کد خبر : 1663
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مرداد 1402 - 15:58

سقوط آزاد بورس

پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها قربانی شایعه تعطیلی بورس کالا شدند؟

پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها قربانی شایعه تعطیلی بورس کالا شدند؟
نماگر اصلی بازار سهام در معاملات امروز با افت 1.9 درصدی مواجه شد و سطح دو میلیونی را از دست داد. همسو با ریزش بورس امروز، بخش عمده صنایع بازار از جمله پالایشی‌ها، شیمیایی‌ها و پتروشیمی‌ها نیز تابلویی سرخ پوش داشتند.

انرژی پرس_در حالی که شاخص کل بورس تهران در روزهای اخیر حول سطح دو میلیون واحدی نوسان می‌کرد، امروز با سقوطی ۲۹ هزار واحدی مواجه شد و با افت ۱.۵ درصدی نسبت به روز گذشته، در سطح یک میلیون و ۹۶۷ هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با این سقوط همراه شد و افتی ۱.۹ واحد درصدی را شاهد بود.

در بازار امروز، بیش از ۱۰ میلیارد برگه سهم رد و بدل شد و ارزش معاملات خرد به پنج هزار و ۳۴۳ میلیارد تومان رسید. به علاوه، ریزش شدید بورس امروز در حالی رقم خورد که سهامداران حقیقی بیش از هزار میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند. البته هر خروج پول حقیقی، برابر با ورود پول حقوقی است؛ به عبارت دیگر، حقوقی‌ها در بازار امروز در سمت تقاضا قرار گرفتند اما نتوانستند از افت شاخص کل جلوگیری کنند.

تابلوی قرمزپوش پالایشی‌ها

امروز نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی، همسو با کلیت بازار با افت شدیدی مواجه شدند و شاخص این صنعت کاهش ۲.۷ درصدی را تجربه کرد. همچنین ارزش معاملات در این گروه به حدود ۲۴۶ میلیارد تومان رسید و حقیقی‌ها، خروج پول ۵۰ میلیارد تومانی را از این صنعت رقم زدند. گفتنی است که حدود ۱۱ میلیارد تومان از این خروج پول مربوط به نماد پالایش نفت بندرعباس (شبندر) بود.

به علاوه در بازار امروز، تنها یک نماد پالایشی با رشد قیمت همراه شد و ۱۲ نماد متحمل افت شدند. نماد شرکت نفت ایرانل (شرانل) با رشد ۰.۱۹ درصدی، تنها نماد سبزپوش پالایشی بود و نمادهای پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۴.۵ درصد و همچنین پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و پالایش نفت اصفهان (شپنا)، هر یک با ۳.۷۳ درصد افت، شاهد بیشترین کاهش قیمت در بین نمادهای این صنعت بودند.

 

 

پیشتازی نماد شتوکا در گروه شیمیایی

نمادهای شیمیایی نیز در بازار امروز رفتاری مشابه اکثریت بازار داشتند و شاخص این گروه ۱.۲ درصد افت کرد. ارزش معاملات گروه محصولات شیمیایی به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان رسید و خالص خروج پول حقیقی از این گروه، رقم ۸۰ میلیارد تومانی را ثبت کرد.

امروز ۵۳ نماد شیمیایی افت قیمت را تجربه کردند و تنها ۱۰ نماد صعودی شدند. در این بین سهام شرکت‌های توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۶.۰۵ درصد، لعابیران (شلعاب) با ۴.۰۹ درصد و صنایع کشاورزی وکود زنجان (زنجان) با ۱.۷۴ درصد صعود، بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند.

بیشتر بخوانید:  علت توقف سهام پتروشیمی پردیس چه بود؟

از سوی دیگر اما سهام شرکت‌های صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۶.۵۱ درصد، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۶.۱۱ درصد و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۵.۹۸ درصد، بیشترین کاهش قیمت در بازار امروز را به ثبت رساندند.

گفتنی است که نماد شتوکا با ۶.۳ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی در گروه محصولات شیمیایی را به نام خود زد و بیشترین خروج پول نیز با رقم هشت میلیارد تومانی، به سهام شرکت کربن ایران با نماد شکربن رسید.

همچنین نماد شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با نماد شیران، در پایان معاملات امروز برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به‌منظور تصمیم‌گیری درباره افزایش سرمایه متوقف شد و روز آینده معامله نخواهد شد.

پتروشیمی گلستان؛ تنها سبزپوش در میان پتروشیمی‌ها

سهام گروه پتروشیمی گلستان (شستان) تنها نماد گروه پتروشیمی بود که بازار امروز را با رشد قیمت ۱.۵۱ درصدی به پایان رساند و همه ۲۶ نماد دیگر این گروه که معامله شدند، منفی خوردند.

در این میان، نماد پتروشیمی کرمانشاه که روز گذشته بازگشایی شده بود، به دلیل عدم کشف قیمت، باردیگر در بازار امروز بازگشایی شد و با افت هفت درصدی، بیشترین افت قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود داشت. پس از آن نیز نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) با پنج درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۳.۳ درصد، بیشترین افت قیمت را رقم زدند.

از سوی دیگر نماد کرماشا علاوه بر ثبت بیشترین قیمت، بیشترین خروج پول حقیقی را نیز با مبلغ ۹.۶ میلیارد تومانی به نام خود زد.

شایعه‌ای که باعث ریزش بورس شد

به نظر می‌رسد که یکی از عوامل افت شدید شاخص کل در بازار امروز، شایعه‌ای مبنی بر توقف فعالیت بورس کالا بود که در طول معاملات امروز در در فضای مجازی دست به دست می‌شد. البته سازمان بورس دقایقی بعد با انتشار اطلاعیه‌ای، این شایعه را تکذیب کرد.

حالا باید منتظر بورس فردا باشیم و ببینیم که واکنش بازار به تکذیب این شایعه چه خواهد بود؛ آیا روند نزولی شاخص ادامه می‌یابد یا رنگ سبز به تابلو معاملات بازمی‌گردد؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.