کد خبر : 12876
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 9:33

نماینده مجلس در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

هر ساله ۱۰ درصد منابع گازی ما کاهش می‌یابد

هر ساله ۱۰ درصد منابع گازی ما کاهش می‌یابد
نماینده مردم اراک در مجلس گفت: هرساله اعتبار 14 و نیم درصد بودجه کشور که از درآمدهای نفتی برای شرکت نفت تخصیص داده می.شود، به دلیل عدم نظارت کافی پردخت نمی‌شود.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس با اشاره به تشدید الودگی هوا در برخی کلان شهرها و مناطق صنعتی از جمله اراک که گفته شده بود به دلیل استفاده پتروشیمی اراک از سوخت ناسالم موجب تشدید بیماری مردم این منطقه شده است، به «انرژی پرس» گفت: با وجودی که قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، اما متاسفانه دولت‌های گذشته و فعلی به این قانون عمل نکردند و همین مسئله باعث بروز مشکلاتی در برخی مناطق صنعتی و کلان شهرها شده است.

او دلیل آلودگی هوای کلان شهرها و مناطق صنعتی که صدای اعتراض مردم این مناطق را درآورده است، استفاده پتروشیمی و نیروگاه از سوخت غیراستاندارد دانست و افزود: یکی از مشکلات جدی پتروشیمی.ها و نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها استفاده از سوخت.های غیراستاندارد و آزاد بودن فلرها است. همین فلرهایی که می‌توانند برای کشور درآمدزایی داشته باشند و به تولیدات فراورده‌های نفتی و پالایشگاهی و پتروشیمی تبدیل شوند، اما متاسفانه باعث آلودگی کلان شهرها می‌شود.

نماینده مردم اراک تاکید کرد: یکی از دلایل ایجاد آلودگی هوا، استفاده نکردن از سوخت استاندارد به ویژه گاز است. چرا که متاسفانه امروزه با وجودی که دومین تولید کننده گاز دنیا هستیم، با کمبود جدی گاز در کشور مواجهیم.

آصفری ادامه داد: هرساله اعتبار ۱۴ و نیم درصد بودجه کشور که از درآمدهای نفتی برای شرکت نفت و مجموعه زیردستی آن تخصیص داده می شود، باید در جهت توسعه و افزایش منابع گازی به کار می رفت، اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت کافی این اتفاق نیفتاده است.

بیشتر بخوانید:  تهدید معترضان لیبیایی به تعطیلی تأسیسات نفت و گاز

عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به دیده شدن این موضوع در برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: ما در برنامه هفتم توسعه احکام خوبی برای کاهش آلودگی هوا و همچنین جریمه سنگینی برای پالایشگاه ها و پتروشیمی هایی که فلرها را آزاد گذاشته و باعث آلودگی هوا شده اند، در نظر گرفته ایم.

او تاکید کرد: اگر برنامه هفتم توسعه به درستی اجرا شود، هم می تواند کمبود منابع گازی کشور را کاهش دهد، هم این صنایع را به استفاده از سوخت استاندارد ملزم کند. به نحوی که اگر حتی مازوت هم می سوزانند، مازوتی باشد که استاندارد است و آلودگی به دنبال ندارد.

آصفری همچنین بیان کرد: در این راستا کمیته ای متشکل از معاون رئیس جمهوری و روسای برخی دستگاه ها و وزرای مرتبط برای برخورد با دستگاه هایی که در امر محیط زیست کوتاهی کنند و منجر به افزایش آلودگی هوا شوند، تشکیل شده است.

نماینده چند دوره مردم اراک در مجلس و نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور در پایان با بیان اینکه همانطور که گفتم با وجودی که دومین تولید کننده گاز دنیا هستیم اما با کمبود گاز مواجهیم، عمده دلیل این موضوع را اینطور بیان کرد: متاسفانه با وجودی که دومین تولیدکننده گاز دنیا هستیم اما به دلیل اینکه در دولت های مختلف توجه و برنامه ای برای توسعه میادین گازی و استخراج گازها نداشته ایم، هر ساله ۱۰ درصد منابع گازی ما کاهش می یابد؛ به همین دلیل با کمبود گاز مواجهیم و باید فکر جدی در این باره بیندیشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.