کد خبر : 3718
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مهر 1402 - 18:57

کارنامه پالایشگاه‌های بورسی در مردادماه / شتران میدان تولید و فروش را واگذار کرد

کارنامه پالایشگاه‌های بورسی در مردادماه / شتران میدان تولید و فروش را واگذار کرد
اگر نگاهی به سهم‌های پالایشی بازار سهام انداخته شود، مشخص می‌شود که از 6 نماد پالایشی بورس، سهام دو شرکت پالایش نفت شیراز «شراز» و پالایش نفت لاوان «شاوان» در بازار دوم فرابورس معامله و چهار سهام دیگر که شامل پالایش نفت تهران «شتران»، پالایش نفت اصفهان «شپنا»، پالایش نفت بندرعباس «شبندر» و پالایش نفت تبریز «شبریز» در بورس معامله می‌شوند.

به گزارش انرژی پرس، باید دید این ۶ سهم پالایشی در مردادماه امسال چه عملکردی از خود بر جای گذاشتند و کدام پالایشگاه بهترین کارنامه را در تولید و فروش داشت؟

پیش از هر نکته‌ای باید گفت از آنجا که نرخ فروش شرکت‌های پالایشگاهی در پایان دوره سه ماهه مشخص می‌شود، برآورد درآمد پالایشگاه‌ها به طور ماهانه امکان‌پذیر نیست.

بیشترین مقدار تولید و فروش

نگاهی به گزارش فعالیت ماهانه‌ شرکت‌های پالایشی بورس نشان می‌دهد، پالایش نفت اصفهان با تولید یک میلیون و ۹۰۲ هزار و ۱۲۸ مترمکعب از محصولات خود، بزرگترین تولیدکننده فرآورده‌های نفتی در مردادماه بوده است. همچنین شپنا در همین ماه یک میلیون و ۹۰۱ هزار مترمکعب از محصولات خود را نیز به فروش رساند و از این حیث نیز رکورددار پالایشی‌ها در مردادماه است.

شاوان پرچمدار بیشترین افزایش مقدار تولید

با این حساب نگاهی به گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های پالایشی مشخص می‌کند که پالایش نفت لاوان «شاوان» در مردادماه بیشترین افزایش تولید را میان رقبای خود به ثبت رسانده است. طبق گزارش فعالیت ماهانه شرکت، شاوان در مردادماه توانسته مقدار تولید خود را بیشتر از ۱.۴ درصد افزایش دهد. به طوری که مقدار تولید شرکت از ۲۴۴ هزار و ۹۵۹ مترمکعب در تیرماه به ۲۴۸ هزار و ۴۰۴ مترمکعب در مردادماه رسید.

جایگاه دوم بیشترین افزایش مقدار تولید در مردادماه نیز به پالایشگاه نفت بندرعباس تعلق می‌گیرد. به صورتی که مقدار تولید شبندر در مردادماه با رشد ۰.۹۷ درصدی از یک میلیون و ۵۸۱ هزار مترمکعب در تیرماه به یک میلیون و ۵۹۷ هزار مترمکعب در مردادماه رسیده است.

اما سایر پالایشگاه‌های بورسی در مردادماه عملکرد قابل قبولی در بخش تولید مردادماه نداشتند. چرا که چهار شرکت نفت تبریز، اصفهان، شیراز و تهران در مردادماه با کاهش تولید روبه‌رو شدند.

 

 

شتران رکورددار بیشترین کاهش تولید

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پالایشی نشان می‌دهد، مقدار تولید پالایش نفت تهران در مردادماه حدود ۱۳ درصد کاهش داشت و از یک میلیون و ۱۰۱ هزار مترمکعب به ۹۵۸ هزار مترمکعب رسیده است.

همچنین مقدار تولید پالایش نفت شیراز «شراز» با کاهش ۳.۱۲ مواجه شد و از ۲۹۴ هزار مترمکعب به ۲۸۵ هزار مترمکعب رسید. شپنا نیز دیگر پالایشگاه بورسی بود که در مرداد با کاهش مقدار تولید روبه‌رو شد. به طوری که تولید پالایش نفت اصفهان در این ماه از یک میلیون و ۹۲۰ هزار مترمکعب با کاهش حدود یک درصدی به یک میلیون و ۹۰۲ هزار مترمکعب رسید.

 

 

 

شاوان؛ پرفروش ترین پالایشگاه مرداد

در بخش دوم مقایسه شرکت‌های پالایشی بورس به مقدار فروش این شرکت‌ها پرداخته می‌شود. بررسی گزارش‌های فعالیت ماهانه پالایشگاه‌های بورسی حاکی از آن است که پالایش نفت لاوان در مردادماه بیشترین رشد مقدار فروش را از آن خود کرده است. به طوری که لاوان در این ماه توانست افزایش ۲۳.۸۹ درصدی در مقدار فروش خود ایجاد کند و این پارامتر را از ۲۵۴ هزار و ۹۵۱ مترمکعب به ۳۱۵ هزار و ۸۵۴ مترمکعب برساند.

دومین پالایشگاهی که در مردادماه عملکرد خوبی در مقدار فروش از خود بر جای گذاشت، پالایش نفت شیراز بود که مقدار فروش خود را از ۳۰۱ هزار و ۷۰۱ مترمکعب در تیرماه با رشد ۴.۱۲ درصدی به ۳۱۴ هزار و ۱۳۴ مترمکعب در مردادماه رساند.

همچنین سومین پالایشگاه برتر مردادماه در بخش مقدار فروش نیز پالایش نفت بندرعباس بود. به صورتی که مقدار فروش شبندر در مردادماه سال جاری با رشد ۳.۰۴ درصدی از یک میلیون و ۵۶۴ هزار مترمکعب در تیرماه به یک میلیون و ۶۱۲ هزار مترمکعب رسید.

 

 

در طرف مقابل اما سه پالایشگاه اصفهان، تبریز و تهران در مرداد ماه با کاهش مقدار فروش روبه‌رو بودند. به طوری که مقدار فروش این سه شرکت در مرداد به ترتیب ۰.۲۲، ۱.۴۳ و ۱۱.۶۱ درصد کاهش داشتند.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رضا پنجشنبه , ۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴

بورس نه ، دزد خونه، قمار خونه، گاو خونه، کوره ی پولسوزی.