کد خبر : 2550
تاریخ انتشار : شنبه 4 شهریور 1402 - 15:06

جرقه‌های بازگشت روزهای سبز بورس؛

صعود پرقدرت پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها در اولین روز هفته

صعود پرقدرت پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها در اولین روز هفته
شاخص کل بورس معاملات خود را با صعودی قدرتمند آغاز کرد و رشدی 2.39 درصدی را از خود بجا بگذارد. در این میان، بخش عمده نمادهای سه صنعت پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی نیز صعودی بودند.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس،بورس تهران معاملات خود در هفته اول شهریور ماه را صعودی آغاز کرد و تداوم این صعود تا پایان زمان معاملات باعث شد که شاخص کل رشد پرقدرتی را در نخستین روز هفته رقم بزند؛ به طوری که نماگر اصلی بازار سهام با افزایش ۲.۳۹ درصدی همراه شد و به سطح یک میلیون و ۹۹۳ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل حرکت کرد و ۲.۵۶ درصد به ارتفاع خود افزود.

به نظر می‌رسد که کمرنگ شدن سایه تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر سر بازار، جدی‌تر شدن آزادسازی قیمت خودرو و همچنین دست به دست شدن شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ رسمی دلار به ۳۸ هزار تومان، مهم‌ترین نقش را در بازار سبزپوش امروز ایفا کردند.

از سوی دیگر، در حالی که ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام در هفته گذشته به طرز نگران‌کننده‌ای پایین بود، امروز با افزایشی قابل توجه، به چهار هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان رسید و بسیاری از سهامداران را به تداوم روزهای صعودی بازار امیدوار کرد. حقیقی‌ها نیز به بازار امروز روی خوش نشان دادند و بیش از ۴۶۷ میلیارد تومان پول تازه‌نفس وارد معاملات کردند.

 

بانک صادرات همچنان سهام «شپنا» می‌فروشد

نمادهای حاضر در صنعت فرآورده‌های نفتی در بازار امروز رشد چشمگیری را تجربه کردند و شاخص این گروه پس از معاملاتی ۳۱۴ میلیارد تومانی، افزایش ۴.۸۱ درصدی را به ثبت رساند. خالص ورود پول حقیقی به این صنعت نیز حدود ۸۴ میلیارد تومان بود.

سهام شرکت تجهیز نیروی زنگان با نماد شزنگ با افت ۲.۴۲ درصدی که در بازار امروز ثبت کرد، تنها نماد پالایشی منفی بود و همه ۱۲ نماد دیگر این گروه صعودی شدند. در این میان، نماد پالایشگاه‌های اصفهان، تبریز و بندرعباس بیشترین رشد قیمت را از خود بجا گذاشتند. شپنا ۴.۲۳ درصد رشد کرد، شبریز ۵.۸۵ درصد افزایش قیمت داشت و بازدهی شبندر نیز به ۵.۷۵ درصد رسید. به علاوه، این سه نماد به همراه نماد شرکت پالایش نفت تهران (شتران) با صفوف خرید سنگین معامله‌گران به استقبال روز آینده رفتند.

نکته قابل توجه در معاملات امروز پالایشی‌ها تداوم فروش سنگین سهام این نماد توسط بانک صادرات بود. بانک صادرات که در هفته گذشته و طی دو روز متوالی ۱۷ میلیون برگه سهم شپنا فروخته بود، امروز نیز ۶ میلیون برگه سهم دیگر این نماد را به فروش گذاشت. از سوی دیگر اما بازارگردان سهام پالایش نفت اصفهان ۱۲.۵ میلیون برگه سهم این نماد را خریداری کرد. این فعل و انفعالات در معاملات امروز شپنا سبب شد که این نماد با ورود ۵۰ میلیارد تومانی پول حقیقی مواجه شود که بیشترین رقم در صنعت پالایشی بود.

بیشتر بخوانید:  افزایش نرخ ارز پتروشیمی‌ها عامل جهش بورس شد

رشد قدرتمندانه شیمیایی‌ها در بازار امروز

امروز صنعت محصولات شیمیایی نیز همسو با کلیت بازار حرکت کرد و بخش عمده نمادهای این صنعت، روندی صعودی را در پیش گرفتند؛ در نهایت شاخص این گروه نیز رشدی ۱.۴۵ درصدی را رقم زد. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت به ۳۱۶ میلیارد تومان رسید و بیش از ۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد معاملات نمادهای شیمیایی شد.

در معاملات امروز این گروه، ۵۳ سهم رو به بالا حرکت کردند و ۱۰ نماد نیز در طرف سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) با ۶.۸۷ درصد، صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۶.۶۱ درصد و نیروکلر (شکلر) با ۶.۴ درصد، قدرتمندترین رشدهای امروز نمادهای پالایشی ‌را به خود اختصاص دادند و از سوی دیگر، نماد‌های آریان کیمیاتک (کیمیاتک) با ۰.۳۵ درصد، تولید سموم علف‌کش (شسم) با ۰.۳۲ درصد و گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۰.۳ درصد، شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی در بازار امروز به سهام شرکت کیمیاگران امروز رسید؛ چراکه سهامداران حقیقی بیش از ۴.۴ میلیارد تومان وارد معاملات نماد شکام کردند. این در حالیست که بازارگردان این نماد در بازار امروز ۵۰ هزار برگه سهم این نماد را فروخت.

«تاپیکو» به مجمع می‌رود

بخش عمده نمادهای پتروشیمی نیز در بازار امروز بر مدار صعود قرار گرفتند و تنها سه نماد پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۹۲ درصد، پتروشیمی فسا (فسا) با ۰.۶۱ درصد و پتروشیمی مارون (مارون) با ۰.۰۸ درصد، در این گروه متحمل کاهش قیمت شدند.

از میان ۲۷ نماد صعودی پتروشیمی در بازار امروز نیز سه نماد گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) با ۵.۷۴ درصد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۴.۴۳ درصد و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۴.۱۹ درصد نیز بیشترین بازدهی مثبت را به نام خود زدند.

به علاوه، پس از آنکه بازارگردان پترول، یک میلیون و ۱۰۹ هزار برگه سهم این نماد را در بازار امروز فروخت، سهام این شرکت بیشترین ورود پول حقیقی در میان هم‌گروهی‌های خود را با ۳.۵ میلیارد تومان رقم زد.

گفتنی است که در پایان بازار امروز، معاملات سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین با نماد تاپیکو متوقف شد تا این نماد برای تصویب صورت‌های مالی به مجمع برود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.