کد خبر : 6612
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 آذر 1402 - 11:17

تحلیل بنیادی شپاس؛

افزایش نرخ فروش؛ منجی نفت پاسارگاد

افزایش نرخ فروش؛ منجی نفت پاسارگاد
پس از انتشار گزارش فعالیت ماهانه شرکت نفت پاسارگاد مشخص شد که این شرکت در آبان‌ماه امسال بدترین عملکرد را از لحاظ تولید و فروش میان رقبای روانکار خود به ثبت رسانده است.

به گزارش انرژی پرس، چرا که مقدار تولید شپاس در آبان امسال نسبت به مهر ۱۴۰۲ حدود هفت و نسبت به آبان ۱۴۰۱ بیشتر از ۳۳ درصد کاهش داشته است. به این ترتیب تناژ تولید پاسارگاد از ۱۵۶ هزار و ۴۷۴ تن در آبان ۱۴۰۱ به ۱۰۳ هزار و ۶۷۵ تن در این ماه رسید.

همین موضوع سبب شد تا شرکت در فروش آبان خود نیز با چالش روبه‌رو شود؛ به طوری که شپاس در این ماه تناژ فروش خود را نسبت به ماه گذشته (مهر ۱۴۰۲) ۲۷.۵ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته (آبان ۱۴۰۱) بیشتر از ۳۷ درصد پایین آورد و رقم ۸۸ هزار و ۵۱ تن را به ثبت رساند.

اما موضوعی که توانست تا حدودی جلوی سقوط درآمدزایی شپاس را نسبت به مدت مشابه سال گذشته بگیرد افزایش نرخ فروش محصولات شرکت طی یک سال اخیر است. به طوری که میانگین نرخ فروش شپاس در یک سال اخیر ( از آبان ۱۴۰۱ تا آبان ۱۴۰۲) بیش از ۴۱ درصد بالا رفت و از ۱۰۵ میلیون ریال به ازای هر تن به ۱۴۸ میلیون ریال به ازای هر تن رسید. همچنین باید گفت میانگین نرخ فروش محصولات شپاس در مقایسه با ماه گذشته یعنی مهرماه نیز حدود چهار درصد رشد کرده است.

کاهش بیش از ۲۴ درصدی درآمد ماهانه شپاس

همان‌طور که گفته شد مقدار فروش نفت پاسارگاد در آبان‌ماه امسال با کاهش نسبتا شدیدی روبه‌رو شد؛ اما افزایش نرخ فروش شرکت در یک سال اخیر توانست تا حدودی به درآمدزایی شپاس کمک کند و جلوی ریزش شدید مبلغ فروش پاسارگاد را بگیرد. به صورتی که درآمد ماهانه این شرکت در آبان ۱۴۰۲ نسبت به مهرماه ۲۴.۶ درصد و در مقایسه با آبان سال گذشته ۱۱.۱ درصد کاهش داشته و به هزار و ۳۰۴ میلیارد تومان رسیده است. گفتنی است اگر نرخ فروش شرکت در این مدت بالا نمی‌رفت کاهش درآمد ماهانه شپاس بیشتر از این ارقام بود.

کارنامه ۶ ماهه نخست شپاس

همچنین وضعیت کلی درآمد و سودآوری نفت پاسارگاد نیز مانند آبان‌ماه آن بود؛ چرا که شپاس در ۶ ماهه نخست امسال موفق شد درآمد حاصل از فروش خود را بیشتر از ۳۹ درصد افزایش دهد و از پنج هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ به هشت هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان برساند. اما این افزایش درآمد نیز عمدتا به دلیل رشد بیش از ۳۷ درصدی میانگین نرخ فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است. چرا که تناژ فروش شپاس در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به ۶ ماهه نخست سال گذشته تنها ۱.۲ درصد رشد کرده است. در طرف دیگر نیز بهای تمام شده محصولات فروش رفته نفت پاسارگاد در این دوره ۳۴.۵ درصد رشد کرد و به هفت هزار و ۳۰۶ میلیارد تومان رسید.

بیشتر بخوانید:  انتقاد تند نماینده پیشین مجلس به دلیل تایید صلاحیت نشدن

به این صورت افزایش نرخ فروش محصولات شپاس در نیمه نخست سال جاری توانست سود ناخالص شرکت را در این دوره بالا ببرد؛ موضوعی که شرکت نیز در اطلاعیه کدال خود آورده است. حال به نحوی می‌توان گفت شپاس، افزایش سودآوری خود را مدیون جهش قیمت محصولات است.

برای اثبات این موضوع کافیست نمودار زیر بررسی شود؛ همان‌طور که در نمودار مشخص است مقدار فروش شپاس (نمودار ستونی) در ۶ ماهه نخست امسال رشد جزئی داشته است. اما در سمت دیگر متغیر خطی که بیانگر تغییرات رخ فروش شرکت است، در دوره ۶ ماهه امسال جهش نسبتا خوبی را به خود دید که موجب بالا رفتن درآمد و سودآوری شپاس شد.

سودآوری نفت پاسارگاد به لطف رشد نرخ فروش

همان‌طور که گفته شد نرخ فروش محصولات شپاس در یک سال اخیر بر مدار صعودی قرار گرفته است. همین موضوع نیز سبب شد تا سود ناخالص نفت پاسارگاد در ۶ ماهه نخست امسال با جهش ۱۰۳ درصدی روبه‌رو شود و از ۴۰۴ میلیارد تومان در نیمه نخست سال گذشته به ۸۲۱ میلیارد تومان در ۶ ماهه نخست امسال رسید.

همین روند در سود عملیاتی شپاس نیز تکرار شد؛ به نحوی که سود عملیاتی نفت پاسارگاد در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ با افزایش بیش از ۱۱۲ درصدی به ۷۴۲ میلیارد تومان رسید. همچنین باید گفت سود خالص شپاس در نیمه نخست سال جاری با جهش ۲۳۸ درصدی رقم ۶۴۹ میلیارد تومان را ثبت کرد که رقم نسبتا خوبی است. اما باید این گفت این نیز به دلیل رشد حدود سه برابری «سایر درآمدهای غیر عملیاتی» شرکت در این دوره بوده است. چرا که درآمد حاصل از «کارمزد فروش اعتباری» بابت فروش‌های مدت‌دار شپاس در ۶ ماهه نخست سال جاری از ۱۰۲ میلیارد تومان در ۶ ماهه نخست سال گذشته به ۲۷۵ میلیارد تومان رسید.

افزایش حاشیه سود شپاس

هما‌ن‌طور که اشاره شد نفت پاسارگاد توانست در ۶ ماهه نخست سال جاری با افزایش نرخ فروش خود، سودآوری خود را بالا ببرد که موجب رشد حاشیه سود شرکت نیز شد. نمودار زیر روند حاشیه سودسازی شپاس در نیمه نخست سال‌های اخیر نشان می‌دهد.

 

اما موضوعی که نباید فراموش کرد این است که تمامی نکات مثبت کارنامه شپاس تنها به واسطه افزایش نرخ محصولات این شرکت بوده است. چرا که شرکت در این دوره افزایش قابل توجهی در تناژ فروش خود به ثبت نرسانده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.