کد خبر : 64
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 تیر 1402 - 17:05

دعوای خوراک گازی پتروشیمی‌ها با دولت همچنان ادامه دارد؛

خوراک گازی پتروشیمی‌ ها ۷ هزار تومان شد

خوراک گازی پتروشیمی‌ ها ۷ هزار تومان شد
اواخر سال گذشته بود که مدیران پتروشیمی‌ها توانستند با جنجال رسانه‌ای و جلسات بسیاری بند مربوط به افزایش خوراک را از بودجه ۴۰۲ حذف کنند اما گویا این پایان بازی برای آنها نبوده و دولت در جلسه‌ای افزایش نرخ خوراک گازی به ۷ هزار تومان را مصوب کرده است‌.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، ۴۰۱ سالی جنجالی برای پتروشیمی‌های کشور بود که با پیروزی صاحبان پتروشیمی‌ها پایان یافت. سالی که مدیران آن با جنجال و لابی‌های سیاسی توانستند بند مربوط به افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ را حذف کنند.

سال گذشته کمیسیون تلفیق موضوع افزایش نرخ خوراک پتروشیمی را از لایحه بودجه حذف و تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را به دولت واگذار کرد. شنیده‌ها حاکی از آن است که هیات دولت افزایش نرخ خوراک گازی به ۷ هزار تومان را مصوب کرده اما تاکنون ابلاغ نکرده است.درحال حاضر نرخ خوراک را گازی پتروشیمی‌ها ۴ هزار است و براساس مصوبه جدید هیأت دولت این نرخ به ۷ هزار تومان افزایش می‌یابد.

نامه مخبر برای گران شدن نرخ پتروشیمی ها

افزایش نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها، شرکت‌های متانول‌ساز و اوره‌ساز را تحت تاثیر قرار خواهد داد و موجب تعطیلی برخی از پتروشیمی‌های جدید خواهد شد. در این میان هلدینگ‌های پتروشیمی همانند پتروفرهنگ و شستان که درصد بالایی از سبد محصولاتشان به متانول اختصاص داده‌اند بیش از دیگر هلدینگ‌های پتروشیمی متضرر خواهند شد.

خوراک گازی پتروشیمی‌ها به کلاف سردرگمی برای صنعت نفت تبدیل شده است. دولت مدعی است که خوراک گازی را با ۵۰ درصد تخفیف به پتروشیمی‌ها ارائه می‌دهد درحالی‌که می‌تواند آن را به بهای بیشتری صادر کند. براساس آمار درحال حاضر گاز حدود ۳۵ سنت صادر می‌شود اما همین گاز به شرکت‌های پتروشیمی حدود ۱۸ سنت فروخته می‌شود. اما مدیران پتروشیمی‌ها نظر دیگری در این‌باره دارند، آنها گلایه‌مند هستند که گاز را گران‌تر از همه‌ی دنیا می‌خرند.

بیشتر بخوانید:  جبران کسری بودجه به قیمت نابودی سرمایه فرهنگیان

نکته قابل توجه اینجاست که مدیران پتروشیمی به افزایش قیمت خوراک معترض هستند اما هیچگاه از عدم توسعه زنجیره ارزش سخن نمی‌گویند. سال‌هاست طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی‌ها خاک می‌خورد و عزم جدی برای اجرای آن وجود ندارد. به باور برخی از کارشناسان به‌دلیل سودآوری محصولات پتروشیمی که درحال حاضر در ایران تولید می‌شوند، مدیران پتروشیمی‌ها تمایلی به تکمیل زنجیره ارزش ندارد. البته برخی نیز معتقدند که رانت‌هایی که در فروش محصولات پتروشیمی کشور وجود دارد، هیچگاه اجازه توسعه به این صنعت را نمی‌دهد چراکه توسعه زنجیره ارزش برای آنها سود کمتری خواهد داشت. امروزه بیش از ۳۰۰ محصول پتروشیمی در دنیا وجود دارد که سهم ایران از این سبد محصولات تنها ۳۷ محصول است. آماری که گواه روشنی بر فاجعه توسعه‌نیافتگی صنعت پتروشیمی کشور است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.