کد خبر : 4208
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مهر 1402 - 15:54

تداوم افت ارزش معاملات خرد بورس؛

صعود سوت و کور بورس/ روند مثبت پتروپالایشی‌ها ادامه دارد

صعود سوت و کور بورس/ روند مثبت پتروپالایشی‌ها ادامه دارد
در روزی که ارزش معاملات خرد بازار سهام بار دیگر کاهشی شد، رشد نمادهای پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی باعث تداوم روند صعودی شاخص کل بورس شد.

به گزارش انرژی پرس، بورس امروز با تداوم روند رو به بالای دو روز گذشته خود موفق شد که با حرکت در مدار صعودی به استقبال تعطیلات آخر هفته برود. شاخص کل بورس تهران در بازار امروز پنج هزار و ۸۹۰ واحد رشد کرد و با این افزایش ارتفاع ۰.۲۹ درصدی، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای به دو میلیون و ۱۹ هزار واحد رسید. صعود قدرتمندتر نمادهای کوچک‌تر بازار در مقایسه با شاخص‌سازها سبب شد که رشد شاخص کل هم‌وزن شدیدتر از شاخص کل باشد و این نماگر ۰.۶۵ درصد افزایش پیدا کند.

با این وجود در بازار امروز ارزش معاملات خرد بار دیگر کاهشی شد و رقم دو هزار و ۷۳۶ واحدی را ثبت کرد. معاملات کم‌رمق امروز درحالی رقم خورد که سهامداران حقیقی بیش از ۶۷ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

بازار سبزپوش امروز در شرایطی به معاملات خود پایان داد که نمادهای سه صنعت پتروشیمی، پالایشی و شیمیایی باز هم تاثیر به‌سزایی در رشد شاخص کل داشتند؛ طوری که از میان پنج نمادی که بیشترین تاثیر مثبت را بر صعود شاخص کل داشتند، چهار نماد در یکی از این سه صنعت حاضر هستند.

پیشتازی «شاروم» در معاملات پتروشیمی‌ها

بورس امروز در صنعت پتروشیمی بار دیگر بهبود یافت و بخش عمده نمادهای این صنعت شاهد تداوم روند صعودی خود بودند. ۱۶ نماد پتروشیمی در بازار امروز صعودی شدند، ۱۰ نماد منفی خوردند و پنج نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی به استقابل معاملات هفته آتی رفتند.

بیشترین رشد قیمت در نمادهای صعودی مربوط به سه نماد پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۴.۶ درصد، پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۹۸ درصد و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۷۷ درصد بود. از سوی دیگر اما سهام شرکت‌های پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۴۷ درصد، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۱.۵۶ درصد و پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با ۱.۱ درصد کاهش قیمت، شدیدترین افت را به نام خود زدند.

به علاوه، نماد شاروم علاوه بر اینکه بیشترین صعود را در صنعت پتروشیمی تجربه کرد، بیشترین ورود پول حقیقی در این گروه را نیز به خود اختصاص داد و سهامداران حقیقی، حدود ۱۲ میلیارد تومان وارد معاملات این نماد کردند. از سوی دیگر اما نماد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۳.۱ میلیارد تومان را به ثبت رساند.

خروج پول از «شپنا» از سر گرفته شد

معاملات صنعت پالایشی در بورس امروز متعادل‌تر از روز گذشته بود اما همچنان اکثر نمادهای این صنعت در سمت مثبت بازار معامله شدند. در بورس امروز هفت نماد پالایشی بازدهی مثبت داشتند و پنج نماد افت قیمت را تجربه کردند. به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی ۰.۷ درصد رشد کرد و معاملاتی ۸۱ میلیارد تومانی را رقم زد. سهامداران حقیقی نیز حدود ۳۳۶ میلیون تومان از بازار خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی، ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت است

سه نماد پالایش نفت لاوان (شاوان)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و نفت بهران (شبهرن) با رشد قیمت به ترتیب ۱.۷۵ درصد، ۱.۴۲ درصد و ۱.۰۶ درصدی، پیشتازان صنعت پالایشی در بورس امروز بودند. در طرف دیگر بازار اما سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۱۹ درصد، نفت پارس (شنفت) با ۰.۱۱ درصد و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۰۵ درصد کاهش قیمت، متحمل بیشترین افت شدند.

در بورس امروز بیشترین ورود پول به صنعت پالایشی به نماد پالایش نفت تهران (شتران) با ۵.۲ میلیارد تومان اختصاص یافت. از سوی دیگر اما شپنا بار دیگر به روند خروج پول حقیقی بازگشت و خالص خروج پول از این نماد به ۶.۳ میلیارد تومان رسید.

روزهای خوب نمادهای شیمیایی ادامه دارند

معاملات بورس نیز همچون روز گذشته به سود نمادهای گروه محصولات شیمیایی بازار پیش رفت و شاخص این صنعت ۰.۳۶ درصد رشد کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش ۲۱۳ میلیارد تومان، حدود هفت میلیارد تومان پول تازه‌نفس حقیقی وارد صنعت پالایشی شد.

امروز در صنعت محصولات شیمیایی ۳۷ نماد در رنج مثبت بازار قرار گرفتند، ۱۸ نماد بازدهی منفی داشتند و هشت نماد نیز روی صفر تابلو معاملات خود را به پایان بردند. 

در این گروه، نمادهای گسترش نفت و گاز پارسان (پارسان) با ۲.۸۱ درصد، پلی اکریل ایران (شپلی) با ۲.۶۹ درصد و کربن ایران (شکربن) با ۲.۴۲ درصد رشد قیمت، بیشترین بازدهی امروز را کسب کردند. بیشترین کاهش قیمت نیز به سه نماد لعابیران (شلعاب) با ۱.۰۲ درصد، صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با ۰.۷۸ درصد و گلتاش (شگل) با ۰.۱۴ درصد افت، بیشترین زیان را به سهامداران خود تحمیل کردند.

بررسی جدال حقیقی‌ها و حقوقی‌های صنعت شیمیایی در بازار امروز نیز حاکی از آن است که سهام پارسان علاوه بر بیشترین رشد قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۹ میلیارد تومان را نیز به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر بیشترین خروج پول حقیقی با مبلغ ۲.۱ میلیارد تومان به سهام شکربن رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.