کد خبر : 8102
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1402 - 18:17

از استخدام یک مهندس ایرانی با ۱۲ سال سابقه کار در اکوئینور نروژ خودداری شد

از استخدام یک مهندس ایرانی با ۱۲ سال سابقه کار در اکوئینور نروژ خودداری شد

به گزارش انرژی پرس،  یک شهروند ایرانی-نروژی با سال‌ها سابقه کار در ایران و نروژ، برای استخدام دائم در شرکت‌ نفتی اکوئینور نروژ (استات اویل سابق) رد صلاحیت شده و به یک روزنامه‌ نروژی گفته: «به نظر می‌رسد ایرانی بودن من باعث این تبعیض شده است.» آرش ارفعی که سال‌های زیادی است در نروژ زندگی

به گزارش انرژی پرس،  یک شهروند ایرانی-نروژی با سال‌ها سابقه کار در ایران و نروژ، برای استخدام دائم در شرکت‌ نفتی اکوئینور نروژ (استات اویل سابق) رد صلاحیت شده و به یک روزنامه‌ نروژی گفته: «به نظر می‌رسد ایرانی بودن من باعث این تبعیض شده است.» آرش ارفعی که سال‌های زیادی است در نروژ زندگی می‌کند به مدت سه سال به عنوان مشاور با این شرکت نفتی همکاری داشته . اما وقتی برای کار دائم درخواست می‌دهد قبول نمی‌شود. او گمان می‌کند که حتی رزومه‌اش بررسی نشده و نیروهای منابع انسانی درخواست او را در مرحله اول رد کرده‌اند. تصور ارفعی بر این است که به خاطر ایرانی بودن و سابقه شغلی‌اش نه تنها از کار در صنعت نفت محروم شده بلکه از جامعه هم رانده شده است. احساسی که به گفته او بسیاری از ایرانیان نروژ آن را تجربه می‌کنند.

 

آرش ارفعی ۴۶ ساله، ۲۰سال است که در صنعت تجارت نفت و گاز کار می‌کند. او در ۱۲سال گذشته در نروژ به عنوان زمین‌شناس و مشاور برای شرکت‌های مختلف مشغول بوده است. سه سال گذشته در دو شرکت معروف نروژ کار کرده است. او در دهه هفتاد در دانشگاه امیرکبیر کارشناسی اکتشاف معدن خوانده و تا کارشناسی ارشد این رشته را در ایران ادامه داده است. این مهندس اکتشاف بعد از حدود دوازده سال کار در ایران در سال ۲۰۱۲ به نروژ مهاجرت می‌کند. او با همسر و دخترش شهروندان این کشور محسوب می‌شوند.   پس از سه سال همکاری با شرکت نفتی اکوئینور ارفعی به عنوان یک زمین‌شناس تصمیم گرفت برای یک موقعیت دائمی که از طرف این کمپانی آگهی شده بود درخواست دهد. او مهارت‌های کلیدی مورد نیاز شرکت را داشت و تقریبا اطمینان داشت قبول می‌شود. ارفعی درخواستش را برای دو موقعیت شغلی در دو بخش مختلف این شرکت ارسال کرد اما هر دو درخواست او از سوی بخش منابع انسانی رد صلاحیت شد.

 

این زمین‌شناس باسابقه به یکی از روزنامه‌های نروژی در این‌باره توضیح داده: «زمانی که برای کار درخواست می‌دهید باید در ابتدا بگویید که با کشورهایی مثل روسیه، ایران یا چین همکاری داشته‌اید یا نه.» ارفعی به این سوال جواب مثبت داده و مطمئن است به همین دلیل رد صلاحیت شده است. تعجب او از این است که اگر برخی ملیت‌ها قرار نیست استخدام شوند چرا موقعیت‌های شغلی این شرکت در سطح بین‌المللی آگهی شده است.

بیشتر بخوانید:  توافق‌نامه جدید برای فروش گاز مایع قطر به هند امضا شد

 

در ارزیابی تهدید ملی برای سال ۲۰۲۳، سرویس امنیت پلیس نروژ نوشته که کشورهایی مانند روسیه، ایران، چین و پاکستان از نظر انتقال غیرقانونی دانش چالش برانگیزند که به زبان ساده منظورشان جاسوسی است. همچنین نوشته شده که این کشورها از موسسات تحقیقاتی و آموزشی نروژی برای انتقال غیرقانونی دانش سوءاستفاده می‌کنند. به جز جاسوسی، نگرانی دیگر سرویس امنیت پلیس نروژ این است که این شهروندان از سمت کشور خود تحت فشار قرار بگیرند.

با این حال مسئول روابط عمومی شرکت اکوئینور فرضیه آرش را درباره اینکه ایرانی بودنش باعث رد درخواستش شده رد کرده است. آن‌ها در این‌باره گفته‌اند داشتن تابعیت ایران، روسیه و چین باعث رد صلاحیت نمی‌شود بلکه سابقه همکاری آن‌ها با این کشورها جداگانه بررسی می‌شود.

 

 از طرفی یکی از مسئولان سازمان برابری و تبعیض نروژ می‌گوید که آنها تاکنون با چندین مورد اینچنینی در فرآیندهای استخدامی برخورد کرده‌اند. برای مثال برخی افراد که دارای تابعیت خاص هستند برای مصاحبه دعوت نمی‌شوند. به گفته او مستندات محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد آن‌هایی که اسم خارجی دارند، در فرآیندهای استخدامی نروژ مورد تبعیض قرار می‌گیرند. مثلا جویندگان کار با اسم پاکستانی ۲۵درصد کمتر برای مصاحبه‌ای که واجد شرایط آن هستند فراخوانده می‌شوند.

 

 آرش ارفعی همچنین نگران آینده خانواده و به خصوص دخترش است و می‌گوید: «آیا دخترم هم به خاطر داشتن مادر و پدر ایرانی در مسیر شغلی آینده خود به درهای بسته می‌خورد؟» او در ادامه اضافه می‌کند که ۱۲ سال برای نروژ کار کرده و مالیات داده اما دیگر نمی‌خواهد در انتخابات این کشور شرکت کند.؟

منبع: روزنامه هفت صبح

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مقدم علی دوشنبه , ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳

خب برگرده ایران …
با احترام و حقوق نجومی شرکت نفت اینجا کیف کنه !!

حمید یکشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷

زیاد حرص نخور تو ایران هم که باشی پارتی نداشته باشی و حتی فوق لیسانس یا دانشجوی دکترا باشی با۳۲سال سابقه پست یک کارمند تازه استخدام که پناهنده شده بت میدن حد اقل انجا کمتر حرص میخوری اینجا میسوزی از دورن