کد خبر : 2477
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 - 15:28

 ارزش معاملات خرد به کمترین میزان از آذر ماه 1401 رسید

چوب حراج بانک صادرات به سهام شپنا

چوب حراج بانک صادرات به سهام شپنا
همانطور که پیش‌بینی می‌شد، بورس امروز نتوانست به صعود روز گذشته ادامه دهد و نماگر اصلی بازار نیز با کاهش 0.93 درصدی به روند نزولی خود بازگشت. بخش عمده نمادهای سه صنعت پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز در طرف سرخ بازار به کار خود پایان دادند.

انرژی پرس_با وجود اینکه روز گذشته بورس تهران صعودی شد اما پیش‌بینی می‌شد که این صعود پایدار نباشد؛ پیش‌بینی که امروز به حقیقت پیوست و بازار سهام بار دیگر به روند نزولی خود ادامه داد. در پایان معاملات رو جاری، شاخص کل بورس با کاهش ارتفاع ۰.۹۳ درصدی مواجه شد و در سطح یک میلیون و ۹۳۸ هزار واحدی به کار خود پایان داد. این افت در شاخص کل هم‌وزن شدیدتر بود و این شاخص مهم بازار نیز با کاهش ۱.۶۳ درصدی مواجه شد.

بررسی وضعیت بورس امروز نشان می‌دهد که یکی از نگرانی‌های اصلی بازار، یعنی ارزش معاملات پایین، همچنان پابرجاست. پس از آنکه روز یکشنبه ارزش معاملات خرد به کف ۶ ماهه خود رسید، روند نزولی ارزش معاملات باز هم ادامه یافت تا امروز ارزش معاملات خرد با ثبت رقم سه هزار و ۱۶۹ میلیارد تومانی، به کمترین میزان خود از آذر ماه سال گذشته به این سو برسد.

با وجود این ارزش معاملات اندک، سهامداران حقیقی نیز بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند تا نگرانی‌ها از آینده بورس تشدید شود.

چوب حراج بانک صادرات به سهام «شپنا»

در حالی که اکثریت نمادهای پالایشی در روز گذشته شاهد افزایش قیمت بودند، امروز صنعت فرآورده‌های نفتی با افتی تمام‌عیار مواجه شد و شاخص این صنعت افتی ۰.۸۸ درصدی را متحمل شد. همچنین ارزش معاملات پالایشی‌ها در بازار امروز تنها ۹۷ میلیارد تومان بود و بیش از ۴۸ میلیارد تومان پول حقیقی از این صنعت خارج شد.

 

 

نماد تجهیز نیروز زنگان (شزنگ) که در بخش عمده بازار امروز صف خرید تشکیل داده بود، با رشد ۱.۲۵ درصدی که تجربه کرد، تنها نماد سبزپوش معاملات امروز پالایشی‌ها بود و ۱۲ نماد شاهد افت قیمت بودند.

در سوی دیگر بازار نماد سرمایه‌گذاری‌ صنعت‌ نفت‌ (ونفت) که امروز پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر اصلاح اساسنامه و با دستور ناظر بازار بازگشایی شد، با افت ۵.۹۵ درصدی مواجه شد و بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داد. نمادهای پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۱.۷۶ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۳۶ درصد نیز دیگر نمادهایی بودند که بیشترین افت قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که با عملکرد حقوقی‌های نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) برای دومین روز متوالی شاهد بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۱۷.۲ میلیارد تومان بود. بانک صادرات ایران که از سهامداران عمده شپنا به شمار می‌رود، پس از آنکه روز گذشته ۱۰ میلیون برگه سهم این نماد را فروخت، امروز نیز هفت میلیون برگه سهم دیگر از سهام خود در شرکت پالایش نفت اصفهان را به فروش گذشت. با این وجود، بازارگردان این شرکت که دیروز بیش از ۱۲ میلیون سهام شپنا خرید، امروز نیز بیش از ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار برگه سهم جدیدی خریداری کرد.

بیشتر بخوانید:  صعود پرقدرت پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها در اولین روز هفته

«شتوکا» به دلیل کاهش بیش از ۳۰ درصدی قیمت متوقف شد

بخش عمده نمادهای صنعت محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز در سوی قرمز بازار قرار گرفتند و همین موضوع باعث شد که شاخص این گروه با کاهش ۰.۵ درصدی همراه شود. به علاوه، ارزش معاملات نمادهای شیمیایی به ۲۰۴ میلیارد تومان کاهش یافت و سهامداران حقیقی ۵۳ میلیارد تومان پول از این گروه خارج کردند.

از میان کل نمادهای این گروه به جز پتروشیمی‌ها، تنها سهام سه شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۱.۱۷ درصد، شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۱.۰۷ درصد و پلی پروپیلن جم (جم پیلن) با ۰.۱۹ درصد، شاهد افزایش قیمت پایانی بودند. با این وجود ۵۵ نماد شیمیایی با افت قیمت کار خود را در بازار امروز به پایان بردند.

در طرف دیگر اما سه نماد صنایع بهداشتی ساینا (ساینا)، توکا زنگ فولاد سپاهان (شتوکا) و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) قرار داشتند که با کاهش قیمت به ترتیب ۵.۳۸ درصد، ۴.۷۳ درصد و ۲.۷۹ درصدی، شاهد بیشترین افت در قیمت پایانی بودند.

یکی از نکات معاملات امروز نمادهای شیمیایی، توقف نماد شتوکا پس از حدود یک ساعت معامله بود. شتوکا در سال ۱۰:۰۸ دقیقه و اعلام ناظر بازار و به دلیل کاهش بیش از ۳۰ درصدی قیمت متوقف شد تا از افت قیمت بیشتر این نماد جلوگیری شود. توقف این نماد تا زمان برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی ناشر و پاسخگویی به سوالات، ادامه خواهد یافت.

فروش ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار برگه سهم توسط بازارگردان فارس

نمادهای گروه پتروشیمی نیز در بازار امروز وضعیت قابل قبولی نداشتند؛ تنها دو نماد این نماد بازدهی مثبتی از خود بجا گذاشتند و قیمت پایانی ۲۷ نماد کاهش یافت.

صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۰۷ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۰.۲۹ درصد، دو نمادی بودند که رشد قیمت را تجربه کردند و سه نماد پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۳.۹۲ درصد، پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۲.۹۹ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۹۱ درصد، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند. پتروشیمی‌های فسا و ممسنی نیز در پایان بازار، روی صفر تابلو معامله شدند.

سهامداران حقیقی، بیشترین خروج پول را از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد فارس داشتند؛ به نحوی که بیش از ۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد این شرکت خارج شد. این در حالی است که بازارگردان فارس در بازار امروز ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار برگه سهم این نماد را به فروش گذاشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.