بازی پالایشگاه اصفهان (شپنا) با سهام پتروشیمی اصفهان ( شصفها )

تخریب و سرکوب قیمت سهام پتروشیمی اصفهان ( شصفها ) توسط پالایشگاه اصفهان (شپنا) با هدف جمع آوری سهام آن است .
این اقدام مدت زیادی است از سوی سهامدار عمده یعنی پالایشگاه اصفهان (شپنا) صورت میگیرد .
هدف از این تخریب و سرکوب قیمتی ، خرید ارزان سهام شصفها به ویژه سهام صندوق بازنشستگی کشوری در شصفها و سهام خرد مردم میباشد .

لطفا این رفتار غیرانسانی پالایشگاه اصفهان متوقف شود

مهتاب یکشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱

با سلام . بله متاسفانه مدیران بیشتر به سود اوری کاذب توجه میکنند چون منافع خودشون در سود شرکته ‌درصدی از سودی که به خودشون تعلق میگیره .و جدا از اون ساختن رزومه . اگر سودی که شناسایی میشه از کم کردن حقوق پرسنل و فریز کردن مزایای پرسنل با وجود این همه تورم باشه دیگه اسمش مدیریت نیست . وگرنه منم مدیر عامل باشم بلدم سود اوری کنم .کل وجوه نقد هم به سمت پروژه های سرمایه ای که ..

لطفا پالایشگاه اصفهان ... جمعه , ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸

لطفا پالایشگاه اصفهان (شپنا) به سهام پتروشیمی اصفهان ( شصفها ) اجازه نفس کشیدن بدهد !!

>>>> ممنون
>>> خسته شدیم ….