کد خبر : 248
تاریخ انتشار : جمعه 9 تیر 1402 - 20:54

ماجرای نرخ خوراک پتروشیمی ها چیست؟

ماجرای نرخ خوراک پتروشیمی ها چیست؟
در روزهای گذشته افشای دستور گران شدن نرخ خوراک پتروشیمی ها حواشی بسیاری در بازار سرمایه ایجاد کرده است.

اگر دنبال کننده خبرهای اقتصادی و بازار سرمایه باشید یکی از جنجالی ترین خبر های این روزها افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها بود. اما گلایه و حواشی اصلی از انجایی شروع شد که اطلاعات تصمیم هیات دولت که در تاریخ ۱۷ اردیبهشت در مورد ان تصمیم گرفته شده بود با فاصله ۵۰ روزه منتشر شد و همین ماجرا مادامی به حواشی دامن زد که حقوقی و حقیقی هایی بزرگی دقیقا از ان تاریخ تا به امروز به مرور در صف فروش قرار گرفته اند.

نامه مخبر برای گران شدن نرخ پتروشیمی ها به ۷۰۰۰ تومان

همین اتفاق سبب شده که برخی بر این باور باشند بزرگان بازار سرمایه به دلیل دار بودن اطلاعات توانستند بازار سرمایه را به چالش کشیده و نقد باشند.

نرخ خوراک پتروشیمی چیست؟

تعیین نرخ خوراک گاز برای پتروشیمی‌ها هر سال یکی از حواشی جدی میان دولت و صنعتگران بشمار میرود. طبق نامه ای که به امضای معاون اول دولت رئیسی رسیده است قرار است نرخ خوراک گاز ۷۰۰۰ تومان و قیمت سوخت گاز به ۴۰۰۰ تومان افزایش یابد همین اتفاق سبب شده که پتروشیمی های اوره ساز و متانولی آن را به عنوان پایان خود بدانند و به ان اعتراض جدی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:  پیشنهاد وزارت اقتصاد درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها رد شد/ خوراک گازی ۷ هزار تومانی باقی ماند

چرا دولت به دنبال گران کردن نرخ خوراک است؟

طبق گزارشی که در ماه های قبل بر روی خروجی پژوهشکده مجلس به ازای هر ۱۰۰۰ تومانی که از نرخ ۷۰۰۰ تومانی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها کاسته شود، این منابع با کسری ۳۷ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شود.

مسئله دیگر به تثبیت نرخ ارز مبادله‌ای روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان مربوط می‌شود. این نرخ هم منابع هدفمندسازی یارانه را با کسری ۱۴۸ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌کند. در نتیجه دولت یا باید به تقبل این کسری تن دهد و یا با افزایش نرخ خوراک گاز پتروشیمی به ۷۰۰۰ تومان بخشی از آن را جبران کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.