کد خبر : 4630
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مهر 1402 - 16:35

بازار سهام در مدار صعود؛

بورس برای دومین روز متوالی مثبت شد/ جهش ۱۱۶ درصدی سود خالص پتروشیمی تندگویان

بورس برای دومین روز متوالی مثبت شد/ جهش ۱۱۶ درصدی سود خالص پتروشیمی تندگویان
روند صعودی بورس در حالی با رشد 0.36 درصدی شاخص کل ادامه یافت که به نظر می‌رسد، گزارش‌های عملکرد 6 ماهه مثبت شرکت‌ها، مهم‌ترین عامل صعود بورس در این روزهاست.

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام در دومین روز هفته نیز به روند صعودی خود ادامه داد و بخش عمده صنایع و نمادهای بازار سبزپوش بودند. نماگر اصلی بازار سهام در پایان معاملات رشدی هفت هزار و ۲۳۸ واحدی معادل ۰.۳۶ درصد همراه شد و در پله دو میلیونی و ۳۲ هزار واحدی به استقبال معاملات روز آینده رفت.

ارزش معاملات خرد نیز در بازار امروز افزایشی نسبی داشت و به رقم سه هزار میلیارد تومان رسید. آهنگ خروج پول حقیقی از بازار اما کندتر از روز قبل شد و به این ترتیب، اشخاص حقیقی به طور خالص حدود ۶۰ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

به نظر می‌رسد که مهم‌ترین عامل صعود بورس در این روزها، گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌هاست که رفته رفته در سامانه کدال قرار می‌گیرند و این گزارش‌ها که اغلب دارای چشم‌انداز مثبتی از سوددهی شرکت‌ها هستند، باعث رشد نسبی تقاضای سهام در بازار شده‌اند.

شگویا چهار هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان سود شناسایی کرد

معاملات پتروشیمی‌ها در بورس امروز در شرایطی به پایان رسید که همچنان بخش عمده نمادهای این صنعت در سمت منفی بازار قرار دارند. در معاملات روز جاری، هفت نماد پتروشیمی شاهد رشد قیمت بودند و ۲۲ نماد نیز بازدهی منفی داشتند. دو نماد پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی گلستان نیز بدون تغییر قیمت به استقبال معاملات روز آتی رفتند.

پتروشیمی فارابی (شفارا)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با رشد به ترتیب ۱.۵۶ درصد، ۱.۲۸ درصد و ۱.۲ درصدی بیشترین بازدهی در میان نمادهای پتروشیمی را به خود اختصاص دادند و در طرف دیگر، نماد شرکت‌های پتروشیمی مارون، آبادان و ممسنی بیشترین افت قیمت را رقم زدند؛ مارون ۳.۶۸ درصد ریخت، شپترو ۱.۸۴ درصد افت کرد و ممسنی نیز با کاهش قیمت ۱.۵۶ درصدی مواجه شد.

پتروشیمی مارون با وجود ثبت بیشترین افت قیمت، با ۳.۶ میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بود اما سهامداران حقیقی بیش از ۳.۳ میلیارد تومان از سهام پتروشیمی نوری (نوری) خارج کردند.

گفتنی است که امروز صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت پتروشیمی تندگویان در سامانه کدال قرار گرفت که بر اساس آن، سود خالص شگویا با رشد ۱۱۶ درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به چهار هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان رسیده است. به این ترتیب سود هر سهم شگویا معادل ۱۸۳ تومان رقم خورده است.

تعادل در نمادهای پالایشی

در حالی که نمادهای پالایشی در بازار دیروز افتی قابل توجه را شاهد بودند، امروز معاملات متعادلی را تجربه کردند و شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی با رشد ۰.۸۴ درصدی همراه شد. همچنین با معاملاتی به ارزش ۱۳۷ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی حدود ۱۶ میلیارد تومان پول از این گروه خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  پیشتازی پالایشگاه بندرعباس در صنعت پالایشی بورس امروز/ دهدشت بیشترین افت در میان پتروشیمی‌ها را تجربه کرد

امروز ۶ نماد پالایشی در سمت سبز بازار قرار گرفتند و ۶ نماد نیز با افت قیمت مواجه شدند. در این میان نمادهای پالایشگاه‌ نفت اصفهان، نفت پاسارگاد و پالایش نفت تبریز بیشترین رشد قیمت را رقم زدند. به‌طوری که شپنا ۲.۳۳ درصد، شبندر ۰.۹۳ درصد و شتران ۰.۶۸ درصد افزایش قیمت پایانی را ثبت کردند. 

در سوی دیگر معاملات پالایشی‌ها نیز سه نماد پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۳.۵۷ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۷ درصد و نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۵۱ درصد، شاهد بیشترین افت قیمت بودند.

نماد شاوان همچنین در بازار امروز جای پرچمداران پالایشی در خروج حقیقی‌ها را گرفت و حدود ۹ میلیارد تومان پول حقیقی از این نماد خارج شد.

سود آریا ساسول و زیان شگامرن در ۶ ماهه ۱۴۰۲

وضعیت نمادهای شیمیایی در بازار امروز تفاوت چندانی با روز گذشته نداشت و در پایان معاملات، شاخص صنعت محصولات شیمیایی با افت ناچیز ۰.۰۱ درصدی به روند نزولی خود ادامه داد. همچنین در معاملات امروز شیمیایی‌ها پس از معاملاتی به ارزش ۱۷۲ میلیارد تومان، حدود ۶ میلیارد تومان پول حقیقی از این گروه خارج شد.

در بازار امروز، ۲۳ نماد شیمیایی شاهد بازدهی مثبت بودند و ۳۵ نماد منفی خوردند. در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۴.۹۷ درصد، کربن ایران (شکربن) با ۲.۲۴ درصد و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۵۳ درصد بیشترین بازدهی را از خود بجا گذاشتند.

در سوی دیگر اما نماد صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با افتی ۳.۱۲ درصدی، ضعیف‌ترین عملکرد در میان هم‌گروهی‌های خود را رقم زد. سهام شرکت‌های بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) با ۱.۸ درصد و معدنی املاح ایران (شاملا) با ۱.۴۷ درصد نیز دیگر نمادهایی بودند که بیشترین افت قیمت را تجربه کردند.

امروز دو شرکت مجتمع پتروصنعت گامرون و پلیمر آریا ساسول نیز صورت‌های مالی ۶ ماهه خود را از طریق سامانه کدال افشا کردند. بر این اساس، شگامرن با وجود سود اندک در ۶ ماهه سال گذشته، در بهار و تابستان امسال بیش از ۱۵.۶ میلیارد تومان زیان خالص شناسایی کرده است. آریا اما سود خالص پنج هزار و ۵۷۰ میلیارد تومانی شناسایی کرده که ۱۲ درصد بیشتر از سال گذشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.