کد خبر : 2828
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 شهریور 1402 - 12:15

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در گفت‌وگو با انرژی پرس:

به کف قیمت پنج هزار تومانی فرمول خوراک پتروشیمی‌ها اعتراض داریم/ نرخ ارز پتروشیمی‌ها ۳۷۵۰۰ تومان می‌شود

به کف قیمت پنج هزار تومانی فرمول خوراک پتروشیمی‌ها اعتراض داریم/ نرخ ارز پتروشیمی‌ها ۳۷۵۰۰ تومان می‌شود
احمد مهدوی ابهری گفت: نرخ ارز پتروشیمی‌ها  ۳۷۵۰۰ تومان می‌شود، خوراک، محصولات و ارز پتروشیمی‌ها نیز براساس همین نرخ ارز محاسبه می‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژی، مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها لغو شد و تعیین نرخ خوراک دوباره به فرمول مصوب سال ۹۴ بازگشت. احمد مهدوی ابهری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در گفت‌وگو با انرژی پرس با اشاره به فرمول خوراک پتروشیمی‌ها گفت: این فرمولی سال ۹۳ در مصوب مجلس و سال ۹۴ توسط دولت ابلاغ شد. در همان زمان نیز به اشکالات آن اعتراض داشتیم. در زمان جنگ روسیه و اوکراین، ایرادات این فرمول نمایان شد.

مهدوی ادامه داد: براساس این فرمول دو هاب در اروپا و دو هاب در آمریکا و کانادا برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شده‌اند. برای محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، میانگین قیمت داخلی گاز ایران در صادرات و واردات ۵۰ درصد، هاب‌های امریکا و اروپا هم ۵۰ درصد را در نظر می‌گیرند.

او درباره‌ی مشکل فرمول نرخ خوراک بیان کرد: ضعف فرمول در بحث دو هاب اروپایی است. امسال در فرمول جدید، می‌خواستند نقص را  برطرف کنند که اگر قیمت آن چهار هاب، از گاز صادراتی ایران بالا رفت، گاز صادراتی ایران مورد ملاک و عمل است، این تا حدودی خوب است اما ای کاش این سقف را روی اروپا هم می‌گذاشتند.

مهدوی با اشاره به اینکه تعیین کف قیمت ۵ هزار تومانی در فرمول خوراک، اشتباه است، گفت: این کف قیمت ۵ هزار تومانی کار بسیار غلطی است، یعنی همان اشکالی که در فرمول محاسبه گاز اتان  داریم و برای آن  کف ۲۲۰ دلار را در هر تن گذاشته‌اند، اینجا نیز ۵ هزار تومان قرار داده‌اند. اگر آینده قیمت گاز اروپا کاهش چشم‌گیر داشته باشد، طبق فرمول باید هاب اروپا رو لحاظ کنند اما به‌دلیل کف قیمت ۵ هزار تومانی نمی‌توانند انجام بدهند و این اصلا منطقی نیست.

بیشتر بخوانید:  پایان رانت گاز مفت برای پتروشیمی‌ها+ جدول

او درباره‌ی تغییر نرخ ارز پتروشیمی‌ها عنوان کرد: نرخ ارز قطعاً  ۳۷۵۰۰ تومان می‌شود، خوراک، محصولات و ارز پتروشیمی‌ها نیز براساس همین نرخ ارز محاسبه می‌شود. براساس نرخ ارز ۳۷۵۰۰ تومانی، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بیش از ۵ هزار تومان می‌شود اما نسبت به ۷ نرخ ۷ هزار تومانی خوراک و ۴ هزار تومانی برای سوخت خیلی بهتر و قابل توجیه است.

مهدوی درباره‌ی مشکلات فرمول نرخ خوراک اتان یادآور شد:  مشکل فرمول در بحث تعیین کف قیمت است. دولت نباید کمتر از ۲۲۰ دلار بدهد که این کار غلطی است. در محاسبه نرخ خوراک اتان قیمت جهانی محصول پلی‌اتیلن را مبنا قرار داده‌اند. اما نکته اینجاست که از اتان، تنها پلی‌اتیلن تولید نمی‌کنیم، این مثل این است که بگوییم ما فقط از ماست کره می‌گیریم! محصولات دیگری از اتان تولید می‌شوند که نادیده گرفته شده‌اند. این فرمول هم دچار مشکل اقتصادی است و پیشنهاد ما این است که ارزش حرارتی گاز متان به هر میزان که است، مبنا محاسبه نرخ خوراک اتان قرار گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.