کد خبر : 11838
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 فروردین 1403 - 15:35

اهمیت استفاده از AdBlue برای موتورهای دیزلی

اهمیت استفاده از AdBlue برای موتورهای دیزلی
استفاده از ادبلو به هداف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک میکند. با آگاهی بیشتر و بیشتر جهان از اثرات منفی آلودگی بر محیط زیست، صنایع مختلف شروع به روی آوردن به راه حل های سازگارتر با محیط زیست کرده اند.

به گزارش انرژی پرس، اسدالله غلامپوردر یادداشتی نوشت: ادبلو یا مایع اگزوز دیزل، ترکیبی است که به سیستم اگزوز موتورهای دیزل پاشیده می شود و به کاهش انتشار اکسید نیتروژن کمک می کند. استفاده از ادبلو به هداف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک میکند. با آگاهی بیشتر و بیشتر جهان از اثرات منفی آلودگی بر محیط زیست، صنایع مختلف شروع به روی آوردن به راه حل های سازگارتر با محیط زیست کرده اند. یکی از صنایعی که در سال های اخیر تغییرات چشمگیری داشته است، صنعت خودروسازی است. AdBlue همچنین به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند.

با بهبود راندمان سوخت، میزان سوختی که می سوزد را کاهش می دهد که به نوبه خود میزان انتشار CO2 را کاهش می دهد. به گفته آژانس محیط زیست اروپا، AdBlue می تواند انتشار CO2 را تا پنج درصد کاهش دهد. با معرفی AdBlue، موتورهای دیزلی به طور قابل توجهی تمیزتر شده اند و اثرات زیست محیطی موتورهای دیزلی را کاهش می دهند. ابرهای سیاه عظیم دود اگزوز گازوئیل همه را آزار می‌داد و آنها را نسبتاً تنگی نفس می‌کرد. گازوییل تولیدی پالایشگاه‌های کشور دارای سولفور بالاست.

گازوییل تولیدی اکثر پالایشگاه‌ها دارای ۱۰ ppm سولفور است. مازوتی که در نیروگاه‌ها استفاده می‌کنیم‌، ۳۵ هزار ppm گوگرد دارد‌. بعد گفته می‌شود چرا هوا آلوده است‌؟ حتی نیروگاه  منطقه سرسبزی نکا‌، با ۱۶۰۰ مگاوات تولید برق، از مازوت ۳۵ هزار ppm  استفاده می‌کند  و این فاجعه است. بنابراین یکی از بهترین راهکار کاهش آلودگی گوگردی در فضای کشور که منافع بسیاری را بدنبال خواهد داشت، استغاده اجباری از AdBlue، موتورهای دیزلی است که لازم است از سوی شرکت شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران اجرا شود. معرفی AdBlue و کاهش کاتالیزوری انتخابی، همه چیز را متفاوت کرده است.

این روزها مایع اگزوز دیزل بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. این نوعی مایع است که قرار است وسایل نقلیه دیزلی را برای آینده قابل دوام کند و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد. AdBlue جزء ضروری موتورهای دیزلی مدرن است. توانایی آن در کاهش آلاینده های مضر، بهبود بهره وری سوخت، افزایش طول عمر موتور و کاهش کلی هزینه های جاری، آن را به یکی از اجزای حیاتی صنعت خودرو تبدیل می کند.

دنیا به وسایل نقلیه دیزلی مانند کامیون ها، قطارها یا کشتی ها وابسته است و آماده نیست به این زودی ها آن را رها کند. اگرچه سوخت دیزل قابل استفاده است، اما ممکن است راه حل بلندمدتی عالی نباشد. در حال حاضر، فناوری SCR و مایع اگزوز دیزل مقرون به صرفه تر هستند تا زمانی که ما آماده باشیم تا دیزل را کنار بگذاریم و بهترین جایگزین را دریافت کنیم.

تأثیر AdBlue بر محیط‌زیست نیز قابل توجه است، زیرا به بهبود کیفیت هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند و آن را به یک جزء کلیدی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی تبدیل می‌کند. AdBlue محلولی است که از ۳۲.۵ درصد اوره با خلوص بالا و ۶۵.۵ درصد آب دیونیزه تشکیل شده است. این یک محلول شفاف، بی بو و غیر سمی است که در سیستم کاهش کاتالیستی انتخابی (SCR) موتورهای دیزلی برای کاهش انتشار اکسید نیتروژن مضر (NOx) استفاده می شود.

‏(Selective Catalytic Reduction-SCR). امروزه پس از گذشت یک دهه، اکثر موتورهای دیزلی به AdBlue سیستم مجهز شده اند. آنها حتی یک گیج دارند که سطح AdBlue را نشان می دهد و همچنین یک چراغ چشمک زن برای هشدار در هنگام کم شدن سطح مایع AdBlue ایجاد کرده اند. AdBlue یک مایع شفاف و بی رنگ است که با سیستم‌های کاهش کاتالیزوری انتخابی (SCR) در موتورهای دیزل کار می‌کند تا سطوح انتشار NOx را که در طی فرآیند احتراق ایجاد می‌شود، کاهش دهد. AdBlue خاصیت خطرناکی ندارد و برای محیط زیست مضر نیست. با این حال، خورنده است و می تواند موادی را که در استانداردهای ISO 22241 به عنوان ضد AdBlue فهرست نشده اند، حل کند.

بیشتر بخوانید:  معاون رئیس‌جمهور از پروژه زیست محیطی شرکت مبین انرژی خلیج فارس تقدیر کرد

مزایای AdBlue

‏۱) AdBlue در درجه اول برای کاهش انتشار مضر نیتروژن مضر (NOx) از موتورهای دیزل استفاده می شود. نیتروژن مضر (NOx) یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا است و می تواند باعث مشکلات تنفسی در انسان شود. AdBlue انتشار نیتروژن مضر (NOx) را تا ۹۰ درصد کاهش می دهد و موتورهای دیزلی را بسیار تمیزتر می کند.

۲) AdBlue همچنین به بهبود راندمان سوخت موتورهای دیزل کمک می کند. با کاهش انتشار NOx، به موتور اجازه می دهد تا کارایی بیشتری داشته باشد، که به نوبه خود منجر به مصرف سوخت بهتر می شود.

۳) AdBlue به افزایش طول عمر موتورهای دیزلی کمک می کند. با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مضر، سایش و پارگی اجزای موتور را کاهش می دهد که می تواند منجر به عمر طولانی تر موتور شود.

۴) AdBlue یک راه حل مقرون به صرفه است که می تواند به کاهش هزینه های عمومی وسایل نقلیه دیزلی کمک کند.

از آنجایی که AdBlue به بهبود بهره وری سوخت کمک می کند، می تواند به مرور زمان منجر به کاهش هزینه سوخت شود. سیستم SCR از یک کاتالیزور تشکیل شده است که NOx را به نیتروژن و آب بی ضرر تبدیل می کند. هنگامی که AdBlue به سیستم تزریق می شود، با NOx واکنش داده و آمونیاک تشکیل می دهد. سپس آمونیاک با کاتالیزور واکنش می دهد تا NOx را به نیتروژن و آب تبدیل کند. برای اطمینان از اینکه AdBlue با سرعت صحیح به سیستم SCR تزریق می شود، موتورهای دیزلی مجهز به سیستم دوز هستند.

سیستم دوز گازهای خروجی را، کنترل می کند و AdBlue را با سرعت صحیح تزریق می کند تا مطمئن شود که NOx به نیتروژن و آب بی ضرر تبدیل می شود. اگر موتورهای ناوگان دیزلی مجهز به سیستم SCR باشند، AdBlue ملزم به رعایت استانداردهای آلایندگی برای موتورهای دیزل یورو ۵ و یورو ۶ است.

استانداردهای یورو ۶ نیاز به استفاده از کاهش کاتالیزوری انتخابی با AdBlue دارند. مصرف بین وسایل نقلیه و کاربردها متفاوت است. در حالی که میانگین استفاده از AdBlue در مقابل دیزل برای HGV (وسایل نقلیه سنگین) ها حدود ۴ تا ۸ درصد است، این میزان برای خودروهای خارج از جاده می تواند به ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یابد. در واقع، یک تراکتور سنگین می تواند تا ۲۵۰۰ لیتر AdBlue در سال استفاده کند!

علیرغم پیشرفت‌های اخیر در فناوری موتورهای کم آلاینده، این احتمال وجود دارد که موتورهای دیزلی همچنان به AdBlue در آینده نیاز داشته باشند زیرا قوانین کیفیت هوا سخت‌تر می‌شود. بسیار مهم است که وسایل نقلیه فاقد موتورهای دیزل یورو ۵ و یورو ۶، دارندگان این کامیون ها تجهیزات و ماشین آلات خود را با AdBlue شارژ شود و همیشه یک منبع اضطراری در دسترس داشته باشید. لازم است در صورت تمام شدن AdBlue، نه تنها می تواند منجر به جریمه های سنگین شود، بلکه می بایست از روشن شدن موتور نیز جلوگیری کند، زیرا در حالی که کارکردن موتور بدون AdBlue هیچ آسیب مکانیکی ایجاد نمی کند، می تواند بر عملکرد تأثیر بگذارد و به این معنی باشد که وسیله نقلیه دیزلی ممکن است از حد مجاز انتشار آلاینده ها فراتر رود.

پس از بازیابی سطوح AdBlue، وسایل نقلیه به طور خودکار به عملکرد بهینه باز می گردند. تولید وسایل نقلیه موتوری در سراسر جهان ۲۰۲۳-۲۰۰۰ منتشر شده توسط مارتین پلاسک ، ۲۵ مارس ۲۰۲۴ در سال ۲۰۲۳، حدود ۹۴ میلیون وسیله نقلیه موتوری در سراسر جهان تولید شد. این رقم در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است. چین، ژاپن و آلمان از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو و وسایل نقلیه تجاری بودند. افزایش تولید وسایط نقلیه سنگین اهتمام لازم به‌ استفاده از AdBlue را
یادآوری میکند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.