کد خبر : 3633
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 15:18

بازار سهام تحت تاثیر ریسک قیمت دلار؛

سقوط آزاد پالایشی‌ها در روز فرار سهامداران حقیقی از بورس

سقوط آزاد پالایشی‌ها در روز فرار سهامداران حقیقی از بورس
شاخص کل بورس در دومین روز معاملاتی هفته 0.82 درصد افت کرد و به روند نزولی خود ادامه داد. نمادهای پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز همسو با کلیت بازار افت کردند.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، بورس تهران پس از بازگشت از تعطیلات و در دومین روز معاملاتی هفته باز هم نتوانست از پس فشار عرضه در بازار بربیاید و به روند نزولی خود ادامه داد. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان معاملات سومین روز از مهر ماه، افتی ۱۷ هزار و ۳۳۱ واحدی را رقم زد و ۰.۸۲ درصد از ارتفاع خود را کاهش داد. شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل حرکت کرد و شاهد افتی ۰.۷۲ درصدی بود.

با وجود افت شاخص‌های اصلی بازار، ارزش معاملات خرد در بورس امروز با بهبود نسبی مواجه شد و رقم سه هزار و ۹۰۶ را ثبت کرد. با این وجود، رشد ارزش معاملات در کنار ادامه روند نزولی بورس و همچنین خروج پول ۶۵۰ میلیارد تومانی حقیقی‌ها از معاملات، نشانه مثبتی برای بازار به شمار نمی‌رود؛ چراکه به نظر می‌رسد افزایش ارزش معاملات به دلیل رقابت سهامداران برای عرضه سهام خود و فرار از بازار بوده است.

به نظر می‌رسد که آینده نرخ دلار همچنان یکی از بزرگترین ریسک‌های بازار محسوب می‌شود. زیرا پس از آزادسازی منابع ۶ میلیارد دلاری ایران در کره جنوبی، امروز بانک مرکزی اعلام کرد که این منابع در جهت تقویت ریال استفاده خواهد شد. اگر این تصمیم عملی شود، احتمالا باید منتظر کاهش قیمت دلار باشیم که این موضوع می‌تواند سیگنالی منفی برای بازار سهام باشد.

تنها هفت نماد پتروشیمی مثبت خوردند

روند معاملات در روزهای اخیر در گروه پتروشیمی به نحوی بوده که بخش عمده نمادهای این گروه معاملات خود را با افت قیمت به پایان می‌برند و تعداد این نمادها، روز به روز افزایش می‌یابد. در معاملات امروز نیز ۲۴ نماد پتروشیمی منفی خوردند و تنها هفت نماد افزایش قیمت پایانی را تجربه کردند.

در میان نمادهای صعودی، بیشترین بازدهی به پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۹۸ درصد، پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۵۹ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹۹ درصد اختصاص داشت. سهام شرکت‌های پتروشمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۹۱ درصد، پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۲.۷۱ درصد و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۲.۱۷ درصد افت نیز بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند

در بازار امروز پتروشیمی‌ها، سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کرد. فارس در حالی خروج پول ۱۰.۲ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی را شاهد بود که بازارگردان این نماد در معاملات امروز هفت هزار و ۳۵۸ برگه سهم این نماد را فروخت.

بیشتر بخوانید:  خیز ترکیه برای نفت و طلای ونزوئلا

خروج پول حقیقی از پرچمداران پالایشی

معاملات بورس امروز در شرایطی به پایان رسید که حتی یک نماد پالایشی نیز نتوانست در مدار صعود قرار بگیرد و همه نمادهای این صنعت، یک‌دست سرخ‌پوش شدند. در این میان، سهامداران نماد پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۲.۱۱ درصد و شرکت‌های پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۸۷ درصد افت، بیشترین افت ارزش دارایی‌های خود را تجربه کردند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار ۱.۵۸ درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش تنها ۱۶۰ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی بیش از ۷۷ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

امروز سه پرچمدار گروه پالایشی، بیشترین خروج پول حقیقی از این صنعت را به خود اختصاص دادند. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از سهام شبندر ۲۴.۸ میلیارد تومان بود این مبلغ برای شپنا و شتران نیز به ترتیب معادل ۲۳.۱ میلیارد تومان و ۱۸.۳ میلیارد تومان بود.

شیمیایی‌ها همچنان در مدار نزولی

صنعت محصولات شیمیایی نیز در بورس امروز همسو با کلیت بازار حرکت کرد و روند نزولی خود را ادامه داد. شاخص گروه محصولات شیمیایی در پایان معاملات ۰.۵۹ درصد کاهش یافت و ارزش معاملات این گروه نیز به ۳۰۰ میلیارد تومان رسید. حقیقی‌های بازار هم حدود ۴۹ میلیارد تومان از نمادهای این صنعت خارج کردند.

در بازار امروز ۴۸ نماد شیمیایی با افت قیمت به کار خود پایان دادند و ۱۷ نماد نیز بازدهی مثبت داشتند. بیشترین رشد قیمت به سهام شرکت‌های لعالبیران (شلعاب)، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی اختصاص یافت و این نمادهای به ترتیب، ۴.۹۸ درصد، ۳.۱۴ درصد و ۲.۹۱ درصد رشد قیمت را رقم زدند.

از سوی دیگر اما صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با افت ۵.۸۳ درصدی، بیشترین افت قیمت را به خود اختصاص داد و نمادهای آریان کیمیاتک (کیمیاتک) با ۳.۲۱ درصد و صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۲.۷۹ درصد نیز در رده‌های بعد قرار گرفتند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.