کد خبر : 2117
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 - 16:23

شنبه خونین بورس

پالایشی‌ها یک‌دست سرخ‌پوش شدند

پالایشی‌ها یک‌دست سرخ‌پوش شدند
ابهامات و ریسک‌های متعدد پیرامون بازار سهام باعث شد که بورس امروز با سقوطی سنگین مواجه شود. نمادهای سه گروه پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی نیز همسو با کلیت بازار در روندی نزولی قرار گرفتند.

انرژی پرس_بازار سهام معاملات چهارمین هفته مرداد ماه را با سقوطی سنگین آغاز کرد؛ سقوطی که به نظر می‌رسد در پی اخبار بهبود روابط ایران و آمریکا و همچنین کاهش قیمت دلار در پی آن بوده که همیشه بورس به آنها واکنش منفی نشان داده است. این عوامل در کنار اظهارات ضد و نقیض پیرامون مصوبه نرخ خوراک هفت هزار تومانی پتروشیمی‌ها و همچنین خبر تکلیف وزارت نفت مبنی بر واگذاری سهام پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگا‌ه‌ها، باعث شد که امروز شاخص کل بورس کاهشی ۲.۳۲ درصدی را تجربه کند. به این ترتیب نماگر اصلی بازار در پایان نخستین روز معاملاتی هفته باز هم به زیر سطح دو میلیونی سقوط کرد و رقم یک میلیون و ۹۸۹ هزار واحد را به ثبت رساند.

وضعیت در شاخص کل هم‌وزن وخیم‌تر بود و این شاخص افتی ۲.۷۱ را رقم زد. همچنین در بازار امروز بیش از ۸.۳ میلیون برگه سهم جابجا شد و ارزش معاملات خرد به چهار هزار و ۳۳۶ میلیارد تومان رسید. به علاوه، سهامداران حقیقی نیز حدود هزار و ۸۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

تابلوی سرخ نمادهای پالایشی

صنعت پالایشی در پایان معاملات امروز بازار سهام یک‌دست سرخ پوش بودند و همه ۱۳ نماد حاضر در این گروه متحمل افت قیمت پایانی بودند. سهامداران حقیقی نیز از صنعت فرآورده‌های نفتی روی برگرداندند و بیش از ۱۰۷ میلیارد تومان پول از این صنعت خارج کردند. به این ترتیب، شاخص این گروه افتی ۲۴ هزار واحدی معادل ۲.۷ درصد را رقم زد.

نماد شرکت نفت پاسارگاد با نماد (شپاس) شاهد بیشترین افت قیمت در میان نمادهای پالایشی بود و قیمت پایانی این نماد ۴.۸۵ درصد کاهش پیدا کرد. پس از آن، نمادهای پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۳.۹۵ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۳.۶۹ درصد افت، شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

سهامداران حقوقی نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) بیشترین خروج پول حقیقی را در صنعت پالایشی داشتند و ۳۴.۵ میلیارد تومان پول حقیقی از این نماد خارج شد. با این حال، هر خروج پول حقیقی به معنای ورود پول حقوقی و خرید سهام توسط این اشخاص است.

تابلو معاملات شپنا نیز نشان می‌دهد که سه سهامدار عمده این شرکت یعنی شرکت توسعه سرمایه رفاه، بانک صادرات ایران و صندوق بازارگردانی خبرگان هدف، سهام خود در شرکت پالایش نفت اصفهان افزایش دادند.

بیشتر بخوانید:  چوب حراج بانک صادرات به سهام شپنا

افت شیمیایی‌ها همسو با کلیت بازار

نمادهای گروه شیمیایی نیز در بازار امروز حال و روز خوشی نداشتند و شاخص این گروه افتی ۲.۰۷ درصدی را شاهد بود. همچنین از میان ۶۶ نماد این گروه که در بازار امروز معامله شدند، تنها هفت نماد در رنج مثبت قرار گرفتند و سهامداران باقی نمادها، شاهد افت ارزش دارایی خود بودند.

در بازار امروز ۳۸۱ میلیارد تومان سهام نمادهای شیمیایی مبادله شد و خالص خروج پول حقیقی از نمادهای این گروه از ۱۰۵ میلیارد تومان عبور کرد. بیشترین خروج پول نیز در نماد شرکت ملی شیمی کشاورز رخ داد و سهامداران حقیقی شملی حدود ۱۱ میلیارد تومان پول خود را از این نماد خارج کردند.

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان)، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) و پلی اکریل ایران (شپلی) با رشد به ترتیب، ۲.۷۸ درصد، ۲.۵۸ درصد و ۲.۵۶ درصدی، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. از سویی دیگر نیز نمادهای صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۶.۷۴ درصد، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) با ۶.۵۲ درصد و پاکسان (شپاکسا) با ۶.۴۹ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

کدام نمادهای پتروشیمی شاهد رشد قیمت بودند؟

بررسی معاملات صنعت پتروشیمی نیز حاکی از افت قیمت بخش عمده نمادهای این گروه است. به طوری که امروز ۲۹ نماد این گروه متحمل افت قیمت شدند و تنها دو نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۹۷ درصد و پتروشیمی داراب (داراب) با ۱.۱۷ درصد رشد، شاهد افزایش قیمت پایانی بودند.

در میان نمادهای نزولی نیز پتروشیمی ارومیه (شاروم)، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) و صنایع پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) نیز با افت قیمت به ترتیب ۶.۱۲ درصد، ۶.۰۹ درصد و ۵.۲۸ درصد مواجه شدند و بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند.

گفتنی است که در ممعاملات امروز پتروشیمی‌ها، نماد شرکت پتروشیمی پردیس بیشترین خروج پول حقیقی را شاهد بود و بیش از ۱۳.۱ میلیارد تومان پول از این نماد خارج شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.