کد خبر : 10687
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 اسفند 1402 - 13:34

کشورهای پیشتاز در تولید نفت در جهان کدامند؟

کشورهای پیشتاز در تولید نفت در جهان کدامند؟
نفت یک منبع طبیعی گرانبها است که اقتصادها را تقویت می‌کند و بر روابط ژئوپلیتیک در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد. با افزایش تقاضای جهانی برای انرژی، استخراج و حمل و نقل نفت برای امنیت و توسعه تقریباً هر کشور در جهان امروز بسیار مهم است.

به گزارش انرژی پرس، نفت یک ماده قابل انطباق و قابل توجه است که می تواند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرد. در سطح جهانی، عمده ترین مصرف کننده نفت، صنعت حمل و نقل است که بیش از یک سوم تقاضای نفت جهان از این بخش ناشی می شود.

با در نظر گرفتن این موضوع، منطقی است که فرض کنیم بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت ثروتمند و مرفه هستند. اما آیا واقعا مسئله این است؟ حداقل چهار کشور از ۱۰ تولیدکننده بزرگ نفت هنوز کشورهای در حال توسعه هستند. بیایید در مقاله خود درباره وضعیت بیشتر بدانیم.

تاثیر تولید نفت بر کشورهای در حال توسعه

نیازهای انرژی بسیاری از کشورهای در حال توسعه تا حد زیادی از طریق واردات نفت برآورده می شود و این کشورها اغلب به کشورهای تولید کننده نفت برتر برای برآوردن نیازهای انرژی خود متکی هستند.

علاوه بر این، نوسانات قیمت نفت می تواند تأثیر مستقیمی بر اقتصاد کشورهای نوظهور داشته باشد و بتواند سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) را کاهش دهد. سرمایه گذاری در ابتکارات مرتبط با نفت را می توان با عدم اطمینان بازار منع کرد و در نتیجه فرصت رشد و توسعه اقتصادی را محدود کرد. علاوه بر این، نوسان قیمت نفت می تواند منجر به افزایش نابرابری درآمد در کشورهای در حال توسعه شود.

کمک های خارجی ارائه شده توسط کشورهای عمده تولیدکننده نفت با هدف کاهش فقر، بهبود مراقبت های بهداشتی، پیشرفت آموزش و ترویج توسعه پایدار در کشورهای در حال توسعه است. این کمک ها می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله کمک های بلاعوض، وام، یا برنامه های افزایش ظرفیت.

به عنوان مثال، یکی از ۱۰ تولیدکننده بزرگ نفت، امارات متحده عربی، برنامه‌هایی را در زمینه‌های بهداشت، آموزش، انرژی پایدار و امنیت آب از طریق طرح‌های جهانی محمد بن راشد آل مکتوم پوشش می‌دهد. امارات همچنین در کمک به پناهندگان و افرادی که به اجبار آواره شده اند نقش مهمی را ایفا کرده است.

ایالات متحده ، بزرگترین تولیدکننده نفت جهان ، برنامه های توسعه گسترده ای را در تمام صنایع و مناطق به عنوان بزرگترین اهدا کننده کمک رسمی توسعه (ODA) در سراسر جهان انجام می دهد. یکی از آخرین ابتکارات شامل کمک اضطراری ۵۳.۷ میلیون دلاری به شهروندان هائیتی از طریق آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) بود. سطوح ناامنی مانند خشونت، حمله و غارت همچنان در هائیتی رواج دارد و این کشور را در برابر ناامنی غذایی و همچنین نیازهای ایمنی آسیب‌پذیرتر کرده و در عین حال ارائه کمک‌های بشردوستانه حیاتی را نیز دشوار کرده است.

۱۰ تولیدکننده بزرگ نفت

ایالات متحده به تولیدکننده پیشرو جهانی نفت در محیط مدرن نفت تبدیل شده است و پس از آن عربستان سعودی و روسیه رتبه اول را در اختیار دارد. ایران، کویت و عراق همگی در رتبه های بالای ۱۰ کشور تولید کننده نفت قرار دارند. شایان ذکر است، در این سه کشور وجود میادین نفتی غول پیکر متعدد که بخشی از حوضه نفتی ایران و عربی هستند، جایگاه آنها را در بازار جهانی نفت تقویت می کند. از دیگر کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت می توان به چین، کانادا و برزیل اشاره کرد.

با این حال، مهم است که وضعیت تولیدکننده و صادرکننده نفت را با هم اشتباه نگیریم، زیرا در مورد برخی از تولیدکنندگان، آنها بزرگترین صادرکنندگان نفت نیستند.

بیایید عمیق‌تر به فهرست بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت بپردازیم.

انتظار می رود که تولید نفت آمریکا، برزیل، گویان و کانادا رکوردشکنی کند. پیش بینی می شود این افزایش عرضه نفت جهان را ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد و به اوج جدید ۱۰۳.۵ بشکه در روز برسد. به گفته آژانس بین المللی انرژی (IEA)، محرک اصلی این رشد در سال ۲۰۲۴، ۱.۵ میلیون بشکه در روز تولید شده توسط کشورهای غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خواهد بود.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) پیش بینی می کند که تولید جهانی سوخت مایع در سال ۲۰۲۴ افزایش ۰.۶ میلیون بشکه در روز را تجربه خواهد کرد، رقمی که بسیار کمتر از افزایش ۱.۷ میلیون بشکه در روز ثبت شده در سال ۲۰۲۳ است. این کاهش در تولید جهانی سوخت مایع این امر به رشد کندتر غیراوپک همراه با کاهش تولید توسط اوپک پلاس نسبت داده می شود که نماینده کشورهای اوپک و ۱۰ کشور دیگر تولیدکننده و صادرکننده نفت است.

بیشتر بخوانید:  افزایش نرخ فروش؛ منجی نفت پاسارگاد

برای سال ۲۰۲۴، EIA کاهش ۰.۶ میلیون بشکه در روز تولید نفت خام اوپک پلاس را پیش بینی می کند که با افزایش تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز از کشورهای خارج از گروه جبران می شود. سطوح رشد پیش‌بینی‌شده نسبت به سال قبل پایین‌تر است که عمدتاً به دلیل کاهش رشد عرضه از ایالات متحده، کانادا و برزیل است.

ایالات متحده آمریکا

با توجه به تولید نفت، ایالات متحده از سال ۲۰۱۸ رتبه اول را در اختیار دارد.

ایالات متحده به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی مانند شکستگی هیدرولیک و حفاری افقی شاهد رشد تولید نفت بوده است. این رشد امنیت انرژی کشور را بهبود بخشیده، اقتصاد را تقویت کرده و پویایی بازار جهانی نفت را تغییر داده است.

ایالات متحده در حال حاضر ۱۳.۵ میلیون بشکه نفت خام در روز تولید می کند که رکورد ملی و احتمالا جهانی را به ثبت رسانده است. با پیشرفت در بهره وری چاه، انتظار می رود تولید نفت کشور طی دو سال آینده به سیر صعودی خود ادامه دهد.

سه ذخایر بزرگ نفت خام در تگزاس، داکوتای شمالی و خلیج مکزیک قرار دارند.

عربستان سعودی

نقش این کشور در بخش انرژی جهان بیشتر با این واقعیت پشتیبانی می شود که به خود می بالد، علاوه بر این، این کشور تقریباً ۱۷ درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهان است که دومین ذخایر بزرگ است.

کشف میدان الغوار، عربستان سعودی را به عنوان یک تولیدکننده نفت به شهرت رساند. به تنهایی عربستان سعودی را قادر می سازد تا حدود ۵.۵ میلیارد بشکه در روز تولید کند.

در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳، میانگین تولید نفت خام عربستان سعودی حدود ۱۰.۲ میلیون بشکه در روز بود. با این حال، از ژوئیه به بعد، این کشور به طور داوطلبانه تولید خود را ۱ میلیون بشکه در روز و تولید سالانه خود را به ۹ میلیون بشکه در روز در شش ماه آخر سال ۲۰۲۳ کاهش داد.

عربستان سعودی به همراه چند عضو دیگر اوپک پلاس این کاهش تولید نفت خام را تا سال ۲۰۲۴ تمدید کرده است و تولید خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز از ژوئیه تا دسامبر ۲۰۲۳ کاهش داده است.

روسیه

اعتقاد بر این است که روسیه بیشترین پتانسیل را برای یافته های جدید دارد. ذخایر غنی نفت، به ویژه در مناطقی مانند سیبری غربی، به توضیح سطح تولید خارق العاده آن کمک می کند. روش‌های حفاری و استخراج مدرن که توسط شرکت‌های نفتی روسیه استفاده می‌شود، به آنها اجازه می‌دهد تا به طور موثر به این ذخایر عظیم دسترسی داشته باشند.

علیرغم تحریم های غرب علیه روسیه که پس از تهاجم گسترده ولادیمیر پوتین به اوکراین همسایه، صادرات نفت این کشور به سطح قبل از حمله این کشور به اوکراین بهبود یافته است. برای جایگزینی مصرف کنندگان اروپایی، ظاهرا خریدارانی در چین و هند پیدا کرده است.

روسیه، متحد اصلی عربستان سعودی در ائتلاف اوپک پلاس، تخمین زده می شود که روزانه حدود ۹ میلیون بشکه نفت خام تولید کند. با این حال، پس از حمله به اوکراین، این کشور اطلاعات مربوط به تولید و صادرات نفت خود را مخفی کرده است.

به گفته تحلیلگران، پیش‌بینی می‌شود تولید نفت خام در روسیه، که سومین تولیدکننده بزرگ پس از آمریکا و عربستان سعودی است، در سال ۲۰۲۴ ثابت بماند یا احتمالاً افزایش یابد.

محدودیت رسمی تولید نفت روسیه برای سال ۲۰۲۴، ۹.۹۵ میلیون بشکه در روز است، اما از فوریه ۲۰۲۳، این کشور به طور داوطلبانه تولید خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد، و همچنین عربستان سعودی، سایر کشورهای اوپک پلاس متعاقباً از این روند پیروی کردند.

کلام پایانی

کشورهای عمده تولیدکننده نفت به دلیل ذخایر عظیم نفتی و قابلیت های تولید چشمگیر خود، تأثیر قابل توجهی بر توسعه بین المللی دارند. نفت برای حمایت از توسعه اقتصادی، حفظ صنعت و تامین انرژی مورد نیاز جهان ضروری است. با این حال، اتکا به صادرات نفت، مشکلاتی مانند نگرانی های زیست محیطی و نوسانات اقتصادی مرتبط با تغییرات قیمت نفت را نیز به همراه دارد. درآمد ناشی از نفت می تواند از توسعه و تنوع حمایت کند یا نابرابری و ناآرامی سیاسی را حفظ کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.