کد خبر : 11032
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 اسفند 1402 - 10:07

کارنامه پالایشگاه‌های بورسی در بهمن؛

تولیدات پالایشگاه نفت اصفهان نزولی شد / پالایشگاه بندرعباس تنها بازنده ماراتن فروش

تولیدات پالایشگاه نفت اصفهان نزولی شد / پالایشگاه بندرعباس تنها بازنده ماراتن فروش
پالایشگاه‌های بندرعباس و اصفهان بیشترین کاهش مقدار تولید را تجربه کرد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بررسی گزارش فعالیت ماهانه پالایشگاه‌های بورسی خبر از آن می‌دهد که مجموع مقدار تولید شرکت‌های پالایشی در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به ماه گذشته یعنی دی، با کاهش حدود یک درصدی روبه‌رو شده است. به طوری که این رقم از پنج میلیون و ۶۰۸ هزار مترمکعب در دی به پنج میلیون و ۵۵۶ هزار مترمکعب در بهمن سال جاری رسیده است. البته این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲.۶ درصد رشد کرده است.
در سمت فروش نیز همین روند دیده می‌شود؛ به طوری که مجموع فروش پالایشگاه‌های بورسی در بهمن‌ماه امسال به پنج میلیون و ۵۸۳ هزار مترمکعب رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱.۳ درصد افزایش و در مقایسه با ماه گذشته یعنی دی‌ماه حدود دو درصد کاهش داشته است. همچنین باید گفت مقدار فروش پنج پالایشگاه‌ بورسی در بهمن امسال نسبت به بهمن سال گذشته افزایش داشته است.
با این حساب باید دید این ۶ پالایشگاه بورسی در بهمن ۱۴۰۲ چه عملکردی از خود نشان دادند و بهترین شرکت پالایشی در بخش تولید و فروش کدام بوده است؟
پیش از هر نکته‌ای باید گفت از آنجا که نرخ فروش شرکت‌های پالایشگاهی در پایان دوره ۱۲ ماهه مشخص می‌شود، برآورد درآمد پالایشگاه‌ها به طور ماهانه امکان‌پذیر نیست.
بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به بهمن ۱۴۰۱
بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پالایشی حاکی از آن است که مقدار تولید چهار پالایشگاه لاوان، تبریز، تهران و شیراز در بهمن امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
مقایسه گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های پالایشی مشخص می‌کند که طی بهمن‌ماه ۱۴۰۲، پالایش نفت لاوان بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به بهمن سال گذشته داشته است. طبق گزارش فعالیت ماهانه پالایش نفت لاوان، این شرکت در بهمن امسال توانسته است مقدار تولید خود را ۲۸۵ درصد افزایش دهد.
به طوری که مقدار تولید شرکت از ۶۶ هزار مترمکعب در بهمن ۱۴۰۱ به ۲۵۶ هزار مترمکعب در این ماه رسیده است. هرچند گفتنی است رقم تولید شرکت در بهمن ۱۴۰۱ افت شدیدی را تجربه کرده بود. از این روز جایگاه فعلی شاوان در بخش بیشترین افزایش مقدار تولید نزدیک به واقعیت نیست.
چرا که مقدار تولید لاوان نسبت به ماه گذشته یعنی دی حدود یک درصد کاهش داشته است.
پالایش نفت تبریز نیز عملکرد خوبی در بخش تولید داشته است. چرا که مقدار تولید این شرکت نسبت به دی ۰.۸ و در مقایسه به بهمن سال گذشته ۱.۷ درصد افزایش داشته است. تهران و شیراز نیز دو پالایشگاه دیگری بودند که در بهمن امسال موفق به افزایش مقدار تولید خود نسبت به بهمن سال گذشته شدند.

بیشتر بخوانید:  فرموله شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خیال بورسی‌ها را راحت کرد

بیشترین کاهش مقدار تولید نسبت به بهمن ۱۴۰۱
در طرف مقابل نیز پالایش نفت بندرعباس بیشترین کاهش مقدار تولید را تجربه کرد. به طوری که مقدار تولید این شرکت از یک میلیون و ۵۷۷ هزار مترمکعب در بهمن سال گذشته با کاهش ۴.۴ درصدی به یک میلیون و ۵۰۸ هزار مترمکعب رسید.
همچنین جایگاه دوم بیشترین کاهش مقدار تولید نسبت به بهمن سال گذشته نیز به پالایشگاه اصفهان می‌رسد. چرا که مقدار تولید این شرکت در بهمن سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۰.۳ درصد کاهش داشته است.

بیشترین افزایش مقدار فروش نسبت به دی ۱۴۰۱
همان‌طور که گفته شد پنج پالایشگاه بورسی در بهمن امسال موفق به افزایش مقدار فروش خود نسبت به بهمن سال گذشته شده‌اند. در این میان اما پالایش نفت لاوان باز هم پیشتاز رقبای خود بود. در اینجا نیز باید این نکته را یادآور شد که رقم فروش لاوان در بهمن سال گذشته افت شدیدی داشته است و این جایگاه عملکرد شگفت‌انگیزی برای شرکت تلقی نمی‌شود.
بررسی بیشتر گزارش ماهانه پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد، سه پالایشگاه تهران، اصفهان و شیراز دیگر پالایشی‌هایی بودند که در این دوره عملکرد خوبی در فروش از خود نشان دادند. به نحوی که مقدار فروش مقدار فروش پالایشگاه تهران در این ماه ۵.۱ درصد نسبت به بهمن سال گذشته افزایش داشت و به ۲۶۵ هزار مترمکعب رسید.
همچنین مقدار فروش پالایش نفت اصفهان نیز در بهمن‌ماه امسال حدود ۱.۲ درصد نسبت به بهمن ۱۴۰۱ افزایش داشته است. به طوری که مقدار فروش این شرکت از یک میلیون و ۷۸۹ هزار مترمکعب در دی ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۸۱۰ هزار مترمکعب در بهمن ۱۴۰۲ رسیده است.

 

بیشترین کاهش مقدار فروش نسبت به بهمن ۱۴۰۱
در طرف مقابل اما تنها پالایشگاهی که در بهمن امسال با کاهش مقدار فروش نسبت به بهمن سال گذشته روبه‌رو شد، پالایش نفت بندرعباس بود. گفتنی است مقدار فروش این پالایشگاه در بهمن ۱۴۰۲ حدود ۶.۷ درصد نسبت به بهمن ۱۴۰۱ و ۵.۳ درصد نسبت به ماه گذشته یعنی دی کاهش داشته است. به طوری که مقدار فروش پالایشگاه بندرعباس در دومین ماه از زمستان ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۵۳۵ هزار مترمکعب رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.