کد خبر : 830
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 تیر 1402 - 15:00

مدیرعامل پتروشیمی سبلان:

متانول‌سازان باید به جای MTO و MTP به سمت صنایع پایین دستی همانند اسید استیک بروند

متانول‌سازان باید به جای MTO و MTP به سمت صنایع پایین دستی همانند اسید استیک بروند
مدیرعامل پتروشیمی سبلان: چرا باید چرا متانول‌سازهای ایرانی به سمت «MTO» و «MTP» که درحال منسوخ شدن است، بروند؟ باید به سمت صنایع کوچک‌تری همانند اسید استیک برویم.

انرژی پرس_رضا کریمی، مدیرعامل پتروشیمی سبلان در گفت‌وگو با «انرژی پرس» درباره‌ی عدم توسعه صنایع پایین‌دستی در متانول‌سازان گفت: هنگامی‌که مجوز شرکت‌های متانولی صادر شد، سند توسعه‌ای یا طرحی وجود نداشت که متانول‌سازان  در یک بازه زمانی مثلا ۵ یا ۱۰ ساله به سمت پایین‌دست حرکت کنند.

مدیرعامل سبلان ادامه داد: شرکت‌های پایین دستی باید از محل درآمد شرکت بالادستی تاسیس، احداث و به بهره‌بردای برسند. درحال حاضر چه سودی برای متانول‌سازان وجود دارد که بتوانیم شرکت‌های پایین‌دستی را احداث کنیم.

کریمی افزود: نگرانی سرمایه گذاران از این است که اگر بخواهند به سمت پایین‌دست بروند، سرمایه‌ آن باید از محل طرح‌هایی که در گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌اند، تامین شود درحالی‌که این طرح‌ها هم‌اکنون با چالش مواجه هستند.

او با اشاره به اینکه توسعه صنایع پایین‌دست همانند MTO و MTP دو بحث مطرح است، عنوان کرد: شرکت ملی پتروشیمی دو شاخه الفین و متانول تعریف کرده و بر همین اساس مجوز صادر کرده است. اگر قرار بود متانول‌سازان به آن سمت حرکت کنند، چرا از ابتدا مجوز برای الفین صادر نشد؟ در آن زمان چنین بحث‌هایی مطرح نبود و تکلیف مشخص بود.

بیشتر بخوانید:  یکه‌تازی پتروشیمی تخت جمشید در بازار سهام

کریمی در پایان گفت: اصلی‌ترین بازار متانول ایران، چین است. متانول ایرانی پس از ورود به این بازار به کارخانه‌های MTO و MTP می‌رود. مشتریان چینی بارها اعلام کرده‌اند که MTO و MTP  دیگر صرفه اقتصادی ندارد و قصد تعطیل کردن این صنایع و جایگزینی با دیگر بخش‌ها را دارند. چرا باید متانول‌سازان ایرانی به سمت MTO و MTP که درحال منسوخ شدن است، بروند؟  اعتقاد ما بر این است که به‌جای MTO و MTP به سمت صنایع کوچک‌تری همانند اسید استیک برویم.  البته باید سرمایه‌ مورد نیاز آن تامین شود اگر این اتفاق رخ ندهد شانسی برای طرح‌های پایین دست وجود ندارد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.