کد خبر : 3614
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 12:49

رییس اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

اگر خوراک پتروشیمی‌ها گران است، چرا سودآور هستند؟/ دولت از پتروشیمی‌ها مالیات بر درآمد اتفاقی بگیرد+فیلم

اگر خوراک پتروشیمی‌ها گران است، چرا سودآور هستند؟/ دولت از پتروشیمی‌ها مالیات بر درآمد اتفاقی بگیرد+فیلم
حسین دُر گفت: پتروشیمی‌ها به‌دلیل تغییر نرخ ارز و موارد دیگر ذی‌نفع بوده‌اند و به درآمدهای اتفاقی رسیده‌اند، دولت می‌تواند از آنها مالیات بر درآمد اتفاقی بگیرد.

به گزارش انرژی پرس، ماه گذشته شاهد افزایش نرخ ارز پتروشیمی‌ها بودیم، ارز آنها از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر یافت. مدیران صنعت پتروشیمی از این افزایش نرخ ارز استقبال کردند اما حسین دُر، رییس اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی افزایش نرخ ارز را به سود بازار نمی‌داند. او در گفت‌وگو با «انرژی پرس» با بیان اینکه کسانی روی کار می‌آیند که گرانی راتئوریزه می‌کنند گفت: نفوذ این افراد،باعث می‌شود که مسئولان تصمیم اشتباه بگیرند. با این پیش‌زمینه، می‌بینیم که به جای اصالت بر تولید، اصالت بر مهندسی بازار به وجود آمده و مهندسی بازار اصالت پیدا کرده است. در این میان، مدیران هم کف می‌زنند و می‌گویند شما بنگاه ما را سودآور کردید.

مهندسی بازار داخلی پتروشیمی‌ها

حسین دُر با بیان اینکه پتروشیمی‌ها نیز همین وضع را دارند اظهار کرد: پتروشیمی‌ها د‌و بال فروش داخل و خارج دارند؛ بال داخل شامل این است که ما این رقابت‌ها را شاهدیم که دولت تمام تلاشش را کرد تا در ۶ ماه گذشته، این رقابت‌ها را کاهش دهد.
رییس اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی با بیان اینکه چنین رقابت‌هایی مزه می‌دهند گفت: اگر ۳۰ درصد روی کالای شما رقابت صورت بگیرد به این معناست که ۳۰ درصد درآمدی دارید که برای آن هیچ زحمتی نکشیده‌اید.

مزیت رانت خوراک ارزان پتروشیمی‌ها

وی اضافه کرد: دوستان در پتروشیمی‌ها می‌گویند فرآیند فروش ما، به دلیل مسائل بالادستی مانند تحریم و… فرآیند گرانی است و وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم‌ که درست است. درخصوص فرآیند تولید هم می‌گویند که لایسنس‌ها قدیمی است، نیروی مازاد کار داریم و… درخصوص خوراک هم می‌گویند که خوراک گرانی دریافت می‌کنند اما چطور می‌شود همه‌ی این‌ها گران باشد اما در نهایت سود ببرید؟
دُر با بیان اینکه خوراک ارزان است و پتروشیمی‌ها از مزیت رانت استفاده می‌کنند گفت: دوستان در حوزه‌ی داخلی از این مزیت استفاده و کالاهایشان را مهندسی بازار می‌کنند. اگر حضرات، چند ده هزار میلیارد در بورس کالا رقابت کردند، ناشی از همین مهندسی بازار است.

درجا زدن در سایه انحصارطلبی پتروشیمی‌ها

وی افزود: اگر بنگاه تولید بخواهد افزایش تولید داشته باشد، کارهایی از قبیل نوآوری، بهینه‌سازی، نیروی انسانی را کنترل می‌کند، مدل‌های فروش را گسترش می‌دهد، راندمان را بالا می‌برد و محصول جدید ارائه می‌کند اما در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های ما، چنین اتفاقی نمی‌افتد. ما شاهد هستیم که یک پتروشیمی سال‌های سال است که یک گرید را تولید می‌کند و مدل‌های فروشش را هم به روز نمی‌کند. در واقع پتروشیمی‌ها نیازی نمی‌بینند که چنین کارهایی انجام دهند؛ یک بازار انحصار و شبه انحصاری در اختیار دارند و به هرشکلی که دوست دارند می‌فروشند.

میز مزایده‌ای به نام بورس کالا برای پتروشیمی‌ها

رییس اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی ادامه داد: در این بازار، یک میز مزایده‌ای هم قرار داده‌اند به اسم بورس کالا و چکش می‌زنند که مثلا ۱۰۰ تن PP نساجی دارم، هرکس بیشترین قیمت را اعلام کند، برنده خواهد شد. این دیگر اسمش بازار نیست بلکه حراجی است.
او با بیان اینکه اگر دشمن بخواهد در شبکه‌ی ارزی ما نفوذ کند، همین کار را انجام می‌دهد گفت: ما به اصطلاح ناترازی ارزی نداریم و حتی درآمدهایمان بیش از مصارفمان است. دولت هم مصارفش را کنترل کرده اما باید بررسی شود، پتروشیمی‌ها و آن کسانی که صاحبان ارز هستند، آیا نظم آوردن ارز را دارند یا خیر.

بیشتر بخوانید:  انتصاب اعضای شورای راهبردی مدیریت مصرف انرژی صنعت پتروشیمی

هلدینگ‌های خصولتی ارزآور بلای جان دولت

دُر با بیان اینکه دولت دچار خودخفگی شده اظهار کرد: دولت به دست بنگاه‌های خصولتی خودش که ارز در اختیار دارند، خودش را خفه می‌کند. دولت به صندوق‌های بازنشستگی بدهکار است اما از طرفی رانت در اختیارشان می‌گذارد. این رانت به این معنی است که با فشار توانستند ارز را از ۲۲ هزار تومان، به ۲۸و پانصد بکشانند و از آن، به ۳۷ هزارتومان کشاندند و این موضوع در زندگی مردم تأثیرگذار است.

بازی هلدینگ‌های پتروشیمی با ارز

او در رابطه با راهکار غیر تورمی عنوان کرد: شما می‌گویید دولت باید به درآمد برسد بدون اینکه نرخ خوراک را افزایش دهد که در این مورد ما دچار یک چرخه باطل شده‌ایم به این شکل که در ابتدا نرخ ارز تکان می‌خورد و در توجیه این موضوع بهانه‌های مختلفی مانند کمبود ارز در بازار، تحریم و… را می‌آورند و به این شکل نرخ ارز آرام ارام در بازار بالا می‌رود. گام بعدی این است که هلدینگ‌ها می‌گویند حالا که ارز در بازار نیست اجازه دهید ما به جای ۴۰هزار تومان با ۳۷ هزارتومان عرضه کنیم تا بازار تنظیم شود؛ در واقع این‌ها دولت را تحریک می‌کنند و در ازای عرضه‌ی ارز ۳۷ هزارتومانی از دولت می‌خواهند برای خوراک کاری کند.

مالیات بر درآمد اتفاقی راه حل کسری بودجه

او افزود: در این شرایط دولت گرفتار می‌شود و تورم را رسمی می‌کند و رسما گران‌فروشی می‌کند. حال دولت کسری بودجه‌اش را از کجا جبران می‌کند؟ راهکار دیگری وجود دارد و آن این است که دولت با افزایش نرخی که می‌دهد، از قوانین مالیاتی استفاده کند.
وی با اشاره به قانون مالیات بر درآمد اتفاقی گفت: شما براساس یک اتفاق به درآمد رسیدید ارزی که خوراکش را با ۲۸ هزارتومان محاسبه شده در بازار به قیمت ۳۷ هزارتومان فروخته می‌شود در این مورد پتروشیمی‌ها ذی‌نفع بوده‌اند. ما می‌گوییم دولت این موضوع را مالیات بر درآمد اتفاقی ببیند. دولت می‌تواند به هر نرخی که می‌خواهد ارز را بفروشد اما مالیات بر درآمد اتفاقی را در پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، سیمان و… لحاظ کند و الباقی مبلغ ۲۸ هزار تومان را آن‌ها، به نفع خودش دریافت کند.
رییس اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی ادامه داد: اگر این اتفاق عملی شود، مزه و شیرینی افزایش قیمت، از زیر زبان بنگاه‌ها می‌رود؛ تا زمانی که افزایش قیمت مزه می‌دهد، دوستان هم به آن دامن می‌زنند. ما باید کاری کنیم که هر اندازه افزایش قیمت برای بنگاه‌ها جذابیت نداشته باشد. در حال حاضر با بازی کردن با عرضه‌ی ارز می‌توانند نرخ را بالا پایین کنند.
او با بیان اینکه ما این پیشنهادها را به دولت دادیم و امیدواریم عملی کنند گفت: امر به معروف و نهی از منکر از حاکمان آغاز می‌شود و باید حکام جامعه‌ی اسلامی را امر به معروف و نهی از منکر کنیم. به اعتقاد من اولویت ستاد امر به معروف و نهی باید این باشد که حکام را امر به معروف و نهی از منکر کند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ربانی دوشنبه , ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸

لطفت از ایشان چند سئوال را بپرسید:
توزیع دهند عرضه محصولات پایین دست به مردم با چه رخ ارزی محاسبه می شود؟
گاز و برق مصرفی صنایع پایین رست و سایر صنایع چند درصد قیمت گاز خوراک پتروشیمی است؟
تا کی مردم بابد هزینه ناکارآمدی برخی از صنایع که برق را با گاز ی که اخیرا ۷۵ تومان شده بالاتر از قیمت جهانی به مردم بفروشند و تعرفه تا ۱۷۰ درصدی برای واردات خودرو وضع شود
و…