کد خبر : 2342
تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 - 13:17

کاهش صادرات نفت کویت چه تاثیری بر پالایشگاه ها گذاشت؟

کاهش صادرات نفت کویت چه تاثیری بر پالایشگاه ها گذاشت؟
با اقدام کویت در کاهش صادرات نفت به میزان یک پنجم برای تامین خوراک پالایشگاه جدید عظیم خود، پالایشگاه‌های آسیایی در جست‌وجوی منبع جایگزین هستند.

به گزارش انرژی پرس، صادرات کمتر از سوی کویت پس از اقدام عربستان سعودی برای کاهش داوطلبانه تولید، قیمت نفت برنت را به نزدیک ۹۰ دلار در هر بشکه رسانده و برای پالایشگاه‌های آسیایی که برای بیش از دوسوم از واردات نفت خود، به خاورمیانه متکی هستند، فضای چندانی باقی نگذاشته است.

پالایشگاه‌های چینی که سرمایه گذاری سنگینی در تاسیسات جدید مناسب پالایش نفت ترش انجام داده‌اند، از این وضعیت، بیشتر آسیب می‌بینند.نفت تخفیف‌دار روسیه تا حدودی از این فشار کاسته و جایگزین بخشی از عرضه کویت، به خصوص برای چین و هند شده است.

اما اکثر مشتریان کویت برای خرید نفت با کیفیت مشابه، از صادرکنندگان دیگر مانند عربستان سعودی، عراق و امارات متحده عربی، باید پول بیشتری پرداخت کنند یا گریدهای نفتی شیرین گران‌تر مناطق دیگر را خریداری کنند.

به گفته جانیو شاه، تحلیلگر شرکت مشاوره «ریستاد انرژی»، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به دلیل تولید و صادرات گرید نفتی ترش متوسط، دو رقیب اصلی برای پر کردن شکاف عرضه در خاورمیانه هستند و احتمال دارد که این دو کشور بتوانند کل تقاضا را تامین کنند.

سان جیانان، تحلیلگر شرکت «ریستاد انرژی»، اظهار کرد: تداوم کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان اوپک و متحدانشان و ظرفیت پالایش جدیدی که برای پالایش نفت ترش طراحی شده است، به محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۴، منتهی خواهد شد.

طبق آمار شرکت تحقیقاتی «کپلر»، عرضه نفت کویت در فاصله ژانویه تا ژوییه نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته، حدود ۱۰ درصد کاهش یافت و به ۱.۶۱ میلیون بشکه در روز رسید زیرا تولید پالایشگاه الزور افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:  کاهش تولید عربستان قیمت نفت را به بالاتر از ۱۰۰ دلار می رساند

صادرات نفت کویت به تایوان، چین و هند، در این مدت، بیش از ۱۷ درصد کاهش پیدا کرد، در حالی که حجم صادرات به پاکستان، فیلیپین و تایلند، صفر شد.

طبق گزارش شرکت‌های مشاوره FGE، «انرژی اسپکتس»، «ریستاد انرژی» و «اس اند پی گلوبال کامادیتی اینسایتس»، کویت در نیمه دوم سال، صادرات خود را به میزان حداکثر ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد که ۱۸ درصد کمتر از نیمه اول سال خواهد بود و در عوض، خوراک پالایشگاه الزور به ظرفیت ۶۱۵ هزار بشکه در روز را تامین می‌کند.

همچنین پالایشگاه دقم در عمان به ظرفیت ۲۳۰ هزار بشکه در روز که جوینت ونچر کویت است، قرار است فعالیتش را تا پایان سال ۲۰۲۳ آغاز کند و ممکن است با آغاز فعالیت این پالایشگاه، صادرات نفت کویت به میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز دیگر در سال ۲۰۲۴، کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، یک منبع آگاه اظهار کرد: شرکت نفت کویت به خریداران اطلاع داده که حجم نفتی که عرضه می‌شود ممکن است هر ماه نوسان داشته باشد و پس از این که پالایشگاه الزور، با ظرفیت کامل فعالیت کرد، کاهش بیشتری پیدا کند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.