کد خبر : 3909
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1402 - 18:08

با تکیه بر شرکت های دانش بنیان انجام شد:

پایش و بازرسی شبکه های انتقال برق با استفاده از پهپاد

پایش و بازرسی شبکه های انتقال برق با استفاده از پهپاد
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان  از استفاده از ظرفیت پهپادهای تخصصی ساخته شده یکی از شرکت های دانش بنیان مازندران برای کنترل، بازرسی و پایش خطوط برق فشار قوی این شرکت خبر داد.

به گزارش انرژی پرس و به نقل از ایرنا، کوروش موسوی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان روز دوشنبه در جلسه تشریح فعالیت شرکت دانش بنیان پهپادی و تاثیرات حضور آن در حوزه برق که در ساری برگزار شد گفت: این پهپادها گسترده شبکه انتقال برق شرکت بازدید پایش و بازرسی انجام می دهند.

وی در خصوص مزایای بکارگیری از پهپادها در این بخش توضیح داد : جلوگیری از هزینه های بالا بازدید نیروی انسانی در مناطق جنگلی و صعب العبور، خطر سقوط در هنگام صعود از جمله مزایای استفاده از پهباد است.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت :در هر یک از کشورهای دنیا روزانه چهار هزار دلار برای بازدید از شبکه توزیع برق هزینه می شود در حالیکه استفاده از پهپادضمن کاهش هزینه نیروی کار و زمان بازدید را کوتاه می کند.
موسوی با بیان اینکه پوشش مناطق صعب العبور از مزایای مهم پهپاد است، ادامه داد : این پهپادها کمک می کنند تجاوز به حرائم خطوط را نشان می دهند و عیوب تجهیزات و امکانات دیده می شود.
وی گفت : همچنین تصاویر سه بعدی که این پهپادها می گیرندبه تصمیم گیری شرکت ها کمک می کند.
مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان اظهارداشت : در حال حاضر برای این منظور از مرکز کنترل و پایش شهید چمران استفاده شده است.
وی از «تداف» شرکت مجری این کار به عنوان شرکت خوب با دانش بالا برای شناسایی و عیوب شبکه نام برد که توانسته کار خود را گسترش دهد و تجهیزات خود را بیشتر کند.
موسوی در ادامه توضیح داد: شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان از سال ۱۳۴۷ تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرده که این شرکت ناظر بر عملکرد شرکت های دیگر در زمینه توزیع است.
وی ادامه داد : برغم اینکه در انتهای شبکه شمالی کشور قرار دارد توانست باکیفیت بالا سرویس دهی کند و در ۲سال اخیر تقویت شبکه و توسعه انجام شده است.

وی به وجود پاره ای مشکلات در انجام ماموریت های محوله شرکت اشاره و تصریح کرد : برای اجرای خطوط انتقال هوایی به همراهی نهادهایی از جمله محیط زیست، منابع طبیعی ومردم نیاز داریم تا از کریدورهای تعریف شده خطوط انتقال جدید را تعریف کنیم.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان توضیح داد : به طور مثال برای استقرار دکل در ۲۰۰نقطه مسیر علمده و محموداباد برای ایجاد شبکه توسعه برق متوازن مشترکان به همکاری مردم و نهادها در دادن زمین برای ایجاد این خطوط نیاز داریم.
وی اظهار داشت : در ۲ سال گذشته ۲۵درصد به ظرفیت های پست های برق مازندران اضافه شد.

همچنین در ادامه محسن رجبی مدیر شرکت دانش‌بنیان توسعه دهندگان آسمان فرید «تداف» به عنوان مجری این طرح گفت که با ساخت پهپادی برای رصد دکل‌های فشار قوی برق قادر به تصویربرداری و فیلمبرداری از دکل‌های نصب شده در مناطق صعب‌العبور شدیم.

رجبی افزود : ساخت این پهپاد موجب کاهش خسارات جانی به نیروی انسانی در حوادث برای بازدید و پایش خطوط انتقال و دکل های برق شده است و عموما این پهپادها برای انجام ماموریت‌های خاص طراحی نمی‌شوند.

رجبی با تاکید بر اینکه بسیاری از پهپادها قادر به تصویربرداری هستند، خاطرنشان کرد:اما این پهپادها قابلیت تصویربرداری از دکل‌های فشار قوی برق را ندارند؛ چراکه بر اثر عبور جریان الکتریسته و ایجاد میدان مغناطیسی، قادر به نزدیک شدن به این دکل‌ها نیستند.

وی عدم حساسیت دوربین‌های این پهپاد به پارازیت‌های خطوط فشار قوی انتقال برق و سیستم‌های مخابراتی را از دستاوردهای این طرح ذکر کرد و یادآور شد: این پهپاد قادر است در نزدیکی پنج سانتیمتری دکل‌های فشار قوی برق در زمانی که جریان برق از آن در حال عبور است، قرار گیرد و از آنها تصویربرداری کند.

وی گفت : با همکاری های صورت گرفته، ‌ از این پهپاد برای رصد وضعیت دکل‌های فشار قوی مناطق صعب‌العبور استفاده شده است تا در صورت بروز مشکل در این دکل‌ها اقدام به تعمیر آن شود.

وی کاهش هزینه‌های پایش را از مزایای استفاده از این پهپاد ذکر کرد و اظهار داشت: در گذشته برای رصد این دکل‌ها از نیروی انسانی استفاده می‌شد که خطرات جانی زیادی را به همراه داشت ولی با عرضه این پهپاد علاوه بر آن که موجب کاهش خسارات جانی به نیروهای انسانی می‌شود، افزایش سرعت عمل برای رصد و تعمیرات دکل‌های فشار قوی برق را به دنبال خواهد داشت.

رجبی با بیان این که کنترل این پهپاد از زیر دکل‌های برق صورت می‌گیرد، ‌ اضافه کرد: در حال حاضر محققان این طرح به دنبال استفاده از فناوری GPS برای کنترل از راه دور این پهپاد هستند که برای این منظور با تجهیز ایستگاه‌هایی به این فناوری، اپراتور می‌تواند از ایستگاه اقدام به ارسال پهپاد به محل مورد نظر کنند.

وی تهیه نقشه‌های هوایی و تعیین کاربری اراضی، تصویربرداری از تجهیزات نیروگاهی و اسکله‌های نفتی را از دیگر قابلیت‌های این پهپاد عمود پرواز عنوان کرد و یادآور شد: با استفاده از این پهپاد می‌توان نسبت به تهیه نقشه‌های دقیق‌تر در فاصله زمانی کمتر اقدام کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.