کد خبر : 10098
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 بهمن 1402 - 15:24

شاخص‌های بورسی روی دور صعود/ پیشتازی پتروشیمی‌های ارومیه و فارابی در بازار سهام

شاخص‌های بورسی روی دور صعود/ پیشتازی پتروشیمی‌های ارومیه و فارابی در بازار سهام
بورس تهران برای دومین روز متوالی صعودی شد تا علاوه بر شاخص‌های اصلی بازار سهام، شاخص‌های صنایع پتروپالایشی نیز به صعود خود ادامه دهند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بازار سهام در ادامه معاملات صعودی روز گذشته خود، امروز نیز توانست به روند رو به بالای خود ادامه دهد و شاخص‌های اصلی بورسی بار دیگر شاهد افزایش ارتفاع خود بودند. به علاوه، وضعیت صنایع پتروپالایشی نیز در معاملات امروز مطلوب بود و سهامداران بخش عمده نمادهای این صنایع شاهد رشد ارزش دارایی‌های خود بودند.

شاخص کل بورس افزایشی ۶ هزار و ۶۰۹ واحدی را طی معاملات روز جاری تجربه کرد و ۰.۳۲ درصد رشد کرد. به علاوه، وضعیت نمادهای کوچک‌تر، بهتر از شاخص‌سازان بازار امروز بود و همین موضوع سبب شد که شاخص کل هم‌وزن با رشدی ۰.۶۳ درصدی همراه شود.

در بازار امروز، بیش از ۶.۲ میلیارد برگه سهم و حق تقدم معامله شد تا ارزش معاملات خرد بار دیگر به کانال سه هزار میلیارد تومانی بازگردد. این در حالیست که ثبت ارزش معاملات خرد سه هزار و ۲۹۶ میلیارد تومانی، همچنان برای اهالی بازار دلگرم کننده نیست و به زعم کارشناسان، تداوم روند صعودی بازار، منوط به بهبود وضعیت ارزش معاملات است.

استقبال ۵.۲ میلیارد تومانی حقیقی‌ها از پتروشیمی بوعلی سینا

نمادهای گروه پتروشیمی در بازار امروز نیز عملکرد مثبتی داشتند و بخش عمده نمادهای این گروه رشد قیمت را تجربه کردند. بررسی تابلوی معاملات این گروه حاکی از آن است که ۲۰ نماد پتروشیمی شاهد رشد قیمت پایانی بودند و هفت نماد متحمل افت قیمت شدند.

نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۳.۹۱ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۶۴ درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۱.۴۸ درصد رشد، بیشترین بازدهی مثبت را ثبت کردند. در مقابل اما نمادهای پتروشیمی کازرون (کازرو)، پتروشیمی اصفهان (شصفها) و پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، بیشترین افت قیمت را معادل به ترتیب ۰.۶۴ درصد، ۰.۴۵ درصد و ۰.۳۴ درصد شاهد بودند.

گفتنی است که سهامداران حقیقی سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازار امروز بیشترین خروج پول در گروه پتروشیمی‌ها را رقم زدند. به نحوی که نماد فارس در بازار امروز شاهد خالص خروج پول ۸.۳ میلیارد تومانی بود. در سوی دیگر اما حقیقی‌های پتروشیمی بوعلی سینا (یوعلی) ۵.۲ میلیارد تومان پول در معاملات این نماد تزریق کردند.

کدام نمادهای پالایشی افت قیمت داشتند؟

امروز در صنعت فرآورده‌های نفتی نیز بازار به روند صعودی خود ادامه داد؛ طوری که پس از رشد قیمت هفت نماد و افت چهار نماد، شاخص این صنعت با افزایش ۰.۴ درصدی مواجه شد. البته ارزش معاملات این صنعت در بازار امروز حدود نصف روز گذشته بود و تنها ۵۸.۵ میلیارد تومان سهام پالایشی معامله شد. در این میان سهامداران حقیقی‌ گروه پالایشی نیز به طور خالص حدود چهار میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  صعود سوت و کور بورس/ روند مثبت پتروپالایشی‌ها ادامه دارد

نمادهای پالایش نفت تهران (شتران) با یک درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۷۴ درصد و پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۵۳ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را به نام خود زدند و سهام چهار شرکت نفت پاسارگاد (شپاس) با ۳.۱۹ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۸۹ درصد، نفت پارس (شنفت) با ۰.۱۳ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۰۶ درص افت قیمت نیز، تنها نمادهای سرخ‌پوش پالایشی در بازار امروز بودند.

به علاوه در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای پالایشی با رقم دو میلیارد تومانی به سهام نفت سپاهان با نماد شسپا رسید. در مقابل اما سهام پالایش نفت لاوان با تزریق پول ۱.۸ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی همراه شد.

شیمیایی‌ها در مسیر صعود

با تداوم وضعیت مثبت در بازار سرمایه، شاخص گروه محصولات شیمیایی نیز رشدی ۰.۲۱ درصدی را رقم زد. همچنین در بازار امروز ۲۰۸ میلیارد تومان سهام شیمیایی معامله شد و سهامداران حقیقی نیز حدود ۳۱ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

بررسی تابلو معاملات صنعت محصولات شیمیایی حاکی از آن است که امروز ۴۰ نماد این صنعت با رشد قیمت به کار خود پایان دادند و ۱۶ نماد متحمل افت قیمت شدند. قیمت پایانی دو نماد نیز بدون تغییر باقی ماند.

طی معاملات روز جاری، نمادهای صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۳.۱۲ درصد، کودشیمیایی اوره لردگان (شلرد) با ۲.۹۸ درصد و صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۲.۴۷ درصد، بیشترین افزایش قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود ثبت کردند. از سوی دیگر اما شرکت شیمیایی رنگین با نماد شرنگی شاهد بیشترین افت قیمت، معادل ۲.۸۴ درصد بود و نمادهای نیروکلر (شکلر) با ۲.۶۹ درصد و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۰.۷ درصد افت نیز در ادامه این لیست قرار گرفتند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.