کد خبر : 11311
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 اسفند 1402 - 15:14

تابلوی بورس سبزپوش شد

پیشتازی پتروشیمی‌های زاگرس، گلستان و قائدبصیر در بورس امروز

پیشتازی پتروشیمی‌های زاگرس، گلستان و قائدبصیر در بورس امروز
با بهبود فضای معاملات بازار سهام، شاخص‌های بورسی به روند نزولی خود پایان دادند و نمادهای پتروپالایشی نیز صعودی شدند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران در حالی که در روزهای اخیر روندی نزولی را در پیش گرفته بود، امروز تغییر مسیر داد و شاخص‌های اصلی بازار سهام در مدار صعودی قرار گرفتند. این تغییر روند در گروه‌های پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز به وضوح مشخص بود و بخش عمده‌ نمادهای این سه صنعت که در روزهای اخیر شاهد افت قیمت بودند، امروز حرکتی رو به بالا را تجربه کردند.

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز روی سطح دو میلیون و ۱۶۰ هزار واحدی ایستاد که این رقم از رشد ۱۱ هزار و ۹۹۲ واحد معادل ۰.۵۶ درصدی این شاخص حکایت دارد. از سویی دیگر، شاخص کل هم‌وزن نیز طی معاملات روز جاری حدود ۰.۴۹ درصد به ارتفاع خود افزود.

نکته مهم بازار امروز اما سقوط قابل توجه ارزش معاملات خرد بود که با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، دور از انتظار نبود. در بازار امروز، تنها ۶.۸ میلیارد برگه سهم و حق تقدم مبادله شد تا ارزش معاملات خرد معادل دو هزار و ۸۸۴ میلیارد تومان ثبت شود. این در حالیست که بازار امروز شاهد خالص ورود پول ۱۰۵ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی نیز بود.

بازگشت پتروشیمی‌ها به مدار صعودی

نمادهای پتروشیمی در بازار امروز رفتاری مشابه با اکثریت صنایع داشتند و بیشتر آنها در مسیر صعودی قرار گرفتند. طوری که در معاملات امروز، ۱۶ نماد این صنعت بازدهی مثبت داشتند و ۱۲ نماد به عقب‌نشینی خود ادامه دادند.

در بین نمادهای صعودی گروه پتروشیمی بورس امروز، سهام شرکت‌های پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۳.۹۵ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۹۹ درصد و پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با ۲.۹۴ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

در سوی مقابل اما سهامداران سه نماد پتروشیمی شازند (شاراک) با ۱.۸ درصد، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۱.۷۱ درصد و پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) با ۱.۰۴ درصد، شاهد شدیدترین کاهش قیمت بودند.

از سوی دیگر، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که نماد پتروشیمی ارومیه، با وجود افت قیمت در بازار امروز، با ورود پول حقیقی ۳.۹ میلیارد تومانی، از این منظر نیز پیشتاز گروه خود بوده است. با این حال، سهامداران حقیقی پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) بیشترین خروج پول به مبلغ حدود ۱.۱ درصد را به نام خود زدند.

پیشتازی پالایشگاه لاوان در گروه نفتی

بیشتر بخوانید:  پیشتازی پالایشگاه بندرعباس در صنعت پالایشی بورس امروز/ دهدشت بیشترین افت در میان پتروشیمی‌ها را تجربه کرد

شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی که روز گذشته نزولی بود، همسو با کلیت بازار در معاملات امروز صعودی شد و رشدی ۰.۲ درصدی را رقم زد. همچنین با خرید و فروش حدود ۱۱۹ میلیون برگه سهم، ارزش معاملات صنعت فرآورده‌های نفتی از ۶۸ میلیارد تومان گذر کرد و حدود ۱۳ میلیارد تومان پول حقیقی نیز وارد این صنعت شد.

در معاملات امروز پالایشی‌ها، قیمت پایانی هشت نماد صعودی شد، سه شاهد افت بودند و قیمت یک نماد نیز تغییری نکرد. در این میان، نمادهای پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۲.۰۴ درصد، نفت پارس (شنفت) با ۰.۶۹ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۵۶ درصد بیشترین بازدهی مثبت را ثبت کردند.

در طرف دیگر بازار اما سه نماد نفت سپاهان (شسپا)، پالایش نفت تبریز (شبریز) و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با کاهش قیمت به ترتیب ۰.۱۱ درصد، ۰.۰۸ درصد و ۰.۰۵ درصدی تنها نمادهای نزولی معاملات امروز گروه پالایشی بودند.

لازم به ذکر است که در معاملات امروز گروه پالایشی، سهام پالایش نفت بندرعباس بیشترین ورود پول حقیقی به این گروه را تجربه کرد و حقیقی‌ها ۳.۹ میلیارد تومان در سهام شبندر تزریق کردند.

شاخص گروه شیمیایی ثابت ماند

در بورس امروز، بخش عمده سهام‌ شرکت‌های شیمیایی صعودی شدند اما شاخص این گروه نسبت به روز گذشته تغییری نداشت. به علاوه، ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز از ۲۰۵ میلیارد تومان گذر کرد. حقیقی‌های بورس نیز بیشتر از ۱۲ میلیارد تومان وارد معاملات این صنعت کردند.

در بازار امروز، ۳۸ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار ایستادند و ۱۶ نماد بازدهی منفی داشتند. بیشترین بازدهی مثبت به نماد پدیده شیمی قرن (قرن) با رشد ۴.۹۳ درصدی قیمت رسید و نمادهای صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۴.۳۸ درصد و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۸۹ درصد نیز به دنبال آن قرار گرفتند.

بیشترین کاهش قیمت اما از آن سه نماد لعابیران (شلعاب) با ۲.۸۴ درصد، کف (شکف) با ۱.۱۷ درصد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۰.۸۲ درصد افت بود.

همچنین با وجود بیشترین رشد قیمت در معاملات امروز، بیشترین خروج پول حقیقی در صنعت شیمیایی نیز به نماد قرن اختصاص یافت. چرا که حقیقی‌ها ۳.۳ میلیارد تومان از معاملات این نماد خارج کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.