کد خبر : 9337
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 - 14:26

ارزش معاملات خرد بورس در کف سه ماهه؛

پالایشگاه‌های لاوان، تبریز و اصفهان بیشترین افت گروه پالایشی بورس را متحمل شدند

پالایشگاه‌های لاوان، تبریز و اصفهان بیشترین افت گروه پالایشی بورس را متحمل شدند
معاملات در بازار سهام امروز، مشابه روز گذشته بود و با تداوم وجود افت شاخص کل بورس، شاخص هم‌وزن به روند صعودی خود ادامه داد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، معاملات بورس چهارمین روز هفته در حالی به پایان رسید که شرایط بازار همانند روز گذشته خود بود؛ طوری که شاخص کل بورس بار دیگر افتی اندک را تجربه کرد اما شاخص هم‌وزن، به لطف نمادهای کوچکتر بازار، بار دیگر صعودی شد. در این بین، بخش عمده نمادهای پالایشی که روز گذشته معاملات متعادلی را شاهد بودند، همچون پتروشیمی‌ها و شیمیایی‌ها در بازار امروز نزولی شدند.

امروز نماگر اصلی بازار سهام، هزار و ۲۱۷ واحد معادل ۰.۰۶ درصد عقب‌نشینی کرد و روی سطح دو میلیون و ۹۷ هزار واحدی به کار خود پایان داد. از سوی دیگر اما شاخص کل هم‌وزن معاملات امروز را با رشدی ۰.۰۹ واحد درصدی به پایان رساند.

در بازار امروز تنها ۵.۶ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین بورسی‌ها جابجا شد تا ارزش معاملات خرد به سه هزار و ۲۱۰ میلیارد تومانی سقوط کند؛ رقمی که کمترین میزان ثبت شده از روز ۱۰ آبان ماه سال جاری به این سو محسوب می‌شود. علاوه بر آن، خالص خروج پول حقیقی از بازار نیز از رقم ۱۶۴ میلیارد تومان عبور کرد.

تزریق پول حقیقی به «تاپیکو» ادامه دارد

با ثبات شرایط کلی بازار نسبت به روز گذشته، صنعت پتروشیمی بورس نیز روند خود را ادامه داد. طوری که در پایان معاملات، ۱۳ نماد پتروشیمی بازدهی مثبتی از خود بجا گذاشتند، ۱۷ نماد منفی خوردند و دو نماد نیز روی صفر تابلو معامله شدند.

سه شرکت پتروشیمی اصفهان (شصفها) با دو درصد، پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) با ۱.۸۳ درصد و پتروشیمی گلستان (شسان) با ۱.۷ درصد، بیشترین صعود را در میان هم‌گروهی‌های خود ثبت کردند و از سوی دیگر، نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم)، صنایع پتروشیمی تخت‌ جمشید (شجم) و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با افت به ترتیب، ۳.۰۹ درصد، ۱.۳۸ درصد و ۱.۲۴ درصدی، نمادهایی با بیشترین افت قیمت در گروه خود بودند.

لازم به ذکر است که در معاملات امروز این صنهت، سهام شرکت پتروشیمی تندگویان با بیشترین میزان خروج پول حقیقی مواجه شد. طوری‌که خالص خروج پول از نماد شگویا به حدود ۶.۴ میلیارد تومان رسید. در مقابل اما بیشترین خالص ورود پول حقیقی بار دیگر در سهام سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) و با مبلغ حدود چهار میلیارد تومان رخ داد.

بیشتر بخوانید:  حقیقی‌های بورس بار دیگر به پالایش نفت اصفهان پشت کردند

پالایشی‌ها بار دیگر نزولی شدند

نمادهای پالایشی که روز گذشته شاهد بهبود معاملات خود بودند، در بازار امروز به روند نزولی خود بازگشتند و تنها دو نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با رشد ۰.۴۶ درصد و ۰.۱ درصدی، در سمت سبزپوش بازار قرار گرفتند.

این در حالیست که هشت نماد پالایشی شاهد کاهش قیمت بودند و سهام شرکت‌های پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۵۹ درصد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۴۱ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۲۶ درصد، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

در پایان بازار امروز شاخص گروه فرآورده‌های نفتی با افتی ۰.۱۵ درصدی مواجه شد و ارزش معاملات این صنعت نیز با تدوام روند نزولی خود، به ۳۴.۶ میلیارد تومان کاهش یافت. در این بین، سهامداران حقیقی هم حدود ۴۲۰ میلیون تومان از نمادهای پالایشی خارج کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهام پالایش نفت اصفهان، شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در معاملات امروز گروه پالایشی‌ها بوده است. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از این نماد، به حدود ۳.۳ میلیارد تومان رسیده است. این در حالیست که سهام پالایش نفت لاوان، با ورود پول دو میلیارد تومانی حقیقی‌ها روبرو شده است.

شاخص صنعت شیمیایی صعودی شد

شاخص گروه محصولات شیمیایی بر خلاف بخش عمده صنایع دیگر در بازار امروز صعودی بود و رشدی ۰.۰۷ درصدی را ثبت کرد. ارزش معاملات این گروه نیز بیش از ۲۷۲ میلیارد تومان بود و حدود ۴۲ میلیارد تومان پول حقیقی از معاملات این صنعت خارج شد.

۲۶ نماد شیمیایی در بازار امروز شاهد رشد قیمت بودند و ۳۳ نماد نیز متحمل افت قیمت شدند. در میان صعودی‌ها، بیشترین افزایش قیمت برای نمادهای صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان)، شیمیایی رنگین (شرنگی) و صنایع شیمیایی فارس (شفارس) بود که به ترتیب رشد قیمتی ۲.۹۳ درصد، ۲.۷۷ درصد و ۲.۳۵ درصدی را شاهد بودند.

بیشترین افت قیمت نیز به سه نماد پلی اکریل ایران (شپلی) با ۲.۰۲ درصد، تولی‌پرس (شتولی) با ۱.۹۹ درصد و صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با ۱.۲۲ درصد اختصاص داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.