کد خبر : 2855
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 شهریور 1402 - 14:57

شایعه‌ای که به حقیقت پیوست؛

افزایش نرخ ارز پتروشیمی‌ها عامل جهش بورس شد

افزایش نرخ ارز پتروشیمی‌ها عامل جهش بورس شد
زمزمه‌های افزایش نرخ مبنای قیمت‌گذاری خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی توسط سازمان بورس تایید شد تا بازار با لیدری نمادهای این صنایع به صعود خود ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، تداوم انتشار اخبار مثبت پیرامون نمادهای دلار بازار سهام سبب شد که شهریور ماه سبز بورس در سیزدهمین روز خود نیز به روند صعودی خود ادامه بدهد و شاخص کل بورس با افزایش ۱.۱۶ درصدی همراه شود. به این ترتیب، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان معاملات روی سطح دو میلیون و ۱۳۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز ۱.۰۲ درصد به ارتفاع خود افزود.

سیگنال‌های مثبت بازار سبب شد که معامله‌گران نیز روی خوشی به بازار امروز نشان دهند؛ طوری که ارزش معاملات خرد به پنج هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان افزایش یافت و حقیقی‌ها نیز ۲۱۳ میلیارد تومان پول تازه نفس وارد بازار کردند.

مهم‌ترین عامل رشد بازار امروز، تغییر نرخ تسعیر قیمت خوراک و محصولات پالایشی و پتروشیمی بود. چراکه امروز سخنگوی سازمان بورس اعلام کرد که نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبنای این نرخ خواهد بود. به این ترتیب شایعه حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و افزایش آن به ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان به واقعیت تبدیل شد و اثر مثبت این اتفاق بر سودآوری شرکت‌ها، کافی بود که بازار امروز، با لیدری سهام نفتی و شیمیایی سبزپوش شود.

با این حال، گمانه‌زنی‌های مبنی بر این وجود دارد که با افزایش نرخ تسعیر، تخفیف پنج درصدی نرخ خوراک پالایشی‌ها حذف خواهد شد. به زعم کارشناسان، اگر این خبر به صورت رسمی اعلام شود، اثر منفی بیشتری نسبت به اثر مثبت افزایش نرخ تسعیر بر عملکرد شرکت‌های حاضر در این گروه خواهد داشت.

استقبال ۱۶.۳ میلیاردی حقیقی‌ها از «تاپیکو»

نمادهای پتروشیمی از پیشتازان اصلی بورس امروز بودند. در معاملات امروز، ۲۴ نماد این صنعت افزایش قیمت را رقم زدند و تنها پنج نماد نزولی بودند. در این بین نمادهای پتروشیمی فن آوران (شفن) با ۵.۸۲ درصد، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۴.۷ درصد و پتروشیمی نوری (نوری) با ۴.۴ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

از سوی دیگر اما سهامداران سه نماد پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۰.۸۵ درصد، پتروشیمی فسا (فسا) با ۰.۵۴ درصد و تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۰.۵ درصد، شاهد بیشترین بازدهی منفی بودند.

از سوی دیگر، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که نماد تاپیکو با ورود پول حقیقی ۱۶.۳ میلیارد تومانی، از این منظر پیشتاز گروه خود بود. با این حال، سهامداران حقیقی نوری بیشترین خروج پول به مبلغ ۱۴.۸ درصد را به نام خود زدند.

صعود تمام عیار در صنعت پالایشی

معاملات امروز پالایشی‌ها نیز ناشی از خبرهای مثبت حول بازار، صعودی بود؛ به نحوی که ۱۱ نماد این گروه شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و تنها دو نماد نفت سپاهان با ۳.۴۷ درصد و تولید نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۹ درصد افت، متحمل کاهش قیمت پایانی شدند.

از میان نمادهای صعودی نیز سهام پالایشگاه‌های شیراز (شراز) با ۴.۵۹ درصد، لاوان (شاوان) با ۴.۳۵ درصد و اصفهان (شپنا) با سه درصد، بیشترین شیب صعودی را داشتند.

بیشتر بخوانید:  علی عسکری: راه‌اندازی هویزه خلیج فارس در زمان کم، بسیاری را شگفت زده کرد

به این ترتیب، در پایان معاملات امروز، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی ۲.۳۱ درصد افزایش یافت و رشدی پرقدرت را تجربه کرد. همچنین در بازار امروز ۴۶۶ میلیارد تومان نماد پالایشی مبادله شد و خالص ورود پول حقیقی به این صنعت به حدود ۶۷ میلیارد تومان رسید.

سهامداران حقیقی در بازار امروز استقبال گرمی از نماد پالایش نفت اصفهان نشان دادند و بیش از ۳۱ میلیارد تومان پول وارد معاملات این نماد کردند. این در حالیست که بازارگردان این نماد بیش از ۵.۸ میلیون برگه سهم شپنا را در بازار امروز خریداری کرد. 

حقیقی‌های بازار امروز معاملات نمادهای شاوان و پالایش نفت تهران  را نیز در دست گرفتند و این دو نماد، به ترتیب تزریق ۱۸ و ۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی را شاهد بودند.

خرید بزرگ سهامداران عمده «پاکشو»

صنعت محصولات شیمیایی در بازار امروز، نه تنها به روند صعودی خود ادامه داد بلکه کلیت بازار را نیز با خود همراه کرد. در نهایت شاخص این گروه رشدی ۱.۵۹ درصدی را رقم زد. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت به ۵۰۴ میلیارد تومان رسید و حدود ۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد معاملات نمادهای شیمیایی شد.

در معاملات امروز این گروه، ۴۹ سهم رو به بالا حرکت کردند و ۱۰ نماد نیز در طرف سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. سهام شرکت صنایع شیمیایی سینا با نماد شسینا، امروز نیز به روند صعودی خود ادامه داد و در بخش عمده زمان معاملات خود، در صف خرید قرار داشت. در حالی که قیمت پایانی این نماد رشدی ۶.۲۲ درصدی را ثبت کرده بود، در ساعت ۱۰ و ۵۴ دقیقه، ناظر بازار شسینا را به دلیل افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت متوقف کرد. با این تفسیر، شسینا تا زمان برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی، از معاملات دور خواهد بود.

نمادهای گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۴.۸۴ درصد و دوده صنعتی پارس (شدوص) با ۳.۳۷ درصد نیز دیگر نمادهایی بودند که بیشترین رشد قیمت را به نام خود زدند.

از سوی دیگر اما بیشترین کاهش قیمت در نمادهای شیمیایی به سهام شرکت کف (شکف) با ۳.۹۴ درصد، گلتاش (شگل) با ۲.۰۶ درصد و ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۱.۱۸ درصد، اختصاص یافت.

بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی در بازار امروز به سهام پاکشو رسید؛ چراکه سهامداران حقیقی بیش از ۱۳.۵ میلیارد تومان وارد معاملات این نماد کردند. این در حالیست که همه سهامداران عمده گروه پاکشو، سهام خود در این شرکت را افزایش دادند. طوری که گروه صنعتی گلرنگ ۹۵۳ میلیون سهم، گروه مهدسرمایه‌گذاری خاورمیانه ۳۶۶ میلیون سهم و گروه سرمایه‌گذاری کوروش ۱۴۶ میلیون برگه سهم جدید پاکشو خریداری کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.