کد خبر : 3995
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 14:23

چشم‌انداز بلندمدت برای تقاضای نفت توسط اوپک افزایش یافت

چشم‌انداز بلندمدت برای تقاضای نفت توسط اوپک افزایش یافت
منابع اوپکی اعلام کردند که اوپک در گزارش چشم‌انداز سالانه جهانی نفت سال ۲۰۲۳، پیش‌بینی‌های خود درباره تقاضای جهانی نفت در میان‌مدت و بلندمدت را افزایش داده است.

به گزارش انرژی پرس، به گفته سه منبع سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، این سازمان در چشم‌انداز جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ (WOO) ضمن افزایش پیش‌بینی خود درباره تقاضای جهانی نفت در میان‌مدت و بلندمدت اعلام کرده است که با وجود دوره گذار انرژی، برای تأمین این مقدار از تقاضا به ۱۲ تریلیون و ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

اوپک قرار است نهم اکتبر ۲۰۲۳ (دوشنبه، ۱۷ مهرماه) گزارش چشم‌انداز جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ را که بر نیاز به سرمایه‌گذاری مستمر تأکید دارد، در ریاض، پایتخت عربستان سعودی رونمایی کند.

این گزارش حاکی است که برآوردهای اوپک درباره چشم‌انداز تقاضای نفت در مقایسه با آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و دیگر نهادهای پیش‌بینی‌کننده افزایشی است.

یکی از این منابع گفت: تقاضا همچنان در حال افزایش است، مصرف نفت در ۱۸ ماه گذشته در دوره‌های قیمت‌های بالا انعطاف‌پذیر بوده است.

اوپک در سال ۲۰۲۰ میلادی زمانی که بحران شیوع ویروس کرنا تقاضا را تحت تأثیر قرار داد، چشم‌اندازش را تغییر داد و اعلام کرد سرانجام پس از سال‌ها پیش‌بینی افزایش مصرف، این روند کاهشی می‌شود، هرچند از آن زمان با بهبود مصرف نفت، این سازمان دوباره پیش‌بینی‌ها را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید:  از استخدام یک مهندس ایرانی با ۱۲ سال سابقه کار در اکوئینور نروژ خودداری شد

نسخه ۲۰۲۲ گزارش اوپک نشان می‌دهد تقاضای نفت پس از سال ۲۰۳۵ میلادی به اوج خود می‌رسد.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی ماه گذشته میلادی (سپتامبر) در مقاله‌ای در فایننشال تایمز گفته بود برآوردهای تازه این نهاد نشان می‌دهد عصر رشد تقاضا برای سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۳۰ میلادی پایان می‌یابد.

اوپک در واکنش اعلام کرد پیش‌بینی‌های مبتنی بر داده‌ها از پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی حمایت نمی‌کند و آنچه این برآوردها را خطرناک کرده، اغلب با درخواست‌هایی برای توقف سرمایه‌گذاری جدید نفت و گاز همراه است.

اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی در سال‌های اخیر بارها با هم اختلاف‌نظر داشته‌اند و اوپک از آژانس بین‌المللی انرژی به‌دلیل آنچه پیش‌بینی‌های غیرمسئولانه می‌داند، انتقاد کرده است.

منبع: شانا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.