کد خبر : 10541
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1402 - 14:51

یخبندان در تالار شیشه‌ای؛

پالایش نفت بندرعباس و ایرانول، تنها صعودی‌های گروه پالایشی بورس/ سقوط ارزش معاملات خرد ادامه دارد

پالایش نفت بندرعباس و ایرانول، تنها صعودی‌های گروه پالایشی بورس/ سقوط ارزش معاملات خرد ادامه دارد
در معاملات امروز، نه تنها شاخص‌های اصلی بازار به افت خود ادامه دادند، ارزش معاملات خرد بورس نیز بار دیگر کاهش پیدا کرد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، با تداوم روند نزولی شاخص کل و شاخص هم‌وزن، بورس تهران در معاملات امروز نیز سهامداران را ناامید کرد. با این حال، بازار امروز کمی متعادل‌تر از روز گذشته بود و نمادهای بیشتری در سمت صعودی بازار قرار گرفتند. در این میان، نمادهای پتروپالایشی نیز شاهد بهبود نسبی در معاملات خود بودند اما شاخص این صنایع همچنان روندی نزولی را دنبال می‌کنند.

نماگر اصلی بازار سهام، معاملات امروز را با افتی چهار هزار و ۳۲ واحدی معادل ۰.۲ درصد سپری کرد و در نهایت روی پله دو میلیون و ۴۵ هزار واحدی به کار خود پایان داد. از سوی دیگر، شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل بورس حرکت کرد و ۰.۴۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

در بازار امروز، ارزش معاملات خرد بار دیگر به روند نزولی خود ادامه داد؛ چراکه با جابجایی ۶.۱ میلیارد برگه سهم و حق تقدم توسط اهالی بورسی، ارزش معاملات خرد به رقم نگران‌کننده دو هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان رسید. همچنین سهامداران حقیقی نیز حدود ۲۶۰ میلیارد تومان دیگر از پول خود را از بازار سهام خارج کردند.

پتروشیمی‌ها در مدار نزولی

معاملات بورس امروز در گروه پتروشیمی‌ها تفاوت چندانی با روزهای گذشته نداشت و با وجود افزایش تعداد نمادهای صعودی این گروه، همچنان عمده نمادهای این گروه در شیبی نزولی به سر می‌برند. به طور دقیق‌تر، امروز ۹ نماد این گروه رشد قیمت داشتند و ۱۷ نماد نیز منفی خوردند. در میان نمادهای صعودی، بیشترین افزایش قیمت متعلق به نمادهای صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۰.۴۵ درصد، پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) با ۰.۳۷ درصد و پتروشیمی گلستان (شستان) با ۰.۲۹ درصد رشد بود.

در طرف مقابل اما نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۲.۲۶ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۱۲ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با دو درصد افت، شاهد شدیدترین کاهش قیمت در بین هم‌گروهی‌های خود بودند.

به علاوه، بیشترین ورود و خروج پول حقیقی از معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، به ترتیب به سهام دو شرکت پتروشیمی آبادان و پتروشیمی پردیس اختصاص یافت. طوری که حقیقی‌ها با ورود پول یک میلیارد تومانی به استقبال شپترو رفتند و ۹.۲ میلیارد تومان از شپدیس خارج کردند.

کدام نمادهای پالایشی صعودی شدند؟

تابلوی صنعت پالایشی بورس همچنان لباس سرخ بر تن دارد و بخش قابل توجهی از نمادهای این صنعت همچنان با افت قیمت دست و پنجه نرم می‌کنند. به این ترتیب، شاخص این صنعت طی معاملات امروز نیز افتی ۰.۱۵ درصدی را متحمل شد. همچنین ارزش معاملات پالایشی‌ها در بازار امروز ۷۱.۲ میلیارد تومان بود و حدود ۱۵ میلیارد تومان پول حقیقی از این صنعت خارج شد.

بیشتر بخوانید:  صعود سوت و کور بورس/ روند مثبت پتروپالایشی‌ها ادامه دارد

دو نماد پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و نفت ایرانول (شرانل) با رشد به ترتیب ۰.۶۴ درصد و ۰.۰۷ درصدی، تنها نمادهای سبزپوش معاملات امروز پالایشی‌ها بودند و ۱۰ نماد افت قیمت را تجربه کردند. سهام شرکت نفت بهران (شبهرن) نیز بدون تغییر در قیمت پایانی، معاملات خود را به پایان برد.

در طرف دیگر بازار اما نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با افت ۲.۸۴ درصدی مواجه شد و بیشترین کاهش قیمت در این گروه را به خود اختصاص داد. نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۹ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۶۲ درصد نیز دیگر نمادهایی بودند که بیشترین افت قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در بازار امروز، بیشترین خروج پول از گروه پالایشی در سهام شرکت پالایش نفت تبریز رخ داد و حقیقی‌ها بیش از پنج میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. از سوی دیگر، اما سه نماد «شبندر»، «شبهرن» و «شنفت» تنها نمادهایی به شمار می‌روند که در بازار امروز گروه پالایشی، شاهد ورود پول حقیقی بودند.

خروج پول حقیقی از سهام «شگستر» ادامه دارد

بخش عمده نمادهای گروه محصولات شیمیایی نیز متاثر از فضای کلی بورس، در بازار امروز نیز سرخ‌پوش بودند. امروز در این صنعت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سهام معامله شد و سهامداران حقیقی نزدیک به ۵۵ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

در بازار امروز ۱۷ نماد شیمیایی مثبت بودند و ۳۶ نماد با افت قیمت به کار خود پایان دادند. سه نماد صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان)، صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) و کربن ایران (شکربن) با رشد به ترتیب، ۲.۸۵درصد، ۰.۶۷ درصد و ۰.۶۶ درصدی، بیشترین بازدهی مثبت را در گروه خود به ثبت رساندند.

این در حالیست که نمادهای شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۷۳ درصد، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۲.۴۳ درصد و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۲.۳۲ درصد، بیشترین کاهش در قیمت پایانی را متحمل شدند.

گفتنی است که توجه سهامداران حقیقی صنعت شیمیایی به سهام شرکت نفت و گاز پارسیان در بازار امروز نیز ادامه پیدا کرد و حقیقی‌های بازار ۳.۸ میلیارد تومان وارد معاملات نماد پارسان کردند. در مقابل، سهام گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) نیز بیشترین خالص خروج پول حقیقی با مبلغ ۳.۴ میلیارد تومان را ثبت کرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.