کد خبر : 12208
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 11:06

نماینده آبادان در گفت‌وگو با «انرژی پرس» مطرح کرد:

دولت در دیپلماسی نفت ضعیف است

دولت در دیپلماسی نفت ضعیف است
نماینده آبادان معتقد است که تحریم‌ها و ضعف دیپلماسی نفتی دولت عمده دلیل به نتیجه نرسیدن ساخت پالایشگاه ها در کشور است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، سال‌هاست پالایشگاه‌سازی در ایران تعطیل شده و همین مسئله یکی از دلایل کمبود بنزین در کشور است. جلیل مختار، نماینده مردم آبادان در مجالس دهم، یازدهم و منتخب مجلس دوازدهم در خصوص لازمه پالایشگاه‌سازی در کشور به «انرژی پرس» گفت: بزرگ‌ترین چالشی که در خصوص پالایشگاه‌سازی برای ما مطرح است اینکه باید در بحث ساخت پالایشگاه، از فاینانس‌های خارجی بهره‌مند شویم اما در این‌باره موانعی وجود دارد.

او افزود: مهمترین موضوع فاینانس‌های خارجی، بحث تضامینی است که باید در بحث احداث پالایشگاه‌ها ارائه دهیم. مثلا در پالایشگاه خوزستان بیش از ۱۵ سال است که این پالایشگاه مصوب شده و از طریق دولت ابلاغ شده است، اما تاکنون موفق به احداث این پالایشگاه نشده‌ایم.

نماینده مردم آبادان در مجلس ادامه داد: این اتفاق دلایل متعددی دارد و از مهمترین دلایل آن اینکه پالایشگاه آبادان یک شرکت خصوصی درنظر گرفته شده است تا از طریق خصوصی‌سازی آن را احداث کنند. بنابراین وقتی این اتفاق قرار است رخ دهد الزاما باید فاینانس‌های خارجی و شرکت‌های خارجی و بانک‌های خارجی به موضوع ورود کنند تا بتوانند پالایشگاه ۱۸۰ هزار بشکه‌ای آبادان را بسازند.

مختار همچنین تاکید کرد: این موضوع در دولت قبل مورد پیگیری قرار گرفت و دراین دولت هم پیگیر آن هستم. البته در بحث ورود شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های خارجی موفق شده‌ایم برخی از این شرکت‌ها را دعوت کنیم و مذاکراتی انجام دهیم اما مشکلات موجود مانع از به نتیجه رسیدن کار می‌شود.

این نماینده چند دوره مجلس بااشاره به یکی از عمده چالش‌های پیش روی استفاده از فاینانس خارجی در ساخت پالایشگاه‌ها اضافه کرد: با توجه به تحریم بانکی که نسبت به بانک‌های جمهوری اسلامی ایران در دنیا وجود دارد، این تضامین که باید در بانک‌ها صورت گیرد انجام نمی‌شوند و فاینانسور نمی‌تواند ورود کند و این کار را انجام دهد.

او تاکید کرد: این موضوع یکی از چالش‌های مهمی است که در احداث پالایشگاه ها نسبت به بخش خصوصی خارج از کشور وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  جولان شرکت‌های ورشکسته خارجی در پالایشگاه اصفهان/ وزیر نفت به پرونده پترومشعل ورود کند

مختار بااشاره به چالش دیگری که در مسیر احداث پالایشگاه‌ها در کشور وجود دارد، گفت: باید مدل مالی را در بخش احداث پالایشگاه‌ها تغییر دهیم. بنابراین سعی کردیم چالش‌های پالایشگاه ها را در بند «ب » ماده ۴۴ برنامه توسعه هفتم بررسی کنیم. لذا مدل اقتصادی و مالی دیگری را برنامه‌ریزی کردیم که در نهایت منجر شد که مدل مالی را بر اساس تهاتر نفت ببندیم.

این نماینده سه دوره مردم ابادان در مجلس اضافه کرد: این یکی از احکام بسیار مهم برنامه هفتم توسعه بود تا بتوانیم مدل مالی را تغییر دهیم. لذا با تغییر مدل مالی، می توانیم با ایجاد تهاتر نفت، تاسیسات مورد نیاز احداث پالایشگاه ها را فراهم کنیم. پالایشگاه خوزستان هم از این قاعده مستثنی نیست.

مختار در پاسخ به اینکه وقتی می‌توانیم با رقم بسیار کمتری از هزینه واردات بنزین، پالایشگاه بسازیم، چرا ترجیح می‌دهیم بنزین وارد کنیم؟ مثال آن هم واردات ۲ میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته است در حالی که گفته می‌شود در چین با ۵۰۰ میلیون دلار پالایشگاه سازی می‌کنند، چرا ما این کار را انجام نمی‌دهیم؟ توضیح داد: آنچه در چین ساخته می‌شود مینی پالایشگاه است. اما دلیل اصلی ما برای اینکه نمی‌توانیم دست به این کار بزنیم، همان موارد و محدودیت‌هایی است که در ابتدا بیان کردم.

او همچنین اضافه کرد: در کشور ما سرمایه‌گذارهای داخلی قدرت احداث پالایشگاه‌ها را نه از نظر تکنولوژی و نه از نظر مالی، ندارند. بنابراین لازم است از سرمایه‌گذاران خارجی برای این امر کمک بگیریم که آن هم به دلیل مشکلات تحریمی امکان استفاده از فاینانس خارجی در بانک‌ها را برای تضامین نداریم.
این نماینده مجلس این امر را متوجه ضعف دیپلماسی نفت دولت دانست و گفت: اینکه تاکنون نتوانسته‌ایم تا حدی این مشکلات را حل کنیم ناشی از همان ضعف دیپلماسی نفتی دولت و ضعف‌های دیگر است. به همین دلیل پالایشگاه خوزستان با ظرفیت تولید ۱۸۰ هزار بشکه طی ۱۵ سال بلاتکلیف مانده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمد جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴

سلام آقای مختار شما به توان داخلی اعتقاد نداری میدونی چرا چون با رأی مردم نیامدی روی کار با خریدن رأی آمدی برای همینه که تو هم مثل اون ارباب اصلاح طلبت چشم دوختی به خارج