کد خبر : 10382
تاریخ انتشار : شنبه 5 اسفند 1402 - 14:41

نفت پاسارگاد، لاوان و بهران تنها صعودی‌های گروه پالایشی بورس/ پتروشیمی گلستان بیشترین افت قیمت گروه خود را ثبت کرد

نفت پاسارگاد، لاوان و بهران تنها صعودی‌های گروه پالایشی بورس/ پتروشیمی گلستان بیشترین افت قیمت گروه خود را ثبت کرد
بورس تهران با افت شاخص‌های اصلی از تعطیلات بازگشت و بخش عمده نمادهای پتروپالایشی به روند نزولی خود ادامه دادند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران معاملات هفته جدید را در حالی آغاز کرد که سهامداران، بازار هفته گذشته را با فشار فروش و لباس سرخ بدرقه کرده بودند. با این وجود، تداوم عرضه‌ها در بازار سهام باعث شد که شاخص‌های اصلی بازار، امروز نیز در مدار نزولی قرار بگیرند. در این شرایط، بخش عمده نمادهای پتروپالایشی بورس نیز در بازار امروز شاهد افت قیمت بودند.

تابلوی بورس نشان می‌دهد که شاخص کل بورس، معاملات امروز را با افتی چهار هزار و ۸۴۷ واحدی معادل ۰.۲۳ درصد به پایان برده و روی پله دو میلیون و ۶۵ هزار واحدی ایستاده است. شاخص کل هم‌وزن نیز در حالی به استقبال روز معاملاتی آینده رفت که ۰.۵۲ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

حجم معاملات سهام و حق تقدم در بازار امروز معادل ۶.۴ میلیارد ثبت شد و به این ترتیب، ارزش معاملات خرد روز جاری به سه هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان رسید. موج خروج پول حقیقی‌ها در بازار امروز نیز ادامه یافت و بیش از ۲۶۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

پتروشیمی‌ها بر مدار نزولی

افزایش فشار فروش در معاملات امروز گروه پتروشیمی سبب کاهش تعداد نمادهای صعودی این گروه شد. طوری که در معاملات امروز این صنعت، ۲۰ نماد پتروشیمی منفی خوردند و تنها چهار نماد افزایش قیمت پایانی را تجربه کردند. همچنین چهار نماد نیز بدون تغییر قیمت به کار خود پایان دادند.

سهام شرکت‌های پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۰.۲۳ درصد، پتروشیمی غدیر (شغدیر) با ۰.۰۷ درصد، پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۰.۰۶ درصد و پتروشیمی خراسان (خراسان) با ۰.۰۱ درصد رشد قیمت، تنها نمادهای صعودی گروه پتروشیمی امروز لقب گرفتند.

این در حالیست که سهام شرکت‌های پتروشمی گلستان (شستان) با ۲.۰۶ درصد، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۱.۷۸ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۷ درصد افت، بیشترین کاهش کاهش قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود را ثبت کردند.

در بازار امروز پتروشیمی‌ها، سهام شرکت پتروشیمی پردیس بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کرد. شپدیس در حالی خروج پول ۴.۸ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی را شاهد بود که در سوی دیگر بازار، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس، بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۴.۴ میلیارد تومان را تجربه کرد.

تنها سه نماد پالایشی سبزپوش شدند

وضعیت گروه پالایشی در روز جاری در مقایسه با روزهای پایانی هفته گذشته متعادل‌تر بود؛ به نحوی که امروز سه نماد این گروه صعودی شدند و ۹ نماد شاهد کاهش قیمت بودند. این بهبود در معاملات پالایشی‌ها اما نتوانست مانع از توقف روند نزولی شاخص گروه فرآورده‌های نفتی شود تا این شاخص در بازار امروز نیز ۰.۱۳ درصد افت کند. همچنین ارزش معاملات در بازار امروز نمادهای پالایشی حدود ۵۱ میلیارد تومان بود و حقیقی‌ها به طور خالص ۱۲.۴ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی گلستان، عضوی از گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد

سه سهام صعودی بازار امروز، نماد شرکت‌های نفت پاسارگاد (شپاس)، پالایش نفت لاوان (شاوان) و نفت بهران (شبهرن) بودند که به ترتیب رشدی ۱.۲۲ درصد، ۰.۲۳ درصد و ۰.۰۵ درصدی را به خود اختصاص دادند.

در طرف دیگر بازار نیز سهام شرکت‌های تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۶۹ درصد و پالایش نفت شیراز (شراز) با ۰.۴۱ درصد و نفت سپاهان (شپاس) با ۰.۲۸ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

بیشترین خروج پول حقیقی از نمادهای گروه پالایشی بازار امروز در سهام پالایش نفت تهران رقم خورد؛ چراکه سهامداران حقیقی بیش از پنج میلیارد تومان از پول خود در سهام شتران را از این نماد خارج کردند.

بیشترین ورود و خروج پول حقیقی به کدام نمادهای شیمیایی رسید؟

بخش عمده نمادهای گروه محصولات شیمیایی نیز متاثر از فضای کلی بورس، در سمت سرخ‌پوش بازار امروز قرارگفتند. امروز در این صنعت بیش از ۱۵۵ میلیارد تومان سهام مبادله شد و سهامداران حقیقی به طور خالص حدود ۳۰ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

در بازار امروز ۱۵ نماد شیمیایی مثبت بودند و ۳۹ نماد با افت قیمت به کار خود پایان دادند. همچنین سه نماد شیمیایی رنگین (شرنگی)، پلی اکریل ایران (شپلی) و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با رشد به ترتیب، سه درصد، ۲.۸۹ درصد و ۲.۱۸ درصدی، بیشترین بازدهی مثبت را در گروه خود به ثبت رساندند. در سوی مقابل اما نمادهای صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۳.۶۷ درصد، نیروکلر (شکلر) با ۲.۵۹ درصد و مجتمع پتروصنعت گامرون (شگامرن) با ۲.۵۴ درصد، متحمل بیشترین کاهش در قیمت پایانی بودند.

لازم به ذکر است که بیشترین رقم خالص ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی بازار امروز به سهام کربن ایران (شکربن) با رقم ۱.۸ میلیارد تومانی اختصاص پیدا کرد. در همین حین، سهامداران گسترش سوخت سبز زاگرس بیش از ۳.۵ میلیارد تومان پول حقیقی از این نماد خارج کردند تا شگستر شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در گروه شیمیایی باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.