کد خبر : 4584
تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 20:09

گاز طبیعی اصلی‌ترین عامل آلودگی تهران

گاز طبیعی اصلی‌ترین عامل آلودگی تهران
مصرف گاز طبيعي تهران در روزهاي سرد زمستان روزانه 120 ميليون متر مكعب معادل 120ميليون ليتر است.

حسین میرافضلی، مدیرعامل سابق پتروشیمی جم در یادداشتی برای “انرژی پرس” درباره‌ی آلودگی هوا نوشت: مصرف خودروهای بنزین سوز و گازوئیل سوز شهر تهران روزانه حدود ۲۷میلیون لیتر است.

در واکنش گاز طبیعی و بنزین و گازوئیل با هوا جهت سوختن و تولید انرژی گرمایی گاز co2 یا منوکسید کربن در هوا منتشر می شود. برای سوختن هر لیتر بنزین یا گازوئیل یا گازطبیعی حدود دو برابر اکسیژن هوا از بین می رود اکسیژن با کربن واکنش می دهد و گاز سمی co2 که اصلی ترین عامل آلودگی هوا و گرمایش کره زمین است ایجاد می شود.

به ازای مصرف هر لیتر گاز طبیعی یا بنزین و گازوئیل حدود دو لیتر گاز co2 در هوای محل مصرف منتشر می شود. لذا در زمستان روزانه حدود ۲۴۰ میلیون لیتر یا بیش از ۲۵۰ هزار تن co2 در هوای تهران ناشی از مصرف گاز طبیعی منتشر می شود در حالی که جمع آلودگی خودروهای بنزین سوز و گازوئیل سوز حدود ۵۴ هزار تن در روز است.

عوارض سوختن گاز طبیعی بیش از بنزین و گازوئیل است چرا که خودروها و وسایل مصرف کننده بنزین و گازوئیل واکنش سوختن بطور کامل انجام می شود اما در بخاری های گازی ناقص سوزی بسیاری وجود دارد که آلودگی آن بسیار بیشتر و خطرناک تر است.

بیشتر بخوانید:  گاز ایران تا ۳۰ سال آینده به پایان می‌رسد+فیلم

در کل کره زمین حدود ۱.۵ میلیون کیلومتر خط لوله گاز وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها برای صنایع و نیروگاه ها است اما در ایران به تنهایی ۴۳۰ هزار کیلومتر خط لوله گاز نصب شده و به شهر های دور و روستاها گاز رسانی شده است این سیاست یکی از بزرگترین اشتباهات استراتژیک در حوزه انرژی بوده است. طی دو دهه گذشته بارها کارشناسان اعلام کردند بجای گاز کشی به روستاها و شهرها انرژی برق با قیمت یارانه ها در اختیار مردم قرار گیرد و گاز برای چهار هدف زیر مورد استفاده قرار گیرد اما کوچکترین توجهی به این گزارش ها و تحلیل ها و هشدار ها نشد. مصرف گاز طبیعی باید در نیروگاه ها، واحدهای پتروشیمی، تزریق به مخازن نفت جهت ازدیاد برداشت و صادرات هدف گذاری می شد.

بخاری های برقی هیچ گونه آلودگی هوا در محیط خانه و شهر ایجاد نمی کنند اکسیژن هوا را نمی بلعند و هیچ نوع بیماری به دنبال ندارند در حالی که بخاری های گازی هوای خانه ها وشهرها را می بلعند، محیط خانه و شهر را به شدت آلوده می کنند و مردم را به انواع بیماری ها سخت و لاعلاج گرفتار می نمایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رامین ویسی پنجشنبه , ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹

با سلام و احترام
ضمن سپاس از ارسال یادداشت بالا ، موارد نقد بر این یادداشت به استحضار می رسد :
– هر چه سوخت سنگین تر باشد، میزان اکسیژن و هوای بیشتری جهت احتراق نیاز می باشد، به نحوی که برای سوزاندن گاز طبیعی خط لوله ایران که حدود ۸۵ % آن متان شامل می شود به حدود ۲ برابر حجمی اکسیژن ولی برای بنزین با فرض میانگین ۸ اتم کربن برای آن ، به حداقل ۱۲ برابر حجمی اکسیژن نیاز می باشد. یعنی بنزین جهت احتراق، حداقل ۶ برابر گاز طبیعی ، اکسیژن مصرف می کند. و با فرض بالا ،میزان دی اکسید کربن تولیدی بنزین نیز حدود ۸ برابر ، دی اکسید کربن تولیدی گاز طبیعی می باشد . بنابراین اعداد و ارقام یاداشت ارسالی) مقاله ( بنظر می رسد که اشتباه تایپی دارند.
-در یادداشت ارسالی، اشاره شده که برق بجای گاز طبیعی در منازل به مصرف برسد که آلودگی ندارد. برای تولید خود برق نیز می بایست گاز سوزاند و سپس از گازهای تولیدی برق تولید نمود . در صورتیکه راندمان تولید برق از سوزاندن گاز حدود ۳۰ تا ۳۵ % می باشد. درصورتیکه راندمان گرمایی احتراق گاز طبیعی چنانچه در منازل از پکیج بجای بخاری یا شومینه استفاده شود حداقل ۷۰% می باشد .
– CO2 عمدتا به عنوان بخشی از گازهای گلخانه ای مطرح می باشد درحالیکه عمده آلودگی هوای شهرها ، ناشی از ذرات معلق، هیدورکربنهای نسوخته و یا اکسیدهای نیتروز و… می باشد. با تقدیم احترام