کد خبر : 3367
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 15:36

بورس هفته جدید را صعودی آغاز کرد؛

گام بلند پالایشی‌ها در بورس امروز با موتور نفتی

گام بلند پالایشی‌ها در بورس امروز با موتور نفتی
قیمت نفت در بازارهای جهانی به بیشترین میزان خود در ماه‌ها گذشته رسیده است. همین عامل باعث شد که بورس امروز با محوریت نمادهای پالایشی صعودی شود.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، بورس تهران در حالی از تعطیلات بازگشت که هفته گذشته را با یک افت تمام‌عیار به پایان رسانده بود. با این حال رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی، به‌ویژه نفت باعث شد که بازار سهام، نخستین روز هفته را صعودی آغاز کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که قیمت نفت در بازارهای جهانی به بیشترین میزان خود در حدود ۱۰ ماه گذشته رسیده است. همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از آنند که این رشد ادامه خواهد یافت و قیمت هر بشکه نفت تا پایان سال جاری از ۱۰۰ دلار گذر می‌کند.

به نظر می‌رسد که تاثیر مثبت این خبر بر صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی، دلیل اصلی رشد بورس امروز بوده است. طوری که شاخص کل رشدی ۰.۴۳ درصدی را ثبت کرد و در سطح دو میلیون و ۱۳۵ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز ۰.۷۲ درصد به ارتفاع خود اضافه کرد.

ارزش معاملات خرد نیز در بازار امروز با رشدی نسبی همراه شد و به چهار هزار و ۲۶۶ میلیارد تومان رسید. اشخاص حقیقی نیز به بورس امروز روی خوش نشان دادند و بیش از ۱۰۸ میلیارد تومان پول تازه نفس وارد بازار کردند.

بازگشت حقیقی‌ها به پالایش نفت اصفهان

بخش عمده نمادهای پالایشی در واکنش به افزایش قیمت نفت صعودی شدند. طوری که امروز ۱۰ نماد بازدهی مثبت داشتند، دو نماد روی صفر تابلو کار خود را به پایان رساندند و نماد نفت بهران (شبهران) با افت ۰.۷۷ درصدی، تنها نماد نزولی امروز بود.

به این ترتیب شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در بورس امروز، رشد قابل توجه ۲.۴۱ درصدی را ثبت کرد. ارزش معاملات در این گروه نیز به حدود ۲۵۰ میلیارد تومان رسید و معامله‌گران حقیقی، حدود ۳۰ میلیارد تومان وارد معاملات گروه پالایشی کردند.

بیشترین بازدهی مثبت در معاملات امروز پالایشی‌ها به سهام پالایش نفت لاوان با نماد شاوان رسید که رشدی چهار درصدی را شاهد بود. نمادهای پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۳.۳۷ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲.۹۳ درصد رشد نیز در رده‌های بعد جای گرفتند.

نفت سپاهان (شسپا) و نفت پارس (شنفت) نیز دو نمادی بودند که بدون تغییر در قیمت پایانی به استقبال روز معاملاتی آینده رفتند.

پس از آنکه نماد شپنا در روزهای گذشته با موجی از خروج پول حقیقی روبرو شده بود، حقیقی در بازار امروز به معاملات این نماد بازگشتند. طوری که امروز حدود ۲۹ میلیارد تومان وارد نماد شپنا شد و این نماد بیشترین ورود پول در میان هم‌گروهی‌های خود را تجربه کرد.

بیشتر بخوانید:  رشد اقتصادی صنعت نفت، ۱۵ برابر افزایش یافت

پتروشیمی گلستان همچنان در صنعت پتروشیمی می‌تازد

نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، معاملاتی متعادل را تجربه کردند. به نحوی که ۱۹ نماد این گروه صعودی شدند و ۱۳ نماد با افت قیمت به کار خود در بورس امروز پایان دادند.

در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت به سه نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۹۴ درصد، پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۲.۲۱ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۷۸ درصد رشد اختصاص داشت.

در طرف دیگر بازار اما نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۸۲ درصد، پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با ۱.۰۶ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۰.۸۱ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت بودند.

بررسی‌ تابلو معاملات پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد که نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با جذب ۳.۷ میلیارد تومان پول حقیقی در بازار امروز، از این منظر پیشتاز بود. این در حالیست که پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۲.۷ میلیارد تومان، بیشترین خروج پول را رقم زدند.

عقب‌نشینی اندک صنعت شیمیایی

با وجود رشد کلیت بازار، شاخص گروه محصولات شیمیایی در بازار امروز نزولی بود و کاهشی ۰.۰۹ درصدی را ثبت کرد. ارزش معاملات این گروه نیز ۳۵۸ میلیارد تومان بود و ۱۸ میلیارد تومان پول حقیقی وارد این صنعت شد.

۳۴ نماد شیمیایی در بازار امروز شاهد رشد قیمت بودند و ۲۸ نماد نیز متحمل افت قیمت شدند. در میان صعودی‌ها، بیشترین افزایش قیمت برای نمادهای صنایع شیمیایی سینا (شسینا)، مجتمع پترو صنعت گامرون (شگامرن) و توکا زنگ فولاد سپاهان (شتوکا) بود که به ترتیب رشد قیمتی ۵.۷۳ درصد، ۴.۲۵ درصد و ۳.۲۸ درصدی را شاهد بودند.

بیشترین افت قیمت نیز به سه نماد سرمایه‌گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران (شیران) با ۴.۴۳ درصد، لعابیران (شلعاب) با ۴.۲۸ درصد و صنایع شیمیایی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۷۲ درصد اختصاص داشت.

به علاوه در این صنعت بیشترین خالص ورود پول حقیقی نیز مربوط به نماد شیران با مبلغ ۶.۳ میلیارد تومانی بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.