کد خبر : 2339
تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 - 13:18

کاهش ۲ متری تراز آب دریای خزر

کاهش ۲ متری تراز آب دریای خزر
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر از کاهش دو متری تراز آب دریای خزر خبر داد و عدم مدیریت منابع آب و تغییرات اقلیمی را از جمله موارد تاثیرگذار بر میزان حجم آب رود ولگا دانست.

به گزارش انرژی پرس و به نقل از ایرنا، سیده معصومه بنی‌هاشمی مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر از کاهش ۲ متری سطح آب دریای خزر از سال ۱۳۷۵ تا کنون خبر داد و گفت: تراز آب دریای خزر در دو سال اخیر نسبت به دوره حدود سی ساله با کاهش شدیدتری رو به روست؛ به طوری که سال گذشته سطح آب این دریا ۲۶ سانتیمتر کاهش یافته است.

 

وی افزود: آخرین گزارشی که مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر که خردادماه امسال تهیه شده، نشان می‌دهد که سطح آب دریای خزر حدود ۲ متر کاهش از سال ۱۳۷۵ تا کنون یافته که یک‌چهارم این کاهش در دو سال اخیر رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: حساسیت‌های زیادی برای بهره‌برداران ایجاد کرده است و تا زمانی که سازگاری با این روند ایجاد شود، مشکلاتی را به همراه دارد که اثرهای آن در جنوب شرقی دریای خزر بیشتر نمایان است.

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: سال گذشته شاهد شدت‌گرفتن میزان کاهش بودیم در حالی که وضعیت بارش در شمال دریا بالاتر از نرمال بود و به‌خصوص در نیمه نخست سال که سیلابی شدن رودخانه‌ها را به همراه داشت و طبعاً می‌بایست موجب افزایش سطح آب دریا شود اما در عمل اثر چندانی نداشت و ین امر نیاز به بررسی‌های بیشتر کارشناسی دارد.

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر احتمال دست‌کاری در روند آب‌دهی رود ولگا را رد کرد و گفت: مدیریت آب، تبخیر زیاد و تغییر اقلیم از مؤلفه‌هایی است که می‌تواند بر روی میزان آب‌دهی رود ولگا مؤثر باشد.

وی همچنین در خصوص ۱۴ سد موجود در مسیر رود ولگا خاطرنشان کرد: باید بررسی شود وضعیت مخازن این سدها باتوجه‌به تبخیر آب و تغییر اقلیم چگونه است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.