کد خبر : 12055
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردین 1403 - 10:49

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با «انرژی پرس»:

هر ساله دولت مجوز و اعتبار ساخت پالایشگاه شهید سلیمانی را از مجلس می گیرد اما هنوز خبری نیست!/حواشی وزارت نفت ناشی از سوءمدیریت معاونت پالایش و پخش فراورده های نفتی است

هر ساله دولت مجوز و اعتبار ساخت پالایشگاه شهید سلیمانی را از مجلس می گیرد اما هنوز خبری نیست!/حواشی وزارت نفت ناشی از سوءمدیریت معاونت پالایش و پخش فراورده های نفتی است
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: مدت‌هاست که وزارت نفت با حواشی مواجه است که دلیل عمده این حواشی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی است. هرساله در فصل بودجه برای ساخت پالایشگاه شهید سلیمانی از مجلس مجوز و اعتبارات لازم را دریافت می‌کنند، اما باوجود گذشت 3 سال از عمر دولت، هنوز اتفاقی در این‌باره نیفتاده است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یازدهم و منتخب مجلس دوازدهم در انتقاد از روند کند ساخت پالایشگاه در کشور، به‌ویژه پالایشگاه شهید سلیمانی که از ابتدای شروع دولت سیزدهم بارها وعده ساخت آن مطرح و هنوز کلنگ زنی آن هم آغاز نشده است، به «انرژی پرس» گفت: البته شخص آقای اوجی، وزیر نفت از پرسنل قدیمی وزارت نفت بوده و تجربه خوبی در این زمینه دارد، اما در برخی معاونت های این وزارت خانه شاهد ضعف جدی مدیریتی هستیم و بسیاری از مشکلاتی که طی این مدت برای وزارت نفت حاشیه ساز شده است، به مدیریت شرکت ملی پالایش و پخش  فراورده های نفتی برمی گردد.

او ادامه داد: بالاخره باید موضوع برای جامعه تبیین و مشخص شود، چرا که طی این مدت بارها حواشی مختلفی پیرامون وزارت نفت ایجاد شده است که منشا همه آنها شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی بوده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: همه کسانی که اکنون در این مسند و جایگاه قرار گرفته اند، در گذشته منتقدان جدی این شرایط بودند و انتقاد می کردند که چرا آقای زنگنه نسبت به پالایشگاه سازی موضع منفی دارد؟ حالا باید جواب دهند چرا خودشان که در این جایگاه قرار گرفته اند و سکان دولت را ۳ سال است به دست گرفته اند، در این باره کاری انجام نمی دهند؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یازدهم اضافه کرد: هر سال دولت در زمان بودجه برای ساخت پالایشگاه شهید سلیمانی از مجلس مجوز می گیرد و اعتباراتی دریافت می کند، اما عملا شاهد اقدام خاصی در این باره نیستیم.

نخعی تاکید کرد: وزارت نفت بعد از گذشت ۳ سال از عمر دولت سیزدهم اقدامی برای ساخت پالایشگاه انجام نداده است و قیمت بنزین هم که روزانه در حال افزایش است. اول دولت هم که نیست بگوییم فرصت دارند!

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجالس دهم، یازدهم و دوازدهم افزود: در معاونت های وزارت خانه نفت شاهد کم کاری و سوءمدیریت هایی هستیم که مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است.

او در ادامه بیان کرد: به اعتقاد من باید رویکردمان را درباره پالایشگاه سازی تغییر دهیم. مثلا در مجلس دهم  قانون پتروپالایشگاه ها با سرمایه گذاری و مشارکت مردم استارت زده شد و آن را در مجلس یازدهم به نفع مردم اصلاح کردیم تا کار تسهیل شود. اما متاسفانه از این ظرفیت هیچ استفاده ای نشده است.

نخعی همچنین اضافه کرد: اینکه به پالایشگاه سازی صرفا نگاه دولتی داشته باشیم کار غلطی است و در هیچ کجای دنیا اینطور نیست. این نگاه یک ضعف جدی است که باید اصلاح شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه انتقاد از رویکرد دولت در ساخت پالایشگاه ها بیان کرد: اگر از دولت سوال کنید شما که هم اعتبارات لازم را در اختیار دارید و هم مجوز مجلس را گرفته اید، پس چرا طی سه سالی که از دولت سیزدهم می گذرد اقدامی برای پالایشگاه سازی انجام نداده اید؟ می  گویند: فلان نهاد دولتی یا فلان وزارت خانه کمک و همراهی نکرده اند. به همین دلیل است که می گویم باید این نگاه دولتی را به ساخت پالایشگاه ها عوض کنیم.

نخعی همچنین خطاب به دولت اظهار کرد: شما سیاست گذار و متولی امر هستید و باید به سمت مردمی شدن و استفاده از ظرفیت ها و سرمایه مردمی پیش بروید نه اینکه در این باره سنگ اندازی کنید.

بیشتر بخوانید:  بودجه و عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دیوان محاسبات کشور برگزار شد

او در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سالانه تعداد زیادی مینی پالایشگاه ساخته می شود که هرگز از این ظرفیت ها استفاده نمی شود، گفت: در کشور ما سالانه تعداد قابل توجهی پالایشگاه کوچک ساخته می شود، اما سوال اینجا است که از این ظرفیت ها چقدر استفاده شده است؟ متاسفانه هیچ استفاده ای نشده و هر روز هم دست انداز و کارشکنی ها برای به بهره برداری نرسیدن این پالایشگاه های کوچک از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی وجود دارد.

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجالس دهم و یازدهم و منتخب مجلس دوازدهم با انتقاد از رویکرد شرکت ملی پالایش و پخش  اظهار کرد: متاسفانه از ظرفیت ها به نفع کشور استفاده نمی شود که نگران کننده است. چرا که این افراد استراتژی و برنامه مشخصی ندارند و با شعار سعی می کنند کارها را پیش ببرند و در نهایت کارها با مشکل و چالش های گوناگون مواجه می شوند.

نخعی همچنین بااشاره به فرسودگی قطعات پالایشگاه ها در شرایط تحریمی تصریح کرد: پالایشگاه های ما چند سالی است که فعال هستند و از برخی پالایشگاه ها چند دهه است که بهره برداری می شود. در این شرایط تحریمی و نبود قطعات، باید دست متخصصان نفتی و کسانی که کف میدان صنعت نفت کار می کنند را بوسید، چرا که اگر زحمت و تخصص و تلاش این افراد نبود، مشخص نیست چه برسر صنعت پالایشگاه سازی کشور می آمد.

او تاکید کرد: این بچه ها با هزاران مشکل و به سختی در این شرایط تحریمی این صنعت را سرپا نگه داشته اند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تاکید کرد: پالایشگاه ها هم مثل هر صنعت دیگری حتما نیاز به به روزرسانی و نوسازی دارند. البته یکسری اقدامات انجام می شود اما بخش زیادی از روند مثبتی که در پالایشگاه ها وجود دارد ناشی از زحمات این بچه ها و مدیران میانی و کف میدانی است که شبانه روزکار می کنند و نمی توان منکر این مسئله شد.

نماینده چند دوره مجلس همچنین اظهار کرد: متاسفانه در بحث تولید و مصرف بنزین دچار رقابت بیهوده ای شده ایم و در بحث مصرف اقدام ویژه ای انجام نمی دهیم. در حالی که کلی اقدام می توان انجام داد، اما وقتی مصرف بالا می رود، همه هنرمان این است که تولید را افزایش دهیم که اشکال بسیار بزرگی دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یازدهم تصریح کرد: باید بخش مصرف را مدیریت کنیم و با افزایش تولید نیاز داخلی را تامین کنیم. همانطور که طی چند سال بعد از اینکه پالایشگاه مهر خلیج فارس در مدار قرار گرفت توانستیم علاوه بر تامین مصرف داخلی، برای چند سال صارکننده بنزین هم باشم.

نخعی در پایان تاکید کرد: این کار می تواند برای  کشور ارزآوری داشته باشد. در حالی که سال گذشته ۲ میلیارد دلار بنزین وارد کردیم و در سال جدید هم اگر این روند ادامه داشته باشد مجبوریم حداقل ۸- ۹ میلیارد دلار بنزین وارد کنیم که هزینه سنگینی برای کشور است و باید نگاه اصلاحی به آن داشته باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.